Annons

Fotografera hästhoppning inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

bapsan

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått förtroende att försöka ta lite bilder till ridskolan jag tillhör. Skulle bli tacksam on ni har lite tips på vilka inställningar jag ska prova. Ridhuset har ju ganska dålig belysning. Jag har tänkt att försöka få bilderna så skarpa som möjligt och det gäller i första hand hoppning. Vill undvika blixt och det finns hästar som också är rädda för den. Jag har min Canon 350D och har tänkt använda Tamron objektivet 28-75 f/2,8. Har också tänkt använda stativ måste troligen sitta på läktaren. jag har en chans i morgon att prova lite innan en liten tävling går av stapeln i slutet av månaden.

Mycket tacksam för alla tips!

bapsan/Siw
 
Hu ja, sitta på läktaren är svårt, men inget är omöjligt
Du får säkert en del RAW-iga svar
Upp med ISO - tänk ut bildvinklar - en del rörelseoskärpa kan vara trevligt också.
Panorera

Men följ "plåta handboll"- tråden som går här just nu. Där tipsas om hur jobba med lite liknande svårigheter som en skum hopplokal.
Sen finns allt om detta i gamla trådar.
Sökknappen ger nog allt om frågan
 
Är det skum belysning hade jag satsat på 1600 ISO direkt (det finns bra brusreduceringsprogram att tillgå). Tänk på att stativ bara hjälper mot dina egna skakningar, men inte mot att hästarna rör sig snabbt, så snabbt. Mot det hjälper bara snabba slutartider.

Använd RAW om du kan/vill; vitbalansen går oftast helt "åt fanders" i dessa miljöer...

Mina egna vedermödor inom hästhoppning kan beskådas här:
http://www.viggengraphics.se/gallery1_sport.htm
(Hemsidan är inte klar än, men titta gärna på bilderna som finns).
 
Det är _alltid_ dålig belysning i ridsalar, i alla fall ur fotosynpunkt. Blir lite ledsen i ögat när man måste köra med 50mm 1,8 på största bländare och högsta ISO för att få acceptabla tider i de hallar jag varit i. Speciellt eftsom det blir så kort skärpeplan och autofokusen inte alltid hänger med.
 
Tack för svaren de uppskattas, ska kolla i morgon om var bästa platsen kan vara om jag inte är på läktaren. Ska även kolla in på sökknappen, har läst en del i handbolls tråden och de tipsen verkar mycket bra.
Hittills har jag inte testat att fota i RAW men ska göra det också, och brusreducering blir nog nödvändig.

Mycket trevliga bilder på hästhoppningen du tagit Jörgen, känns lite bra att jag kan testa i morgon då de har en lite kurs i hoppning.

mvh/bapsan
 
hej

Hallå där Siw
Det är väl inte i Karlslund du ska fota i morgon?

Om det är så kommer jag nog vara där också ska fota lite åt en tjej som rider där i morgon.
Är ganska orolig själv att det kommer vara dåligt ljus där och som du säger kommer man nog inte kunna använda blixt.

Kanske vi ses

Mvh Johan
 
Tjenare Johan jovisst är det Karlslund jag ska till, kul jag kommer bara att kolla in hoppningen trevligt vi ses säkert. Ljuset i ridhuset är ju inte det bästa, men det är bara att prova sig fram och testa.

mvh/Siw
 
En liten fundering till. Att veta och att göra kan vara skilda saker. En klassiker är nog att inte testa ny film på en resa när/om bilderna är viktiga. En film brukar vara bra att känna till ordentligt. Lika med inställningar i en digitalkamera.

Allt nytt, till och med en enkel inställning som RAW, kan störa "tänket" i fotandet.
Samtidigt är det just störningar - exempelvis misstag - som utvecklar.

Kort sagt. Är bilderna viktiga kan det vara bra att köra som man är van. Det kan ta lite tid att transportera en teori/tanke till fingerspetserna
 
Jag är så tacksam för alla tips jag får möjligen använda blixten. Har dock bara den inbyggda så isåfall får jag pressa den till max och då får jag en slutartid på 200 med inställningarna ISO 1600 bl 2,8,ser fram emot att få plåta utomhus. Tror att jag får hålla mig till 28-75 gluggen inomhus då 75-300 har lägre ljusstyrka den blir det att använda utomhus.

Det är verkligen fantastiska bilder du har Mats mycket bra att se för att fundera ut vinklar mot hindren bla.

Siw
 
Men hur reagerar hästarna på blixt?
De har ju en tendens att bli rädda för allt, speciellt vår häst han springer för allt nästan.
 
Ja många hästar är rädda för blixt så det är klokt att höra sig för först om man kan. Men många tävlingshästar brukar inte bry sig, på luciashowen reagerade inga hästar då det var en hel del blixtrande.

/Siw
 
Gatufoten skrev:
Allt nytt, till och med en enkel inställning som RAW, kan störa "tänket" i fotandet.
Personligen har jag svårt att inse att en inställning som har med efterbehandlingen att göra skulle påverka fotograferingen men är man orolig över att hantera raw så kan man köra jpg+raw. Då kan man använda sina jpg om allt klaffade perfekt samtidigt som hela fotograferingen inte behöver bli misslyckad utan man kan ofta rädda en hel del från raw-bilderna om något blivit tokigt. Den enda skillnaden är då att det går åt mer minne.
 
Lite tips från läktarn :)

Hej!
Jag jobbar som hästfotograf och har en hel del erfarenhet av det. Egentligen har tamron objektivet lite för kort brännvid, försök välja ut en plats nära ett hinder. Bilder snett framifrån eller direkt ifrån sidan kan bli rätt så coola när det gäller hoppning.

Sen skulle jag nog variera mig lite när det gäller exponeringarna. 1600 Iso om jag ville frysa men kolla vilka tider du får eftersom hästarna rör sig fort. Du behöver i alla fall minst 1/250. Får du inte upp tiderna så skulle jag nog satsat på 800 Iso med lite längre tid och följt med över hoppet (då får det bli från sidan). Stativ underlättar, men det beror på hur bra man har och hur flexibel man behöver vara. Raw kör du givetvis med.

Lycka till
Niklas
 
Jag var och fotade i ridhus igår (det var inte hästhoppning utan hundhopning, agility) och hade ett helsicke...man får accpptera mycket brus och en hel del arbetande med bilden efteråt eftersom allt under 1600 var otänkbart.

Att använda blixten var inte att tänka på, smäller man av den när nån river kan det bli arga miner...och då är det ändå hundar vi pratar om...när det gäller hästar skulle jag inte ens komma på tanken att plocka fram blixten (hade själv en blixträdd häst en gång i tiden)


(be ridskolan dra på allt ljus dom har i taket...ibland snålar dom lite på, men vill dom du ska fota så måste dom ju kunna göra det)
 
P.R. skrev:
Personligen har jag svårt att inse att en inställning som har med efterbehandlingen att göra skulle påverka fotograferingen >klipp

Mjo, jag sade kan, inte måste. Bara som ett exempel så kör man i jp.g. så måste vitbalansen ställas väldigt noga - i alla fall i detta sammanhang. Enklare i RAW, javisst, men likafullt är det skillnad i "tänkandet" i planerningen inför bilden. Jag menar att har man en viss rutin så störas man inte i bildtänket av teknikpillrande. Sen är vi olika givetvis, men nya inslag är nog bra att träna när man är avspänd, det var vad jag menade. .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.