Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera Månen
- Trådstartare Morjas
- Start datum
Söderlund
Aktiv medlem
Det finns en del trådar i ämnet
http://www.fotosidan.se/forum/searc...d=368409&sortby=lastpost&sortorder=descending
http://www.fotosidan.se/forum/searc...d=368409&sortby=lastpost&sortorder=descending
Kanadabalsam
Aktiv medlem
Jag har tagit upp det tidigare i forumet. Det bästa är att spotmäta på månen och överexponera 1 till 1,5 steg. Alltså lägga månskivan i zon VI till VI 1/2. Det tycker jag brukar bli bra. Då slipper du dessutom att tänka på en viss slutartid/bländarkombination. Jag såg ett inlägg om detta för många år sedan i tidningen FOTO där det gavs tider/bländarkombinationer som skulle vara si och så för bästa resultat. Men tänker du i zoner så spelar det dessutom ingen roll vilken film du har i kameran. Experiment är givetvis det bästa för att komma fram till din personliga smak vad gäller månens ljushet. Ljusintensiteten varierar dessutom.
Damocles
Aktiv medlem
Hur funkar zonerna kontra dia då.Men tänker du i zoner så spelar det dessutom ingen roll vilken film du har i kameran.
/Peter, som ännu inte hunnit titta på zonsystemet mer än 5 minuter, vilken dag som helst ska jag göra det.
Senast ändrad:
Kanadabalsam
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Hur funkar zonerna kontra dia då.
/Peter, som ännu inte hunnit titta på zonsystemet mer än 5 minuter, vilken dag som helst ska jag göra det.
Inga märkvärdigheter alls. Mäter du med spot på månskivan så hamnar den i zon 5, alltså medelgrått men då blir kanske månskivan lite trist enligt mig. Överexponera 1 steg och du hamnar i zon 6, 2 steg zon 7 sedan beror det på diafilmen om den orkar med att ge detaljer över zon 7 eller om allt blir helt utfrätt. Vissa diafilmer klarar zon 7 1/2 men det får du givetvis prova. Då blir månen helt kritvit och det kanske inte direkt var meningen.
Damocles
Aktiv medlem
Har redan provat 6 olika, visade sig att 1/45 på bländare 8 på ISO 50 blev bäst när det gällde velvia iaf.
Har läst lite om zonerna nu, var mest hur man applicerade zonerna på dia. Men faktum är att hela saken känns väldigt logiskt om man bara betänker hur ljusmätaren funkar.
Har läst lite om zonerna nu, var mest hur man applicerade zonerna på dia. Men faktum är att hela saken känns väldigt logiskt om man bara betänker hur ljusmätaren funkar.
objernulf
Aktiv medlem
Det stämmer bra. Egentligen ska månen exponeras efter "bländare 11-regeln", dvs bländare 11 och tid som är 1/ISO, alltså 1/45 med Velvia. Då blir månen "rätt". Nu är dock månen ganska mörk, ca 1 steg mörkare än 18% gråkort och exponerar man efter det upplevs månen för mörk. 1 steg över, dvs bländare 8 och 1/45 blir lagom precis som Peter kommit fram till.