Annons

Fotografera i extrem luftfuktighet

Produkter
(logga in för att koppla)

lancelot

Aktiv medlem
Om drygt en månad skall jag ta några bilder i ett laboratorium med extremt hög luftfuktighet.

UV-hus är inte att fundera på med tanke på kamerautrustningen i detta fall. Tips idéer på att skydda objektiv och kamerautrustningen från kondens i detta fall?
 
Kondens faller ut på kalla ytor, därför att luften vid ytan blir kall och därmed inte kan behålla samma mängd vatten.

Om du kan värma kameran så att den är varmare än labbet när du tar in den dit, borde det inte bli kondens.

Du kan ju göra ett test i förväg med vilken plåtbit/glasbit som helst...
 
Ta in utrustningen i plastpåsar (eller andra täta påsar) och låt dom så att säga bli rumsvarma. Då bildas kondensen på plasten och inte utrustningen.
Samma teknik kan med fördel användas vintertid eller vid andra tillfällen när utrustningen blir kall. Ner med den i täta påsar innan man går in och låt den bli "varm".

Om luftfuktigheten är så hög att kondens bildas i rumstemperaturen måste du värma utrustningen och inte fotografera längre tid 'än att kameran inte blir så kall att kondens bildas.
 
lancelot skrev:
Om drygt en månad skall jag ta några bilder i ett laboratorium med extremt hög luftfuktighet.

UV-hus är inte att fundera på med tanke på kamerautrustningen i detta fall. Tips idéer på att skydda objektiv och kamerautrustningen från kondens i detta fall?

-Ska du semstra på västkusten?
Nej skämt åt sido, Tonys råd är bra, när jag stog på bandy och skulle ha bilder i omklädningsrummen efterår brukade vi lägga ett kamaerahus med vidvinkel där innan matchen då var det varmt och anpassat till det var dags att fotografera. "Ute"-utrustningen immade ihop genast. Lite kontaktsprej före och "ta isär och torka/spreja efter" är bra tillägg.
 
atotowi skrev:
Ta in utrustningen i plastpåsar (eller andra täta påsar) och låt dom så att säga bli rumsvarma. Då bildas kondensen på plasten och inte utrustningen.
Samma teknik kan med fördel användas vintertid eller vid andra tillfällen när utrustningen blir kall. Ner med den i täta påsar innan man går in och låt den bli "varm".

Om luftfuktigheten är så hög att kondens bildas i rumstemperaturen måste du värma utrustningen och inte fotografera längre tid 'än att kameran inte blir så kall att kondens bildas.


Tackar o bugar för de goda tipsen Tony.

Med humöret på topp,
David
 
förvaring i hög luftfuktighet.

Spinner på denna gamla tråd för lite tips och erfarenheter.

Efter ett par år i latinamerikansk djungel har ett av mina objektiv blivit kraftigt angripen av mögel på linserna, både yttre och inre linser har påverkats, dock utan synlig effekt på bilderna, men det ser kort sagt inte särskilt trevligt ut.

Frågan är hur jag undviker att detta sker med övrig och ny utrustning?
Jag funderar i banor kring silicagel etc. men tilltalas av tanken av att förvara utrustningen i tätslutande lådor med rispåsar i tyg inlagda (ris suger upp fukt, därför ser man ibland ris i saltkar). Ris skulle vara ett billigt alternativ till silica, eller andra kemiska fuktborttagare.

Sen är frågan om objektiv och kamera påverkas mindre av att användas/förvaras i miljöer med hög luftfuktighet om de är vädertätade? Jag tror inte att så skulle vara fallet, men rätta mig gärna om jag har fel. Vädertätning skyddar väl mot skvätt/stänk/regn, men inte mot luftfuktighet, eller?
 
Vädertätning är på två sätt. Den håller vatten och fukt borta till en viss gräns. Men har väl fukten trängt in så tenderar den att bli kvar. Å andra sidan så får mögelsporer svårare att tränga in, men de kan ju också faktiskt finnas i ett objektiv från början.

Normalt är man ju ute i fukten en kortare tid och så kommer man efter ett tag in i torrare omgivning, i varje fall i våra trakter och då torkar grejerna upp.

Men vistas man som du i ständigt hög fuktighet så ökar naturligtvis risken för mögelangrepp och det gäller ju inte bara fotoutrustning. Människor som vistats en tid i fuktig miljö brukar ha en viss mögellukt i käderna vid hemkomsten. Det är säkert bekant för dej.

Att då och då torka ut utrusningen med t.ex. kiselgel/silicagel i en tät behållare typ glassburk eller plastpåse kan fördröja mögeltillväxten. Kiselgel blir svagt rosa när det inte längre är verksamt och kan då regenereras i en vanlig ugn i ca 120 grader. Sätt in det i kall ugn annars kan gelen smulas sönder. Det ska sedan förvaras i en absolut tät behållare (syltburk av glas med tätt skruvlock tex) Även blågel fungerar och signalerar genom att bli blekare eller nästan färglöst när det tagit upp fukt och kan också regenereras på samma sätt. En bra blandning är att ha 10 - 20 procent blågel (som jag tror är dyrare) i det vanliga kiselgelet, då syns det lätt och tydligt när det är dags att regenerera.

Kiselgel/blågel används i torkapparaten på transformatorer och jag köpte det för 15 - 20 år sedan från Statoil (som också levererade transformatorolja) i burkar som liknade färgburkar av plåt och som innehöll något kilo. Jag bedömer att du kan behöva minst 250 gram för att få god effekt. Om de säljer till privatpersoner vet jag ej. Priset har jag ingen aning om. Kanske en Statoilmack kan hjälpa till?

Hustruns lilla Pentax Espio drabbades av mögel i mitten på 90-talet och fick kasseras. I den vevan hittade jag den här länken:
< http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/fungus/ >
Den funkar fortfarande upptäckte jag för en stund sedan. Där finns en del råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.