Annons

Fotografera i 10000 timmar för att nå toppen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ekonomer, controllers, revisorer som styr hur arbetslivet ser ut idag. Hur mycket plats för kreativt tänkande och risktagande tror ni det blir när främsta målet för verksamheten är att gå med vinst på veckobasis och se bra ut på börsen? Noll plats.

Men glädjande nog sker det nu en hel del förändringar. Till och med dessa yrkesgrupper som står för kontrollkulturen i företag och organisationer har nu svårt att stoppa det som nu sker underifrån. Inom mjukvaruutvecklingen går nu en ganska snabb revolutionsvåg som just initierats av problemen med alltför stora krav på detaljstyrning och kontroll. Onödigt mycket kontroll är dysfunktionellt och kostar. Man har helt enkelt upptäckt precis som Volvo gjorde i industrin för kanske 30 år sedan att det helt enkelt var mer lönsamt att ta tillvara mer av personalen potential än det löpande bandet gav utrymme för. Så föddes de "självstyrande grupperna".

Många många väldigt dyra misstag har gjorts i utveckling av större IT-system med traditionella projektledningsmetoder. Man har ofta plöjt ner mångmiljonbelopp bara för att efter något år lägga ner hela rasket när man åkt av banan och misslyckats helt med att leverera överhuvudtaget någonting användbart trots en räcka av framflyttade dead lines.

Man upptäckte också tidigt att IBM:s slipskultur strypte blodflödet till hjärnan på folk och tvingades av rena produktivitetsskäl tillåta utvecklare och andra att klä sig mer komfortabelt. Till och med räknenissarna förstod att de fick mer pengar att räkna om produktiviteten ökade och folk brydde sig mer om att utveckla företag och produkter än om oklanderliga pressveck och tighta slipsknutar. I IBM:s fall så skedde väl denna omsvängning när de såg hur konkurenter som Apple och Microsoft redan jobbade och när de insåg att de höll på att förlora operativsystemskriget mot Microsoft. IBM höll då som bäst på att ta fram efterföljaren till IBM OS/2 när man påbjöd en mer avpänd dresskod i det utvecklingsteamet. WARP blev ingen dålig produkt men få brydde sig om produkten, som lades ner efter några år med stora förluster då Microsoft redan vunnit OS-kriget.

Så nu är det högsta mode med s.k. agila eller "lättrörliga projektmetoder" som SCRUM, som utmärks av man inte har någon egentlig projektledning utan bara en coach eller Scrum master som tillsammans med ett scrum team på 5-9 personer sköter all utveckling från ax till limpa. På så sätt har Volvos självstyrande grupper till sist flyttat in i kontorsvärlden.

När uppgiften är definierad och arbetet nedbrutet i sina minsta beståndsdelar är tanken att gruppen har all den kompetens den behöver och själv vet vad som ska göras. Den kreative friheten är mycket större och man lägger inte ner någon onödig tid på vare sig dokumentation eller på att administrera ihjäl sig i stora projektorganisationer. Istället har man bara ett kort dagligt möte där man pratar igenom vad man ska göra under dagen och sedan betar man av uppgifterna man har i sin back log i cykler på ca en månad. Sen ser man till att hela tiden leverera affärsnytta istället för att leverera allt när hela projektet är klart eller som i många fall tidigare ingenting när allt gått över styr. Scrum är mycket mer flexibelt än traditionella metoder och gör det möjligt att mycket snabbare och enklare anpassa sig till ändrade förutsättningar som alltid dyker upp under alla projekt. Detta är mycket viktigt för många kreativa människor som ofta misshandlas svårt under trycket av traditionella mer stelbenta projektstyrningssystem.

Vid större projekt bildar man bara flera själstyrande Scrum teams. Det här är svårt för många mer traditionella företag att ta till sig och speciellt alla dessa kontrollfunktioner som ju till en del då faktiskt hotas och blir överflödiga. Så även i den änden finns pengar och ökad effektivitet att vinna men först efter att det nya verkligen segrat över det gamla. Den striden pågår som bäst i många företag idag.

Jag tycker det här är väldigt positivt för individens möjlighet till utveckling och kreativiteten. Så situationen är trots allt inte lika svart kanske som den varit. Det sker förändringar och det sker faktiskt nu!
 
nu är det ju ett vida känt faktum att på samma sätt så det finns musikalisk dövhet så finns det visuell/estetisk blindhet.

man kommer dock långt med träning.. men frågan är ju om inte de flesta tänker på regelrätt fotograferande när de hör ordet träning i sammanhanget.
Själva fotograferandet hade jag nog sagt endast vara en del av hela träningsprogrammet för att bli en duktig fotograf.

Den som inte har kompletta anlag lär få det tufft sista biten in i mål (vilket det nu är..)

Det är ju så att blindhet och dövhet (etc) kan kompenseras för med andra starka egenskaper så kört lär det ju inte vara för ngn, inte ens den som är estetiskt sett tondöv så att säga.

MVH Niclas,
 
Men glädjande nog sker det nu en hel del förändringar.
--- klipp ---
Nästa insikt jag hoppas får fäste är att kontorslandskap med folk packade för tätt inte lönar sig, något jag instinktivt vetat när jag tvingats jobba så. Folk trivs helt enkelt inte om det blir för surrigt och otryggt runt omkring en. Jag hörde just om en forskarrapport från Australien där man ställt besparingar i kontorshyra mot lägre effektivitet, ökad sjukskrivning m.m. och påvisat att det är bättre ekonomi i att få arbeta i lugnare miljöer, i mindre eller enskilda rum. Jag är inte det minsta förvånad. Tyvärr lär inte min arbetsgivare bry sig om rapporten.
 
Ngt som är intressant att observera är ju att det i vår postmoderna tid egentligen inte existerar ngt som heter geni. Då kan väl också anta att det även går ut över det vi kallar talang..

Nu lever vi ju inte i ngt som enbart är Postmodern tid efterom vi bär arvet med oss från den tid vi kallar Modernismen. Inom Modernismen så känner väl de flesta till att man hade "geniet" närmast som ett konstitutionlaiserat och allmänt vedertaget begrepp.

Modernismen kan sägas vara en Tes och Postmodernismen en AntiTes.. Som ni förstår så är Postmodernismen i den bemärkelsen en avståndstagande tid som tar över. Men vi (de flesta av oss) lever varken i Tes eller AntiTes utan i ngn slags "SynTes". Alltså en slags hybridtid mellan modernism och Postmodernism. Kanske skulle vi kunna se att de som ligger längre ute i ändarna på skalan också är de som framträder starkast i olika sammanhang, om vi hade den rätta statistiken alltså.

Därav de missförstånd som vi ser poppa upp här. Eller missförstånd,, vi betraktar helt enkelt världen rättså olika och det är såklart heller inget nytt.

Det vi dock kan vara eniga om oavsett om vi tillhör den nya tiden eller den äldre är att det bakom varje stor/"lyckad" fotograf ligger oerhört mycket arbete.

Stefan Holm hoppar inte högt av ngn slump.. även om mannen har enormt fina förutsättningar för att hoppa högt så krävs det tiotusentals hopp för att nöta in exakt den teknik som krävs för att DEN KROPPEN skall nå de högsta möjliga hoppen. Med det så belyser jag enkelt viktigheten av att inte vila i talangen man kanske/förhoppnings har utan att man spetsar sina många långa timmars nötning med den talang som eventuellt kommer att göra den slutliga stora skillnaden..

MVH Niclas,
 
Det behövs nog både dom rätta fysiska och mentala egenskaperna, tillsammans med mängder av rätt träning också. Jag kan ju sätta mig och fota samma bild i 10.000 timmar och jag lär inte bli någon mästerfotograf av det.

Du har rätt i att det är mycket annat än själva fotograferandet som ingår i begreppet fotograf. Man kan ju inte bli erkänd som elit om ingen annan känner till en, och då behövs det marknadsföring, "people skills" m.m. också
 
Såhär i off-topic-tider klämmer jag in:

Läste någonstans att människor som inte arbetar med bild har ett bildseende ungefär i nivå med en 10-åring.
 
Niklas och Anders, borde det inte vara en stor fördel för en fotograf att vara hyffsat allmänbildad också? Jag menar att liksom att ha motsvarigheten till ett stort skrivbord fullt med osorterade högar av erfarenheter och kunskaper i huvudet i motsats till ett tomt dito. Borde man inte bli en bättre fotograf om man förmår att sätta sina bilder i en spännande och frukbar kontext som man kanske missar om man saknar denna bakgrund som referensram och klangbotten?
 
Nästa insikt jag hoppas får fäste är att kontorslandskap med folk packade för tätt inte lönar sig, något jag instinktivt vetat när jag tvingats jobba så. Folk trivs helt enkelt inte om det blir för surrigt och otryggt runt omkring en. Jag hörde just om en forskarrapport från Australien där man ställt besparingar i kontorshyra mot lägre effektivitet, ökad sjukskrivning m.m. och påvisat att det är bättre ekonomi i att få arbeta i lugnare miljöer, i mindre eller enskilda rum. Jag är inte det minsta förvånad. Tyvärr lär inte min arbetsgivare bry sig om rapporten.

Jag tror du har helt rätt rent allmänt men att man nu när vi ser olägenheterna inte riktigt vet vad man ska ta sig till. Mycket kretsar kring telefonplågan. Att helt gå tillbaka till det gamla modulsystemet tror jag inte kommer hända. Möjligen får vi fler krypin på kontoren där folk kan söka asyl när de verkligen behöver vara ostörda. Man kommer aldrig helt säga hej till den flexibilitet de öppna landskapen ger.

För en säljorganisation är landskap säkert lönsamt. Där behöver och ska alla inte vara inne. Men för exv. programmerare som behöver lugn och ro är det döden. För verksamhet som kräver mycket interaktion så är det också bra. Problemet är att man aldrig helt kan döma ut landskapen, då de faktiskt fungerar bra för en del och viss verksamhet men att man ofta av krassa ekonomiska skäl helt negligerar problemen de har som mår illa av alla störningar de utsätts för. Så kan man nog inte fortsätta för många mår verkligt illa av detta.
 
Vad menas då med "inte arbetar med bild"? Är det att inte ha fått betalt för det? För det får väl kanske inte 10-åringar? :)

:)

Barn "slutar" kanske rita för nöjes skull i ungefär den åldern, och därmed avstannar utvecklingen i bildskapandet? Så tolkar jag "arbeta med bild". Att man koncentrerat ägnar tid åt bild som medium - oavsett om man skapar eller betraktar.

Å andra sidan glor folk ju på 10.000 timmar TV i ett nafs så bildseendet borde vara på gudanivå i varenda stuga :).
 
Niklas och Anders, borde det inte vara en stor fördel för en fotograf att vara hyffsat allmänbildad också? Jag menar att liksom att ha motsvarigheten till ett stort skrivbord fullt med osorterade högar av erfarenheter och kunskaper i huvudet i motsats till ett tomt dito. Borde man inte bli en bättre fotograf om man förmår att sätta sina bilder i en spännande och frukbar kontext som man kanske missar om man saknar denna bakgrund som referensram och klangbotten?

Jovisst, fast det är en fördel för alla oavsett yrke skulle jag påstå.
 
...
Men för exv. programmerare som behöver lugn och ro är det döden.
...
Det är vår verklighet på jobbet. Några löser det genom att sitta med hörlurar på sig hela dagen, andra drar sig undan till något hörn om det går, andra som jag sitter hemma och arbetar så mycket som är acceptabelt (man måste ju ändå fungera i dom projekt man deltar i). Många blir sjukskrivna, inte bara pga kontorslandskap förstås, men jag tror det bidrar. Den största anledningen är den ekonomiska pressen och kortsiktigheten i allt man gör, ekonomstyrda företag där man bara byter ut dom som inte är "stresståliga" (hatar det ordet, det pekar på helt fel attityd). Jag tror dom företag som överlever utanför börsen mår bäst, där man i första hand kan jobba för en idé snarare än för månadsbokslutet.

I det perspektivet, och tillbaka till tråden, kan man undra hur bra det är att sträva mot att "nå toppen"?
 
nu är det ju ett vida känt faktum att på samma sätt så det finns musikalisk dövhet så finns det visuell/estetisk blindhet.

man kommer dock långt med träning.. men frågan är ju om inte de flesta tänker på regelrätt fotograferande när de hör ordet träning i sammanhanget.
Själva fotograferandet hade jag nog sagt endast vara en del av hela träningsprogrammet för att bli en duktig fotograf.

Den som inte har kompletta anlag lär få det tufft sista biten in i mål (vilket det nu är..)

Det är ju så att blindhet och dövhet (etc) kan kompenseras för med andra starka egenskaper så kört lär det ju inte vara för ngn, inte ens den som är estetiskt sett tondöv så att säga.

MVH Niclas,

Nu finns det ju olika typer av fotografering. Inte all typ av fotografering kräver en estetisk skalle. Viss typ är trots allt att avbilda ett objekt så verklighetstroget som möjligt utan att lämna negativen på hallmattan.

/Karl
 
Det är vår verklighet på jobbet. Några löser det genom att sitta med hörlurar på sig hela dagen, andra drar sig undan till något hörn om det går, andra som jag sitter hemma och arbetar så mycket som är acceptabelt (man måste ju ändå fungera i dom projekt man deltar i). Många blir sjukskrivna, inte bara pga kontorslandskap förstås, men jag tror det bidrar. Den största anledningen är den ekonomiska pressen och kortsiktigheten i allt man gör, ekonomstyrda företag där man bara byter ut dom som inte är "stresståliga" (hatar det ordet, det pekar på helt fel attityd). Jag tror dom företag som överlever utanför börsen mår bäst, där man i första hand kan jobba för en idé snarare än för månadsbokslutet.

I det perspektivet, och tillbaka till tråden, kan man undra hur bra det är att sträva mot att "nå toppen"?

Verkligen hemskt att folk "ljudlobotomerar sig" med mp3-spelare hela dagarna som en del gör. Fullständigt asocialt. Det här med arbetsmiljön är verkligen en tickande bomb. Hur politikerna tro att folk ska kunna funka till pensionsåldern som det ser ut? Det blir ju allt färre som ska försörja allt fler som befolkningspyramiden ser ut nu. Förrestän, det är ju inte ens en pyramid längre.

Tror man måste acceptera viss återhämtningstid efter hårda projekt i högt tempo. Annars kommer man nå en nivå där det helt enkelt inte är lönsamt med alltför stor drop out frekvens. Det kostar stora pengar att upprätthålla kontinuitet och fasa in nya människor hela tiden också.
 
om man tänker efter så är det ju rättså uppenbart att det är fåtalet om ens någon bland de erkända fotograferna som inte också är mycket klarsynta och reflekterade vad gäller vår omvärld.

det är ju så att en fotograf inte sällan skall berätta ngt som för fotografen är mycket viktigt och för att berätta ngt så kräver det en tanke. Inte vilken tanke som helst men en utvecklad tanke med rika portioner av/med reflektion.

jag kommer väl ihåg de tillfällen när jag hade mina stunder av klarsynt "upplysning". Menar såklart inte att jag är unik alls (alldeles för Svensk av mig för att våga påstå det!) men faktum är att när man söker så finner man.

jag kommer ihåg när en av mina föräldrars kollegor som så många andra betraktade en specifik diabild och jag kände att jag helt enkelt var tvungen att veta varför precis denna bild lockade till så många kommentarer. senare så har jag upplevt många liknande exempel av både frågande och upplysande/svarande karaktär. jag tror att när man är medveten om sina tillfällen av "upplysning" så kan man suga mycket mer ut av de jämfört med om det bara sker slentriant och snabbt förbigående.
inte sällan så har kvalitativ upplysning både för mig och erkända fotografer/konstnärer föregåtts av massiv konfrontation med konstens kärnor!! (viktigt!!)

jag hintar till nyfikenheten.
utan nyfikenhet så kommer en fotograf inte långt.
jag har träffat många erkända fotografer som jag har mycket stor respket för och ngt de alla har gemensamt (vid sidan av hårt arbete och en eller annan talang) är en oerhört stor portion nyfikenhet. både vad gäller livet och världen generellt men inte minst vad gäller det ämne som man brinner för att fotografera eller skapa världar runt i kring!

ta dokumentärfotografen som ett perfekt exempel. vilken stor fotograf inom den dokumentära genren har inte varit barnsligt nyfiken på allt och alla i vilket sammanhang denne än befunnit sig i ?
ta vår egen Christer Strömholm som ex.. eller H-Cartier Bresson.. mfl.. deras nyfikenhet har drivit de genom alla projekt.

Blablabla.. kan skriva en evighet så här tvärslutar jag nu. för denna gång:)
 
Jag gjorde någon gång en skillnad på journalister och fotografer och fick på skallen för det av Lennart Aspman (förmodligen med rätta :) ). Han satte helt enkelt likhetstecken mellan journalist och fotograf. En del som jobbar och jobbat på mindre tidningar t.ex. får ju både skriva och fotografera när de gör sina reportage. Det var nog så jag tänkte nu att det väl kanske inte går att vara någon bra journalist utan både nyfikenhet, engagemang och allmänbildning. Engagemanget är väl vad du menar med dina moment av "upplysning". När fotografen kan ta en bild som påverkar för att den passar in i folks referensramar och säger något som berör och i sällsynta fall även har den fantastiska kraften att förändra folk och deras uppfattningar.

Jag hade en gång en bok med fantastisk bok med antinazistiska fotomontage av mästaren på området John Hartfield. Jag hittar inte boken och har inte tillgång till dessa bilder längre, men jag minns slagkraften de hade. Jag saknar den vitaliteten idag. Har jag fel om jag säger att fotomontaget fullständigt verkat tappa all mark? Nu görs väl allt sånt rent tekniskt i Photoshop antar jag, men ändå. Annars kan väl fotomontaget göra det lättare att nå dessa moment av "upplysning". Det är mycket som ska stämma i ett moment för att man ska fixa det i fotografisk bild eller för den delen bildsekvens. Med montaget har man ju alltid möjligheten att klippa ihop den sammanställda bilden som man vill ha den i efterskott. Jag är faktiskt kanske mer fascinerad av montagets kraft än bilderna i sig. Det har inte varit något vidare drag kring fotomontage och nidteckningar sedan Lars Hillersbergs glansdagar känns det som.

Det kan väl inte vara så att dagens fotografer och bildkonstnärer inte längre har något engagerat att säga storsamhället. Ja ska man vara ärlig så blev det ju ett visst liv kring Eche Homo-utställningen. Jag upplever i alla fall att det idag är väldigt mycket tystare i riket nu än det var på Hillerbergs tid. Vad man nu än tyckte om Hillersberg. Verkar bara vara i Danmark (i vår närhet) som man fortfarande verkar uttrycka sig utan någon större ängslan för att trampa i klaveret.
 
Senast ändrad:
Jag gjorde någon gång en skillnad på journalister och fotografer och fick på skallen för det av Lennart Aspman (förmodligen med rätta :) ). Han satte helt enkelt likhetstecken mellan journalist och fotograf. En del som jobbar och jobbat på mindre tidningar t.ex. får ju både skriva och fotografera när de gör sina reportage. Det var nog så jag tänkte nu att det väl kanske inte går att vara någon bra journalist utan både nyfikenhet, engagemang och allmänbildning. Engagemanget är väl vad du menar med dina moment av "upplysning". När fotografen kan ta en bild som påverkar för att den passar in i folks referensramar och säger något som berör och i sällsynta fall även har den fantastiska kraften att förändra folk och deras uppfattningar.

Jag hade en gång en bok med fantastisk bok med antinazistiska fotomontage av mästaren på området John Hartfield. Jag hittar inte boken och har inte tillgång till dessa bilder längre, men jag minns slagkraften de hade. Jag saknar den vitaliteten idag. Har jag fel om jag säger att fotomontaget fullständigt verkat tappa all mark? Nu görs väl allt sånt rent tekniskt i Photoshop antar jag, men ändå. Annars kan väl fotomontaget göra det lättare att nå dessa moment av "upplysning". Det är mycket som ska stämma i ett moment för att man ska fixa det i fotografisk bild eller för den delen bildsekvens. Med montaget har man ju alltid möjligheten att klippa ihop den sammanställda bilden som man vill ha den i efterskott. Jag är faktiskt kanske mer fascinerad av montagets kraft än bilderna i sig. Det har inte varit något vidare drag kring fotomontage och nidteckningar sedan Lars Hillersbergs glansdagar känns det som.

Det kan väl inte vara så att dagens fotografer och bildkonstnärer inte längre har något engagerat att säga storsamhället. Ja ska man vara ärlig så blev det ju ett visst liv kring Eche Homo-utställningen. Jag upplever i alla fall att det idag är väldigt mycket tystare i riket nu än det var på Hillerbergs tid. Vad man nu än tyckte om Hillersberg. Verkar bara vara i Danmark (i vår närhet) som man fortfarande verkar uttrycka sig utan någon större ängslan för att trampa i klaveret.

Att det blivit tyst beror nog inte på att engagemanget att berätta har minskat. Utan snarare att man blivit skrämd av tidigare debatter som varit. Var och en sköter sitt nu i större utsträckning än tidigare.

/Maverick
 
Lite beroende på vilken debatt du tänker på så vänder nog de flesta på frågan. Vart hamnar jag om jag är obekväm?

/Maverick

Frågan är verkligen berättigad att ställa från båda håll. Från det håll du menar så kan det gå verkligt illa. Man kan hamna i fängelse som Jan Guillou och Peter Bratt när de avslöjade IB (Informationsbyrån) och vad den höll på med. Man kan bli förklarad fredlös av religiösa extremister som journalisten på Jyllandsposten eller av sekter som får sina hemligheter avslöjade. Man kan bli utfryst av andra ekonomer och etablissemang som Sven Grassman när han avslöjade övriga ekonomers mörkningar och dribbel med nationalräkenskaperna. Man kan bli av med jobbet om man är en alltför nitisk och tar miljöfrågor på alltför stort allvar när man jobbar på länsstyrelsen. Man kan få sitt hus sprängt om man som åklagare vägrar vika sig för MC-klubbsrelaterat våld. Man kan få sin restaurang förstörd om man går till polisen istället för att betala utpressningspengarna. Möjligheterna är många att få det hett om öronen för den som väljer att vara lojal mot storsamhället istället för den lilla gruppen, vilken den än må vara.

Vi är alla skyldiga dessa människor ett stort tack för utan deras instaser skulle Sverige inte vara speciellt kul att leva i. I en del av dessa fall har det varit dessa människors jobb att skydda samhället eller kontrollera makten. Därför är det väldigt viktigt att man ser till att dessa människor är så oberörbara för trakasserier som det bara går att ordna. I Grassmans fall hade han en anställning så de inte kunde kicka honom. Däremot såg de till att göra hans liv till ett litet helvete och dumpade honom och hans forskning i lokaler som varit nåt gammalt stall ute i Frescati, bara så han skulle förstå vinken. Journalister har skydd i att det är i lag förbjudet att söka efter deras källor. Som journalist är det viktigt att kunna lita på backning från det företag de är anställda av (tidning, TV-station etc.).

Sen finns det en del som är så pass starka i sig själva och har sina uppdragsgivares förtroende att de inte går att tysta så enkelt. Janne Josefsson är en (vad man än må tycka om honom), Jan Guillou och Robban Aschberg (i sina bästa stunder) är andra. Jan Guillou och en del andra författare är dessutom osårbara ekonomiskt så de stoppar man inte heller så lätt. Har vi inte människor som dessa och andra som inte ryggar för att skriva det folk borde ha rätt att veta och skapa bilder som upplyser folk om hur världen verkligen ser ut, så återstår till slut bara samma förljugenhet man länge fick hålla till godo med i öststaterna. Det går det också, men problemet med det är att alla får en väldigt skev verklighet att förhålla sig till och det funkar aldrig i det långa loppet. Skit är liksom alltid lättare än vatten och förr eller senare kommer det alltid upp till ytan i en eller annan form. Metangas kan t.o.m. vara riktigt explosivt :).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.