Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Månen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tagit upp det tidigare i forumet. Det bästa är att spotmäta på månen och överexponera 1 till 1,5 steg. Alltså lägga månskivan i zon VI till VI 1/2. Det tycker jag brukar bli bra. Då slipper du dessutom att tänka på en viss slutartid/bländarkombination. Jag såg ett inlägg om detta för många år sedan i tidningen FOTO där det gavs tider/bländarkombinationer som skulle vara si och så för bästa resultat. Men tänker du i zoner så spelar det dessutom ingen roll vilken film du har i kameran. Experiment är givetvis det bästa för att komma fram till din personliga smak vad gäller månens ljushet. Ljusintensiteten varierar dessutom.

Se bara till att månen fyller ut markeringen för inom vilket område din spotmätare mäter, annars blir det helfel. Och kolla så att kameran verkligen mäter inom markeringen och inte vid sidan om!

/Pontus

Men tänker du i zoner så spelar det dessutom ingen roll vilken film du har i kameran.
Hur funkar zonerna kontra dia då.

/Peter, som ännu inte hunnit titta på zonsystemet mer än 5 minuter, vilken dag som helst ska jag göra det.

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Hur funkar zonerna kontra dia då.

/Peter, som ännu inte hunnit titta på zonsystemet mer än 5 minuter, vilken dag som helst ska jag göra det.

Inga märkvärdigheter alls. Mäter du med spot på månskivan så hamnar den i zon 5, alltså medelgrått men då blir kanske månskivan lite trist enligt mig. Överexponera 1 steg och du hamnar i zon 6, 2 steg zon 7 sedan beror det på diafilmen om den orkar med att ge detaljer över zon 7 eller om allt blir helt utfrätt. Vissa diafilmer klarar zon 7 1/2 men det får du givetvis prova. Då blir månen helt kritvit och det kanske inte direkt var meningen.

Har redan provat 6 olika, visade sig att 1/45 på bländare 8 på ISO 50 blev bäst när det gällde velvia iaf.

Har läst lite om zonerna nu, var mest hur man applicerade zonerna på dia. Men faktum är att hela saken känns väldigt logiskt om man bara betänker hur ljusmätaren funkar.

Det stämmer bra. Egentligen ska månen exponeras efter "bländare 11-regeln", dvs bländare 11 och tid som är 1/ISO, alltså 1/45 med Velvia. Då blir månen "rätt". Nu är dock månen ganska mörk, ca 1 steg mörkare än 18% gråkort och exponerar man efter det upplevs månen för mörk. 1 steg över, dvs bländare 8 och 1/45 blir lagom precis som Peter kommit fram till.

Du åker till månen, fäller ut stativet (måste vara tyngre än på jorden), väntar tills månen har färdats ett halvt varv runt jorden och börjar plåta.

Då får du en bild som den du visade, men från andra hållet!

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar