Hej, köpte mig ett 14-24mm och gjorde lite tester för att lära mig att göra Mäklarbilder.
http://fotokrille.smugmug.com/HusoHem/Fortunagatan-12/29766720_DKZss6
Skulle vilja få lite respons på vad ni tycker om bilderna.
Jag är absolut ingen expert och hade nog inte gjort bilderna bättre men tycker, på gott och ont, gärna saker.
Utgångspunkten för kommentarerna är att du vill ta så säljande bilder som möjligt, inte "dokumentärt" skildra hur lägenheten faktiskt ser ut.
För det första känns det som om alla bilderna skulle mått bra av en blixt eller två, nu uppfattar jag det som om du hela tiden blivit begränsad av det befintliga ljuset. Du skall ta fina luftiga bilder även på mörka rum med för få och för svaga belysningspunkter, släck dem.
På samma tema, det är bra om blixten lyser upp så mycket inne att fönstren inte blir utfrätta, är det ett fönster med på bilden tycker jag att du bör se ut genom det fönstret även på bilden.
På samma tema två, onödig överkurs, när du ser ut genom fönstret skall det alltid se ut att vara en strålande solskens dag. Det går nog att lösa med ytterligare en eller två blixtar ut om inte vädergudarna hjälper till.
För det andra är det för mycket avklipta saker på bilderna ex:
Bild 29, ta bort mattan
Bild 21, blomman i vänsterkanten, ljusstakarna på bordet, avklipt tv, mm
bild 20, apelsin, blomma
bild 19, matta
För det tredje skall man nog vara lite inredare som fotograf och inte vara rädd för att städa bort "skit":
Bild 17, 18 19, töm bänk och bord
Bild 12, bort med sladdat och skrivbordslampa
Bild 29, bord med trasa och saker på skåp
Bild 22, 4st sittgrupper på en bild är nog minst två för mycket
Lycka till!
Tim