Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera konser svårt med tillstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

higgis

Aktiv medlem
Om man ska fotografera på konser som amatör men med en systemkamera är det svårt att få tillstånd? Vad bör man nämna när man söker (för att ha störst chans att få ett Ja?)
 
Kontakta arrangören och presentera dig och berätta varför du vill fotografera och syftet med det hela.

Fråga efter ackreditering eller liknande och erbjud arrangören en eller flera bilder som ett tack.

Hoppas det går bra och lycka till.
 
ackreditering =? Ska ringa skivbolaget i eftermiddag. Ska troligen till Maiden på lördag vill ju inte behöva lämna kameran vid entren.
 
Finns en del om det här i forum om konsertfoto. Har man en bra anledning så brukar det funka, vill man fota för sig själv så får man formulera sig snyggt. Beror lite på hur stort arrangemang det är. Man bör ge anledning till något som är relevant, d v s blir nog inte bra att ta upp anledningar som man inte kan stå för. Ett tips är att börja med mindre spelningar, brukar inte vara något problem, i vissa fall behöver man inte ens fråga utan knalla dit med kamera och ställa sig längst fram (brukar inte vara något fotodike).

Maiden, lyckas till... du bör nog typ fota för någon tidning skulle jag tro.
 
Det kommer nog bli svårt att få pass på en sådan stor konsert om du inte har någon att leverera bilderna till. Även att man kan lova bolaget att kunderna får bra material är viktigt. Därför bör man vara van att plåta konserter.
 
Är det verkligen så pass hårt eller är det för att Maiden är ett relativt stort band, trots allt?

Jag tycker man ser foton från konserter med medelstora band/artister i bloggar och här på fotosidan.Har alla dessa ackreditering? Själv skulle jag vilja fota när Woven Hand kommer till KB i Malmö och är osäker på om jag måste kontakta arrangören innan..Jag är enbart en amatör men skulle tycka att det vore skoj att ha lite bilder, gillar 16 Horsepower - Woven massor.
 
Mette B skrev:
Är det verkligen så pass hårt eller är det för att Maiden är ett relativt stort band, trots allt?

Jag tycker man ser foton från konserter med medelstora band/artister i bloggar och här på fotosidan.Har alla dessa ackreditering? Själv skulle jag vilja fota när Woven Hand kommer till KB i Malmö och är osäker på om jag måste kontakta arrangören innan..Jag är enbart en amatör men skulle tycka att det vore skoj att ha lite bilder, gillar 16 Horsepower - Woven massor.

Ja och nej.
Det finns små band som vill ha kontroll över alla bilder som sprids, och det finns stora kända så som Maiden som inte vill att vem som helst ska fota, bara för att de vill ha det så.

Alla som har bilder från scendiken har ackrediteringar. Om nån har stått i publiken och fått bra bilder med en kompaktkamera är det bara att grattulera, men komer man med en systemkamera och ett "kanonrör" till optik så kommer antingen vakten eller scenmästaren att se till att du får lämna ifrån dig utrustningen.
Så är livet! =)
 
Mette B skrev:
Är det verkligen så pass hårt eller är det för att Maiden är ett relativt stort band, trots allt?
Mest för att Maiden är så stora. De ger bara fotopass till etablerade papperstidningar (enligt skivbolaget).

På mindre spelningar är det lättare. Har svårt att tänka mig att det skulle vara något problem på t ex Woven Hand, men hör efter med arrangören och skivbolaget, i nämnd ordning.
 
Ringde och kollade är som sakt fotto förbud:-( Tycker det vore ett fin chest annars att ge lite tillbaka till fansen allvarligt hur bra blir bilderna men kan ju va skoj att ha som minne
. Ett annat argument för att man inte få ta in kamera är att den kan användas som tillhygge!!!!!! fick jag som svar (har alltid velat slå någon i huvudet med min kamera:) )
 
Mette B skrev:
Är det verkligen så pass hårt eller är det för att Maiden är ett relativt stort band, trots allt?

Jag tycker man ser foton från konserter med medelstora band/artister i bloggar och här på fotosidan.Har alla dessa ackreditering? Själv skulle jag vilja fota när Woven Hand kommer till KB i Malmö och är osäker på om jag måste kontakta arrangören innan..Jag är enbart en amatör men skulle tycka att det vore skoj att ha lite bilder, gillar 16 Horsepower - Woven massor.

Hej Mette.

Jag har plåtat en del på KB (ska plåta Satyricon där imorgon kväll men kommer då att ha ackreditering) och jag råder dej att i alla fall kolla med skivbolag eller den som arrangerar konserten för annars lär de vara kinkiga på KB om du kommer med systemkameran.

Själv har jag kommit in med min systemkamera fastän det varit fotoförbud och jag inte haft någon ackreditering,men då enbart för att jag haft kontakt med någon på KB innan och för att jag även haft kontakt med t.ex. skivbolag/arrangör och haft t.ex. e-mail med mej till konserten.

Lycka till hur som helst.
 
Jag har alltid sökt både bandet och arr innan jag har ens tänkt tanke på att ta med kameran och fotografera :) jag har iofs presskort, och skriver vid "behov" för en tidning här i stan :)

Har fotat bland annat, Sabaton, Steelattack, Helloween, Entombed, Oneman Army, Hammerfall, Degrade med flera.

Lite tips när du söker ack.
Skriv Svenska, inget slang som "fotta" och så vidare
Skriv VARFÖR du vill fotografera, motivera ditt svar. Det hjälper inte att skriva "jag vill ta bilder för jag tycker det är kul"
Skriv också för vem du tar bilderna
Lämna adress till din hemsida, eller portfolio


Lycka till!
 
festivaler

En annan grej man kan gora ar ju att fota pa festivaler, pa sana har jag aldrig haft nat problem med att fa ta med kameran in. Har iofs aldrig provat med varsta telet, jag har alltid anvant 50mm pa konserter bade for att det ar smidigt och for ljusstyrkan.
 
Mette B skrev:
Själv skulle jag vilja fota när Woven Hand kommer till KB i Malmö och är osäker på om jag måste kontakta arrangören innan..Jag är enbart en amatör men skulle tycka att det vore skoj att ha lite bilder, gillar 16 Horsepower - Woven massor.

åhåhå! en till som ska på Woven Hand på KB!
själv åker man från jokkmokk för att se dom ;)
(jag gör civiltjänst så jag ändrade bara hemresan från göteborg till malmö, men ändå...)
Jag slängde iväg ett mail till KB idag för att höra mig för lite om deras policy för fotografering av konserter, men jag har inte fått nåt svar än.
 
fick svar från KB idag ang woven hand:
Hej Oscar, det är inte tillåtet att fotografera, det står även på biljetten.
Fotografer ackrediterar sig hos respektive artists skivbolag.
Mindre kameror, mobilkameror kan vi inte kontrollera men det är fortfarande
inte tillåtet.

så det blir väl till att slänga iväg ett mail till skivbolaget då och se hur dom ser på saken.
får fila till nåt nice mail i eftermiddag då...
 
nu har jag fått svar från glitterhouse (europeiska skivbolaget) att jag skulle prata med tour managern istället. så jag skickade ett mail till onielsen(snabel-a)t-online.de och frågade om jag kunde få bli ackrediterad.
och det var inga problem om jag fotade utan blixt.
så nu står man med på ackrediterade fotografer listan och får dessutom ett fint fotopass!

så tack för alla fina tips i denna tråden, har aldrig fotat med systemkameran på såna här konsertställen (eftersom jag oftast går på mindre konserter där det inte är nåra problem, eller så är jag själv med å arrangerar[www.fabriken03.se], och vi inte har ingen foto-policy...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.