Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Människor

Produkter
(logga in för att koppla)

abbe-l

Aktiv medlem
Jag tänkte höra efter vad ni har för åsikter om att fotografera människor på stan.

Om man ser till sig själv så vill man ju inte bli fotograferad i pinsama situationer som gäller väl för de flesta, men där går det nog ganska mycket isär vad man uppfattar som pinsamt.

Jag vet om man fotograferar en person som man nu tänkt publisera bör man ju fråga om lov först och man vet att det har hänt att en person blivit fotograferad och godkännt publisering och fotografen sålt bilden och bilden har hamnat i helt annat sammanhang som alkohol-beroende exempelvis vilket inte är så kul för den fotograferade personen.

Det finnns ett gäng trådar som tar upp detta.
Du hittar ett dessa här.
Eller en mycket bra artikel av Mikael Pertman hittar du här.

Plåta fel person...

Jag kan berätta en liten historia om när jag var ute en kväll för att fota en invignig på en större nattklubb i Göteborg...

På vägen ut från lokalen ser jag en kraftigt berusad man i entrén. Jag känner igen honom som en dörrvakt som brukar jobba för samma krog. Nu var han ute privat och snackade med sina kolleger.

Jag ville skojja till det och tog en snabb bild av honom. (hade inte för avsikt att sälja den vidare till min kund, ville bara markera min närvaro, då han alltid är trevlig mot mig när jag är på krogen privat eller på jobb).

Men det skulle jag inte ha gjort. Han blev fly förbannad och jagade mig en bit längs Avenyn.
Men han gav upp och jag visade aldrig bilden för någon.

Det kanske var dumt gjort av mig, jag borde vara mer rädd om min egen hälsa och utrustning!

Det är bäst att alltid göra folk uppmärksamma på att man har för avsikt att ta en bild av dem. Numer söker jag alltid ögonkontakt med personen och försöker på det sättet få klarhet i om det är OK att ta en bild.

På samma nattklubb vid ett annat tillfälle (Stones var i stan och förvätades efterfesta där)var jag där som enda fotograf. Thåström syntes i vimlet och honom ville jag ha bild på!

En kompis/vakt/manager till honom visade på ett enkelt sätt att jag skulle hålla mig borta, vilket jag gjorde.

Varför skulle jag bråka?

Roligare var attt även systrarna Graaf var där. De bröstate upp sig varje gång jag passerade. Helt medvetet tittade jag åt ett annat håll bara för att retas!

I bland är det kul med kamerans makt!

Om det inte finns något relevant att tillägga så är det god sed att INTE dra upp trådar mer än någon månad gamla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar