Jag hade faktiskt tänkt fråga men efter att ha surfat runt på MIF och Malmöarenas hemsidor i 10min utan att hitta någon som helst informaiton om var man skulle vända sig, bestämde jag mig för att ta en rövare. Det har jag gjort många gånger och ett antal av dom gångerna har jag fått gå tillbaka till bilen med fotoutrustningen. Har dock aldrig stött på sura miner från någon.
http://www.malmoredhawks.com/ klicka sedan på Press
Där hittar du rätt person att fråga.
I övrigt har du har nog haft mer tur än vad både jag och andra haft.
Innan jag började att frilansa, så hade jag vid ett tillfälle muntligt tillstånd från pressansvarig på ett ställe.
Men blev trots detta, av en vakt förbjuden att fotografera på den plats där jag var. Jag vet att jag inte är ensam om detta med att vakter stoppar fotografer från läktare eller liknande.
På elitnivå brukar det ofta finnas ett uttryckligt förbud mot fotografering på biljetter eller liknande.
Visst är det så att det ofta går bra, även om man inte frågat först.
Men, risken finns att du ombeds att lämna kameran under matchen, alt blir utkörd. Det händer faktiskt ibland.
Det man ska leta efter i första hand är pressansvarig.
Det är alltid de som håller i ackrediteringar, och därför de som har bäst koll för vad "vanliga besökare" får göra och inte gällande fotografering.
Hittar man inte kontaktinfo till pressansvarig är det lämpligast att fråga någon på "expiditionen"/kontoret. Kan de inte svara så vet de vem som är rätt person att ta kontakt med.
Anledningen till att jag bestämt rekommenderar att man frågar först är att det besvarar både dig själv och andra risken för onödiga problem och irritation.
På lite lägre nivåer så kan det dessutom leda till att man får tillgång till en "riktig" fotoplats om man har lite tur.
Frågar man snällt, och förklarar vad man ska använda bilderna till är det väldigt sällan något problem.
Ett annat tips är att fråga via mail och skriva ut svaret ifall någon vakt/publikvärd dyker upp och har åsikter.
Jag stog ett steg bakom och vi var minst 20pers som stog där och väntade på att få gå och sätta oss. Jag var nog definitivt inte den som störde fotograferna mest.
Det var arrangörerna som hänvisade oss att vänta där.
Jag missförstod dig där, får be om ursäkt för det
Tror dock att du förstår de arbetande fotografernas irritation, och deras önskan om att inte bli störda i onödan.
Tack, jo jag har läst sidan nu men hade inte då. Körde på 1/250sek så visst fick många bilder rörelseoskärpa.
Om vi till att börja med bortser från att bilderna är något underexponerade (gissar på ca 1 helsteg), så skulle du med samma ISO och med bländare 2,8 få rätt slutartid. Dvs 1/500, dessutom så skulle du behöva höja ISOt en del för att få rätt exponering.
Det är lätt för nybörjaren att tro att en slutartid på 1/250 räcker, för att sedan undra vad rörelseoskörpan beror på.
Har själv gjort precis samma misstag när jag skulle testa hockey-fotografering de första gångerna.
Jag har verkligen lärt mig den hårda vägen att bländare 4 väldigt sällan räcker inomhus för sportfoto. En dyr lärdom i jämförelse med att jag hade skaffat rätt objektiv från första början.
Lycka till med din fotografering framöver
/Daniel.