Annons

Fotografera motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

pixypixel

Medlem
Vad behöver man tänka på när man fotograferar motljus? Jag har sett många foton med solen i bakgrunden men är inte risken att man förstör ögonen om man fotograferar rätt in i solen?
 
Fotar man med en DSLR och använder den optiska sökaren så finns såklart den risken, men märker ju själv när man stirrar direkt in i solen... :) Men det är ju bara att man antingen använder skärmen istället eller såklart fotar med spegellöst där man ju inte har några andra alternativ :)
Annars finns ju den potentiella risken att man skadar sensorn genom lång exponering för direkt solljus.

Motljus är ju annars bland det bästa man kan fota i :) Det enda man egentligen behöver tänka på är att exponera rätt så man får bra balans mellan ljusa och mörka områden. En sensor med stort dynamiskt omfång är ju alltid bra att ha till just detta också.
 
Ja, det kan verkligen bli effektfullt och speciellt att fota i motljus. Växter och insekter bl a kan även bli halvtransparanta och "lyftas" fram.

Beror naturligtvis på vad man fotar men i princip

Använde sjäv ofta blixten som upplättnings hjälp (medljus) vid motljusfotografering för att få det jag ville lyfta fram ändå rätt exponerat. Några av i mitt tycke bästa fjärilsbilderna tog jag nog på det sättet

Har bytt kamerasystem men igen skaffat en blixt som jag även kan lägga eller sätta upp bakom växten etc för konstgjort ställbart motljus eller sidoljus.

Eller för att slå ljuset i en reflexskärm för att få indirekt ljus

Går väl lika bra med LED ljus också skulle jag tro men vill själv gärna få hjälp med att frysa objektet med det snabba blixtljuset

//LGN
 
Senast ändrad:
Har man solen framför sig så fotograferar man i motljus, men det betyder ju inte att man fotograferar rakt in i solen, den kan ju vara högt upp på himlen medan du fotograferar något på marken.

I soluppgång och solnedgång så fotograferar man mot solen, men då är den så dämpad av atmosfären att det är någon större fara, men lite försiktig kan man ändå vara, oftast blir bilderna så utbrända med en sol på väg upp eller ner så man brukar inte ta den sorts bilder utan antingen har man något i vägen som blockar solen ett träd eller moln.

Skulle kunna hända att man följer en fågel att man skulle hamna mitt i solen, men man stannar ju inte till

Att ha motljus i bakgrunden som gärna sipprar igenom en träd, buske, gräs ger riktigt fina bakgrunder i bilderna
 
Jag brukar undvika att titta i sökaren när solen är i bilden. Med live view eller som här med mobilen så är det ju ingen risk. Ju längre brännvidd desto mindre bra för ögonen.
Man får välja vad man vill ha rätt exponerat om man inte använder något hjälpmedel (t.ex blixt eller reflexskärm). En del går att korrigera med redigering.
20220801_203505.jpgInga anspråk på bildkvalité eftersom mobilen gjort inställningarna. 😉
 
Risken ökar om du häktar på ett 400/600mm objektiv o riktar det rakt in i solen.
Men för normal fotografering är det inget problem.
Motljus är fint, speciellt i kombination med blixt.
 
Den här bilden tex, är dumt att ta utan skydd. 420mm brännvidd, med ett ND1000 filer, valde också en spegelfri kamera för säkerhets skull.
 

Bilagor

  • 10-forum_220716_DS4_9326_NIKON Z 6_2_1-3200 sek. vid f - 11_ISO 500_300 mm.jpg
    10-forum_220716_DS4_9326_NIKON Z 6_2_1-3200 sek. vid f - 11_ISO 500_300 mm.jpg
    283.9 KB · Visningar: 41
Använd lägsta möjliga iso, det ger bäst dynamikområde. Precis vad man behöver vid motljus. Fota i raw, det ger fler bitars upplösning i skuggpartierna och därmed större möjlighet att lyfta "lowlights" i postbearbetningen.
Och se till att optiken är ren, det är just i motljus som damm och fingeravtryck på frontlinsen gör sig märkbart som ljusspridning över skuggpartier..
 
Använd lägsta möjliga iso, det ger bäst dynamikområde. Precis vad man behöver vid motljus. Fota i raw, det ger fler bitars upplösning i skuggpartierna och därmed större möjlighet att lyfta "lowlights" i postbearbetningen.
Och se till att optiken är ren, det är just i motljus som damm och fingeravtryck på frontlinsen gör sig märkbart som ljusspridning över skuggpartier..
Även de nackdelar som finns med UV filter kommer fram i motljusbilder, ser man detta så ska man testa att skruva av filtret. Det gjorde jag för en tio år sedan och det kom aldrig på igen
 
Fotar man med en DSLR och använder den optiska sökaren så finns såklart den risken, men märker ju själv när man stirrar direkt in i solen... :) Men det är ju bara att man antingen använder skärmen istället eller såklart fotar med spegellöst där man ju inte har några andra alternativ :)
Annars finns ju den potentiella risken att man skadar sensorn genom lång exponering för direkt solljus.

Motljus är ju annars bland det bästa man kan fota i :) Det enda man egentligen behöver tänka på är att exponera rätt så man får bra balans mellan ljusa och mörka områden. En sensor med stort dynamiskt omfång är ju alltid bra att ha till just detta också.

Jag har en Canon eos M så jag kan inte kolla i någon optisk sökare utan enbart på en skärm. Men om jag kollar i skärmen så är det ingen risk att skada ögonen?
 
Ja, det kan verkligen bli effektfullt och speciellt att fota i motljus. Växter och insekter bl a kan även bli halvtransparanta och "lyftas" fram.

Beror naturligtvis på vad man fotar men i princip

Använde sjäv ofta blixten som upplättnings hjälp (medljus) vid motljusfotografering för att få det jag ville lyfta fram ändå rätt exponerat. Några av i mitt tycke bästa fjärilsbilderna tog jag nog på det sättet

Har bytt kamerasystem men igen skaffat en blixt som jag även kan lägga eller sätta upp bakom växten etc för konstgjort ställbart motljus eller sidoljus.

Eller för att slå ljuset i en reflexskärm för att få indirekt ljus

Går väl lika bra med LED ljus också skulle jag tro men vill själv gärna få hjälp med att frysa objektet med det snabba blixtljuset

//LGN

Smart att göra eget motljus med blixt, måste jag testa :)
 
Men det finns ingen risk att kolla på foton med motljus utan det är enbart när man fotograferar som det kan bli problem?
 
Men det finns ingen risk att kolla på foton med motljus utan det är enbart när man fotograferar som det kan bli problem?
Nä, enbart om du tittar upp mot solen med något som förstorar. Möjligt att ögonen kan ta skada bara att titta mot solen, men jag tror inte att man klara att titta så länge
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.