Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera hockey...Tips!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Tjenare!

Ska om ca 2 veckor prova på att fotografera lite hockey i scandinavium!:)
Såg det fanns annan tråd om detta men
tänkte bara höra vad mer jag ska tänka på...vilken inställningar som lämpar sig bäst för hockeyfotografering osv.

jag är hobbyfotograf och har inte tillgång till dom häftigaste prylarna direkt!

jag har en Nikon D5000 med ett 55-200mm zoom och ett enbensstativ och det är i stort sett allt!

Kommer med största sannolikhet att stå vid sargen och fota:)

Så om ni vill, har tid, e snälla... låt tipsen hagla:)

Tack på förhand

mvh Uffe

Ska om ca 2 veckor prova på att fotografera lite hockey i scandinavium!:)
...
Kommer med största sannolikhet att stå vid sargen och fota:)
Med tanke på att du ska stå vid sargen så utgår jag ifrån att du har någon uppdragsgivare.
Lite nyfiken på vem du ska jobba för?
(Alternativt så har du helt missat att du inte kommer i närheten av sargen, men det utgår jag ifrån att du redan känner till).

Så om ni vill, har tid, e snälla... låt tipsen hagla:)
Har själv plåtat ett några matcher i Scandinavium.

Ljuset är riktigt starkt där, mig veterligen den enda Arena i Sverige där det spelas Elitseriehockey, och du kan få till tillräckligt korta slutartider med din utrustning.

Själv brukar jag köra med ISO 500, slutartid 1/500 och bländare 2,8.
Omräknat efter ditt objektiv så blir det ISO 2000, slutartid 1/500 och bländare 5,6.

Gällande dessa inställningar så rekommenderar jag att du för säkerhets skull testar dem under uppvärmningen.

Det som är besvärligt i Scandinavium är det grönmålade taket, som gör att du väldigt lätt får ett mycket påtagligt grönstick om du inte vitbalanserar genom att sätta "egen" vitbalans.

Lycka till, vi kan mycket väl komma att stöta på varandra i Scandinavium i framtiden.

Med tanke på att du ska stå vid sargen så utgår jag ifrån att du har någon uppdragsgivare.
Lite nyfiken på vem du ska jobba för?
(Alternativt så har du helt missat att du inte kommer i närheten av sargen, men det utgår jag ifrån att du redan känner till).

Nyfiken i en strut eller försöker du bara pinka lite revir? ;)

Det kan ju också vara så att han känner någon. Alternativt känner någon som känner någon. Känner man bara rätt någon så går det mesta att ordna.

Jag ringde bara å fråga om det fanns någon möjlighet att få stå vid sargen å plåta lite.. :) tjöta lite fick man göra hehe men i alla fall att den press/mediaansvarige hos frölunda gav mig en ackreditering med reservation beroende på hur mycket yrkesfotografer som söker om plats... antar att det finns en begränsning i hur många som får flockas! :)

jag vill bara prova fotografera hockey eftersom sporten i säg är ett stort intresse och foto är ett intresse och jag ville kombinera dom å se:) ett försök bara!

Gjorde liknande på en GAIS match i våras vilket var riktigt skoj lyckades få några trevliga bilder, då fick jag stå längs med sid/kort-linjen

Jag ringde bara å fråga om det fanns någon möjlighet att få stå vid sargen å plåta lite.. :) tjöta lite fick man göra hehe men i alla fall att den press/mediaansvarige hos frölunda gav mig en ackreditering med reservation beroende på hur mycket yrkesfotografer som söker om plats... antar att det finns en begränsning i hur många som får flockas! :)

jag vill bara prova fotografera hockey eftersom sporten i säg är ett stort intresse och foto är ett intresse och jag ville kombinera dom å se:) ett försök bara!

Gjorde liknande på en GAIS match i våras vilket var riktigt skoj lyckades få några trevliga bilder, då fick jag stå längs med sid/kort-linjen
Kul, hoppas att du får plats och glöm inte hjälmen. Tro mig... även tuffa grabbar bär hjälm i de sammanhangen.

Som vissa har sagt så ligger du troligen lite tajt med vad din utrustning klarar av så koncentrera dig gärna på att ta snygga bilder när spelet inte går så fort. Spänningen vid t.ex. en tekning om du kommer nära är påtaglig och relativt enkelt att fota. Även efterspel som t.ex. smågruff, tjafs med domaren och publikhaven fungerar bra med din utrustning.

Eftersom du nu tänker fota på allra högsta serienivån i Sverige så lär du märka att folk är engagerade. Det finns motiv precis överallt om du lite då och då tar ögonen från isen (INTE när spelet är igång dock). T.ex. så är frustrerade tränare tacksamma motiv ;-)

Kul att fler försöker sig på hockeyfotografering. Dock så ber jag dig försöka tänka på att det finns folk som har fotograferingen i fotobåset som sitt arbete och med en ömsesidig respekt för varandra kommer man långt.

Kul, hoppas att du får plats och glöm inte hjälmen. Tro mig... även tuffa grabbar bär hjälm i de sammanhangen.

Som vissa har sagt så ligger du troligen lite tajt med vad din utrustning klarar av så koncentrera dig gärna på att ta snygga bilder när spelet inte går så fort. Spänningen vid t.ex. en tekning om du kommer nära är påtaglig och relativt enkelt att fota. Även efterspel som t.ex. smågruff, tjafs med domaren och publikhaven fungerar bra med din utrustning.

Eftersom du nu tänker fota på allra högsta serienivån i Sverige så lär du märka att folk är engagerade. Det finns motiv precis överallt om du lite då och då tar ögonen från isen (INTE när spelet är igång dock). T.ex. så är frustrerade tränare tacksamma motiv ;-)

Kul att fler försöker sig på hockeyfotografering. Dock så ber jag dig försöka tänka på att det finns folk som har fotograferingen i fotobåset som sitt arbete och med en ömsesidig respekt för varandra kommer man långt.

tack för ditt svar...

Självklar tänker jag hålla mig ur vägen för alla yrkesmänniskor :)
Nemas problemas

Mvh Uffe

Gällande hjälmar och ES-hockey

Jonas är en bra och vis person :)

Gällande hjälmar så är det från den här säsongen ett centralt krav från Hockeyligan att alla som står i fotobåset ska ha hjälm.
(Orsaken är en riktigt otäck olycka där en fotograf blev blind av en puck förra säsongen).

Skulle gissa på att alla klubbar i Elitserien har hjälmar för utlåning.

Själv räddades jag från en kraftig hjärnskakning förra säsongen när en Frölundaspelare blev tacklad in i sargen precis framför mig, tappade balansen, och drämmde klubben med stor kraft rakt på min hjälm.

Vågar påstå att jag hade blivit (som minst) medvetslös om det inte varit för hjälmen.

Så hjälm, och uppmärksamhet på spel/puck är definitivt viktigt.
Nu tycker jag inte att man ska vara rädd i fotobåset, bara eftertänksam och försiktig.

Jag ska komma med ett lite annorlunda tips. Gå gärna och titta på hockey i lite lägre divisioner och öva där. I Div 1 och pojk/juniorserierna kommer du förmodligen inte behöva tjöta för att få komma till sargkanten. Bilderna kan bli nog så fräcka där också, plus att du är mer redo när du får nästa chans att plåta Frölunda. Jag har själv plåtat många matcher i lägre serier pga eget intresse och har fått till en hel del sköna actionbilder.

Jag ska komma med ett lite annorlunda tips. Gå gärna och titta på hockey i lite lägre divisioner och öva där. I Div 1 och pojk/juniorserierna kommer du förmodligen inte behöva tjöta för att få komma till sargkanten. Bilderna kan bli nog så fräcka där också, plus att du är mer redo när du får nästa chans att plåta Frölunda. Jag har själv plåtat många matcher i lägre serier pga eget intresse och har fått till en hel del sköna actionbilder.

Ska faktiskt göra precis detta... då det inte fanns någon plats för mig i scandinavium denna gång så ska jag plåta Mölndal hockey - Veddige Vipers i helgen... bra övning+ att bra koll på vad min kamera/optik pallar

Ska faktiskt göra precis detta... då det inte fanns någon plats för mig i scandinavium denna gång så ska jag plåta Mölndal hockey - Veddige Vipers i helgen... bra övning+ att bra koll på vad min kamera/optik pallar

Visst är det en bra övning.
Vill dock påpeka att ljuset i Scandinavium är exeptionellt starkt i jämförelse med samtliga arenor jag varit på. Tom i jämförelse med övriga elitseriearenor. (Scandinavium har dubbelt så starkt ljus som de flesta ES-arenor, och 4 ggr starkare än de kommunala hallar jag plåtat hockey i).
Så risken är högst befintlig för att du får dras med så långa slutartider att du får påtaglig rörelseoskärpa, såvida du inte kan få tag på ett 70-200/2,8, ex att låna av någon du känner.

Annars så är det rent generellt min rekommendation att börja på lägre serier. Inte minst för att när det gäller ackrediteringar så finns det nog inget som är så svårt att få ackrediteringar på som Elitserien.

Lycka till. :)

/Daniel.

Olika objektiv

Ett annat tips är att testa olika objektiv, om möjligt. Man måste inte bara köra med värsta telezoomen. Här är några exempel från en match där jag använt 85/1,8 nere vid sargen. Perfekt för att få med målet och de två som står framför och kämpar. Sen har jag också använt 10-22, mest på 10 mm med bländare 3,5. I slutperioden satt jag på läktaren med 70-200.
Står man nere bakom plexit (om det är ett klart och fint plexiglas) bakom ett runt hörn, så funkar ett fast 50 mm alldeles utmärkt också.
Matchbilder Nyköping-Arlanda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar