Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera mot solen med optisk sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis köpt en Canon 40D. Tidigare har jag bara fotograferat med en Canon S3 IS.
Jag tycker mycket om att fotografera i motljus. Exempelvis motiv där själva solen finns med om den inte står för högt, strålar av solen som bryter fram genom ett lövverk eller solreflexer i vatten.
Eftersom S3 IS har elektronisk sökare har jag aldrig behövt bekymra mig för skador på synen när jag riktat kameran mot motiv med starkt solljus. Men med en optisk sökare kan ju detta vara direkt skadligt.

Hur gör man för att fotografera sådana här motiv med optisk sökare? Finns det speciella filter för det syftet att fästa på okularet, andra lämpliga tillbehör, eller är det enbart försiktighet och sunt förnuft som gäller?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om det finns några tillbehör för denna sakens skull, jag tror inte det, utan jag tror som du säger att man får använda sunt förnuft.

Jag har själv aldrig haft några problem med att fotografera med solen med i bild, varken när jag har fotograferat med tele eller vidvinkel, så min uppfattning är att riskerna är överdrivna. Jag har under de senaste tre veckorna, då jag befunnit mig på resande fot genom usa, tagit åtskilliga bilder med solen med i bild, utan att skada ögonen.
 
Tryck på SET knappen och då kommer liveview som du kan använda om du inte vill ta risken att skada din synen.
 
Har inte heller haft några problem med att låta solen vara med när jag arbetar med vidvinkel, normal och lätt tele. Om det är någon risk, så är det nog med ett teleobjektiv med rejäl brännvidd som man riktar direkt mot solen när den lyser som skarpast.

Är du osäker så börja med att rikta kameran så solen inte kommer med på bilden och sedan försiktigt vrida dig så solen kommer med. Då kan du avbryta i tid om solen känns för stark.

/Gunnar
 
MSLink skrev:
Tryck på SET knappen och då kommer liveview som du kan använda om du inte vill ta risken att skada din synen.
Fast först måste man aktivera Live View i inställningsmenyn. Se manualen sidan 108.
 
AFJ skrev:
Grattis Lasse!
Mvh
Anders
Tack!


Och tack allihop för era delade erfarnheter. Det var skönt att höra, detta att det fungerar bra med lite vanlig försiktighet.
Det står nämligen i manualen exakt citerat "Titta aldrig på solen genom ett objektiv. Du kan förlora synen."
Eftersom jag inte har någon erfarenhet sedan tidigare av optisk sökare kände jag mig osäker på om denna varning också gällde sådana vanliga fotograferingsexempel jag nämnde i mitt första inlägg. Hade det stått "titta aldrig direkt mot solen..." eller liknande hade det varit tydligare, men formuleringen i manualen tyckte jag gav ett litet tolkningsutrymme för annat än att t ex rikta kameran direkt mot en högt stående sol och titta länge.
Så jag tyckte jag det var bäst att fråga innan jag testade att fota i motljus. Och tack än en gång för era svar.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag såg ett tips i någon tidigare tråd för att kunna komponera mot solen utan att bli bländad. Använd nedbländningsknappen (=skärpedjupsknappen). Om du fotograferar på mindre bländera kan det göra sökarbilden avsevärt mörkare.
 
Anders74 skrev:
Jag såg ett tips i någon tidigare tråd för att kunna komponera mot solen utan att bli bländad. Använd nedbländningsknappen (=skärpedjupsknappen). Om du fotograferar på mindre bländera kan det göra sökarbilden avsevärt mörkare.
Tack, bra tips! Jag använder den lite då och då i alla fall för att kolla skärpedjupet, men jag hade inte tänkt på att använda den i det här syftet.

Mvh.
Lasse
 
? !
Jag tror du tänker på när du använder ett förstoringsglas och bränner i trä med. Då har du brändpunkten (där strålarna samlas) på det som ska brännas. Här har du brändpunkten inne i objektivet och både kameran och sökaren befinner sig långt bakom. Det är därför bilden är upp och ner.

/ Erik
 
Brännpunkten är i bildplanet om objektivet är fokuserat på oändlighet (vilket det är om man ska ha solen skarp).
 
PMD skrev:
Brännpunkten är i bildplanet om objektivet är fokuserat på oändlighet (vilket det är om man ska ha solen skarp).
Brännpunkt kanske var fel ord ... Jag menar där ljuset går ihop till en liten punkt, och den är inte på filmplanet !

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Brännpunkt kanske var fel ord ... Jag menar där ljuset går ihop till en liten punkt, och den är inte på filmplanet !

/ Erik

Om det var det du var ute efter så är brännpunkt rätt ord. Däremot så tror jag inte (med mina ringa optikkunskaper) att ljuset går ihop till en punkt alls någonstans, vare sig i objektivet eller i kameran. Poängen med objektivet måste ju vara att belysa sensorn så jämnt som möjligt, dvs att ljusstrålarna ska vara parallella då de träffar sensorn. Eller har jag fel?
 
Nej Nej Nej ! Hur skulle annars en hålkamera kunna fungera ? Det är samma princip även i en morden kamera.

/ Erik
 
Om man fokuserar på solen så hamnar väll brännpunkten på film/sensor-planet?
Och på mattskivan och fokus-sensorn så länge spegeln är kvar.

Nån kan väll prova att bränna hål i nåt? Gammal film kanske?
 
Senast ändrad:
David G skrev:
Om man fokuserar på solen så hamnar väll brännpunkten på film/sensor-planet?
Och på mattskivan och fokus-sensorn så länge spegeln är kvar.

Nån kan väll prova att bränna hål i nåt? Gammal film kanske?

Rätt, fel av mig.
 
Jag vet verkligen ingenting om ev risker för ögonskada med "solfoto" + optisk sökare. Men inställningen som några trådinlägg har av typen: jag har tagit massor av bilder på solen och aldrig fått några skador, är ju riktigt korkad. Det finns väl inget som säger att alla ev negativa effekter känns eller upplevs i samband med fotograferingen. Med den typen av resonemang kan man ju lika gärna "bada" i asbest, käka starkt cancerframkallande ämnen mm mm. Finns risken för negativa långtidseffekter av "solfoto" så vore det jäkligt bra att känna till det. Men som sagt, själv har jag inte en aning.
 
Förstår inte heller intresset för kamerans fokusplan. Det är ju ögats egen fokusering på näthinnan som åstadkommer ev skador. Skadligt eller inte borde väl främst vara en fråga om ljusstyrka.
 
Prova med nåt billigt

Att fokusera på solen torde väl vara ett rätt bra sätt att förstöra slutare och kanske även sensor.
Har man "lyckats" väl så tror jag inte det behövs lång tid innnan brännpunkten gör skäl för namnet.

Edit
Det går alldeles utmärkt att förstöra synen genom att titta på solen utan optik.
 
Bilden (eller brännpunkten eller vad vi nu ska kalla det) projiceras inte i ögat utan på en mattskiva i spegelhuset. Det är på den mattskivan man betraktar bilden via sökaren. (En kikare har ingen mattskiva)

Och sen vad beträffar att bränna hål i slutaren, fundera på hur många (turister) som springer omkring med kameran käckt på svaj i soldränkta Grekland, Rom, Thailand wherever utan linsskydd och utan en tanke på att solen lyser rakt in i kameran. Inte börjar deras kameror ryka och brinna, eller?

Det bästa är att låta bli och ta såna bilder och istället njuta av andras och låta dom riskera sina kameror...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.