Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera i kyrka?
- Trådstartare jimmyg
- Start datum
themajk
Aktiv medlem
Hejsan.
Undrar vad man ska ha för inställning på kameran när man ska fotografera bröllop i kyrka?
Vad rekommenderas?
Eos 300D! 28/80 eller 75/300
Jag har också en 300d och du är nog tyvärr ganska körd med de objektiven (de är inte ljusstarka nog) för bruset på 300d är fruktansvärd på de ISO'n du måste upp i för att kompensera... Nu har jag iofs andra kameror men de enda gångerna jag tycker att jag fått bra grejer från min 300d är med blixtar och/eller utomhus...
Om du är den enda som ska fota bröllopet, så är det enda tipset att hyra/låna annan utrustning för resultaten kommer inte bli bra
Du kan ju prova hemma genom att ha ganska dov belysning i lägenheten, sen ställa objektivet på största bländare, köra Av och se vad du får för tider och hur högt du måste ha ISO för att komma ner i runt 1/125 och sen kolla bruset på bilderna.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Du måste kunna frysa rörelserna.
1/60 s borde räcka.
1/60 s borde räcka.
jimmyg
Aktiv medlem
Det är inte jag som ska fotografera utan jag tänkte låna ut kameran till en som ska på bröllopet.
Har även en Eos 1100D med 18/55 som jag kan låna ut, kanske blir bättre med den då?
Blixt finns med, en Soligor DG-420Z.
Tanken var att Jag gör klart inställningarna på kameran innan dom ska dit då hon som ska låna kameran aldrig har fotat med system. Kanske att hon bör låna den ett tag innan så hon hinner lära sig lite om hur det fungerar!?
Har även en Eos 1100D med 18/55 som jag kan låna ut, kanske blir bättre med den då?
Blixt finns med, en Soligor DG-420Z.
Tanken var att Jag gör klart inställningarna på kameran innan dom ska dit då hon som ska låna kameran aldrig har fotat med system. Kanske att hon bör låna den ett tag innan så hon hinner lära sig lite om hur det fungerar!?
Erik Schalin
Aktiv medlem
En ypperlig idé.Kanske att hon bör låna den ett tag innan så hon hinner lära sig lite om hur det fungerar!?
ztenlund
Aktiv medlem
1100D lär vara mer lämpad eftersom den har avsevärt mycket modernare sensor.
Objektiven från 300D passar rimligen på de också om det är Canons egna (tredjepartare kan ju strula i vissa fall om de är gamla).
Sätter du en blixt i handen på någon som inte har koll garanterar jag att klänningen blir väldigt vit.
Objektiven från 300D passar rimligen på de också om det är Canons egna (tredjepartare kan ju strula i vissa fall om de är gamla).
För att få vettiga bilder INNE i en kyrka måste du ha blixt.
EN vit bröllopsklänning blir annars grumlig/grå.
Men vad vet jag, jag gör bara 20 bröllop per år
Sätter du en blixt i handen på någon som inte har koll garanterar jag att klänningen blir väldigt vit.
ErlandH
Aktiv medlem
Eller helt enkelt göra en utflykt till den aktuella kyrkan och ta med en kompis med en vit och en svart jacka/tröja/skjorta.Du kan ju prova hemma genom att ha ganska dov belysning i lägenheten...