Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera hockey i Scandinavium
- Trådstartare Pixartist
- Start datum
Pixartist
Aktiv medlem
Vad bra att du skrev in ditt svar! Det är ju bara dumt att nån moderator tar bort tråden, nu finns ju informationen här för andra som undrar! Lycka till med fotandet! (Och hoppas Frölunda vinner ;-) )
Sant. Jag redigerar lite i föregående inlägg då
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Skriv ut mailet
Jag rekommenderar att du skriver ut mailet och tar det med dig.
Har själv, tidigare, på ett annat ställa i Sverige varit med om problem.
(Numera fotograferar jag enbart Ishockey när jag har uppdragsgivare, och ser alltid till att vara ackrediterad).
Det som hände var att jag fick ett muntligt löfte om att jag fick fotografera av pressansvarig. Men blev ändå ivägkörd av en vakt.
Har du med dig en utskrift på mailet, så kan du ju visa upp det ifall någon vakt reagerar.
Tilläggas bör att det här med vad som gäller med fotografering med systemkamera på läktaren inte är helt okomplicerat.
Eftersom du har fått tillåtelse via mail så bör det inte vara ett problem, tänk dock på att du gör bäst i att endast använda bilderna för privat bruk.
Förlundas sida för press/media:
http://www.frolundaindians.com/sv/media/
(Numera fotograferar jag enbart Ishockey när jag har uppdragsgivare, och ser alltid till att vara ackrediterad).
Det som hände var att jag fick ett muntligt löfte om att jag fick fotografera av pressansvarig. Men blev ändå ivägkörd av en vakt.
Har du med dig en utskrift på mailet, så kan du ju visa upp det ifall någon vakt reagerar.
Tilläggas bör att det här med vad som gäller med fotografering med systemkamera på läktaren inte är helt okomplicerat.
Eftersom du har fått tillåtelse via mail så bör det inte vara ett problem, tänk dock på att du gör bäst i att endast använda bilderna för privat bruk.
Pixartist
Aktiv medlem
Hej. Självklart skrev jag ut mailet med en gång och det ligger i kameraväskan.
De bilder jag tar ÄR enbart för min egen skull, kommer inte försöka sälja eller nåt sånt. Det är första gången jag går på hockey med fars-gubben min, så det är huvudsakligen bilder för minnes skull. Sen kan det ju vara kul att prova vitvalen (100-400) inne i en ishall och se hur det blir.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
...
Sen kan det ju vara kul att prova vitvalen (100-400) inne i en ishall och se hur det blir.
Gällande "vitvalen" och inomhushall så är Scandinavium allt annat än representativ för inomhushallar/ishallar.
(Har gjort två uppdrag där tidigare).
Ljuset i just Scandinavium är i jämförelse extremt starkt.
Med bländare 2,8 tid på 1/500 så är ISO 400 lagom.
(Plåtar alltid hockey helmanuellt).
I alla andra ES-hallar är det ISO 800-1250 som brukar krävas.
I de allra flesta inomhushallar krävs ISO 1600 eller högre med bländare 2,8.
Du kommer troligen att klara dig med ISO 1600 i Scandinavium med din glugg.
Men Scandinavium är troligen det enda ställe i Sverige där ljuset är tillräckligt för bländare 5,6 över huvud taget.
Själv känner jag till hallar där bländare 2,8 är för ljussvagt för ISO 1600.
Inget ovanligt alls.
Självklart så ska du ta chansen att testa att fotografera när du har den.
Själv brukar jag dock lämna kameran hemma när jag verkligen vill se en match, fotograferandet kräver all fokus, vilket gör det svårt att verkligen njuta av spelet.
Kommer för min egen del att vara på plats och jobba för en bildbyrå, så det blir inte mycket till att njuta av matchen.
Lycka till med fotograferandet, och önskar er såklart en trevlig upplevelse på matchen.
pgx
Aktiv medlem
Intressant, har själv funderat på om man får ta med en dslr och teleobjektiv på en frölunda match, för att inte störa de som sitter brevid skulle det gå utmärkt att stå vid en av ingångarna med ett enbenstativ och en 300/2.8 eller 500/4 men då kanske det är bra att ha ett mail i fickan om någon vakt börjar klaga
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Intressant, har själv funderat på om man får ta med en dslr och teleobjektiv på en frölunda match, för att inte störa de som sitter brevid skulle det gå utmärkt att stå vid en av ingångarna med ett enbenstativ och en 300/2.8 eller 500/4 men då kanske det är bra att ha ett mail i fickan om någon vakt börjar klaga
Hmm.
Borde kanske ha tänkt på det tidigare, men även med ett mail i fickan så finns ju en viss risk för att någon vakt ingriper om man stör andra besökare.
Vad det gäller att stå just i gångarna, så brukar det inte vara populärt bland vakter och publikvärdar, då man riskerar att vara ivägen vid behov av utrymning osv.
I en del arenor finns vissa specifika fotografplatser i gångarna (bl.a. Scandinavium), men där brukar vakter/publikvärdar ha för vana att kolla efter ackrediteringsbrickan.
Självklart kan ni försöka genom att fråga snällt, men det är nog en bra idé att förklara vilken utrustning ni tänker ha med er (annars finns ju en viss risk att mailet i fickan inte hjälper).
Utan att dra in någon som helst enskild förening, så är det ju föreningarnas/klubbarnas perspektiv en avvägningsfråga.
När det gäller ackrediteringar så finns det begränsat med platser (framför allt för fotografer), dessutom så har Hockeyligan ett centralt krav på pressleg. Generellt för ES-hockey så krävs en stor och seriös uppdragsgivare vid sidan av ett pressleg.
När det gäller systemkameror så är det fullt naturligt att man inte kan ha utrustning som är i vägen för andra i publiken.
Så mitt tips är att fråga vänligt, och ärligt.
Allt annat kan leda till onödiga problem.
För den som är intresserad av att prova på mer seriös sportfotografering så är mitt tips att börja på lägre nivåer där kraven på ackreditering/tillstånd är mycket lägre.
Pixartist
Aktiv medlem
Hmm.
Borde kanske ha tänkt på det tidigare, men även med ett mail i fickan så finns ju en viss risk för att någon vakt ingriper om man stör andra besökare.
Vad det gäller att stå just i gångarna, så brukar det inte vara populärt bland vakter och publikvärdar, då man riskerar att vara ivägen vid behov av utrymning osv.
I en del arenor finns vissa specifika fotografplatser i gångarna (bl.a. Scandinavium), men där brukar vakter/publikvärdar ha för vana att kolla efter ackrediteringsbrickan.
Självklart kan ni försöka genom att fråga snällt, men det är nog en bra idé att förklara vilken utrustning ni tänker ha med er (annars finns ju en viss risk att mailet i fickan inte hjälper).
Utan att dra in någon som helst enskild förening, så är det ju föreningarnas/klubbarnas perspektiv en avvägningsfråga.
När det gäller ackrediteringar så finns det begränsat med platser (framför allt för fotografer), dessutom så har Hockeyligan ett centralt krav på pressleg. Generellt för ES-hockey så krävs en stor och seriös uppdragsgivare vid sidan av ett pressleg.
När det gäller systemkameror så är det fullt naturligt att man inte kan ha utrustning som är i vägen för andra i publiken.
Så mitt tips är att fråga vänligt, och ärligt.
Allt annat kan leda till onödiga problem.
För den som är intresserad av att prova på mer seriös sportfotografering så är mitt tips att börja på lägre nivåer där kraven på ackreditering/tillstånd är mycket lägre.
Ja, du har nog missförstått mitt syfte. Jag ska inte fotografera i något annat avseende än för skojs skull. Jag hade med kameran, fota lite, men njöt mest av matchen då jag är DIF:are. Så några direkta actionbilder tog jag inte. Inte heller något som skulle kunna vara användbart då jag inte har tillräckligt dyra prylar för det.
Här är dock två som ni kan kika på för att se hur det blev för en glad amatör...
http://sudde.se/sudde/temp/IMG_9914.JPG
http://sudde.se/sudde/temp/IMG_9866.JPG
Och gällande kameran så kollade de inte ens vad jag hade i väskan eller objektivsväskan. Och matchvärdarna som gick runt där såg mig och kameran flera gånger men sa inte ett knyst om det.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Ja, du har nog missförstått mitt syfte. Jag ska inte fotografera i något annat avseende än för skojs skull.
...
Och gällande kameran så kollade de inte ens vad jag hade i väskan eller objektivsväskan. Och matchvärdarna som gick runt där såg mig och kameran flera gånger men sa inte ett knyst om det.
Nja, jag tolkade det som att du var ute för att fota för ditt eget bruk.
(Även om jag nu trodde att du var ute efter actionbilder).
Sedan var mina råd mer generellt riktade då frågan kommer upp här på FS rätt ofta. (De senaste två veckorna har jag fått frågan personligt ställd tre gånger).
Vad det gäller actionbilder så går det faktiskt med din utrustning i just Scandinavium.
I normalfallet krävs visserligen ljusstarkare objektiv. (bländare 2,8 eller bättre).
Men det går faktiskt att ta schysta actionbilder med en 350D.
Har själv gjort det (även om mitt tips tll Canonister som vill fota sport är ett beg. 1D mkII).
Sedan finns det ju hus som är betydligt bättre lämpat för sportfoto.
Viktigast av allt är dock att det jag skrivit är menat som generella råd för den som vill plåta ES-hockey.
För övrigt, så är ju bilderna schysta för en glad amatör.
(Till er som gillar DIF så kan ni kika på den här bilden:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1300456 ).
Pixartist
Aktiv medlem
Nja, jag tolkade det som att du var ute för att fota för ditt eget bruk.
(Även om jag nu trodde att du var ute efter actionbilder).
Sedan var mina råd mer generellt riktade då frågan kommer upp här på FS rätt ofta. (De senaste två veckorna har jag fått frågan personligt ställd tre gånger).
Vad det gäller actionbilder så går det faktiskt med din utrustning i just Scandinavium.
I normalfallet krävs visserligen ljusstarkare objektiv. (bländare 2,8 eller bättre).
Men det går faktiskt att ta schysta actionbilder med en 350D.
Har själv gjort det (även om mitt tips tll Canonister som vill fota sport är ett beg. 1D mkII).
Sedan finns det ju hus som är betydligt bättre lämpat för sportfoto.
Viktigast av allt är dock att det jag skrivit är menat som generella råd för den som vill plåta ES-hockey.
För övrigt, så är ju bilderna schysta för en glad amatör.
(Till er som gillar DIF så kan ni kika på den här bilden:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1300456 ).
Då är jag med. Nej, jag var huvudsakligen där för att se på hockeyn. Och så blir jag alltid så engagerad och fängslad av matchen att jag skulle glömma fota när det var action ändå.
Dock använder jag nästan inte min 350 längre sen jag köpte min 40 D för ett år sen.
Schysst bild på Ridderwall.
Tack för ditt engagemang, det är alltid roligt att prata med yrkesfotografer.