ANNONS
Annons

Fotografera gympa/träning

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan ang. att fotografera en instruktör i olika arrangerade träningsställningar.

Min utrustning är:
Canon EF 1.4x II extender
Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 70-200mm f4L USM
Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Canon EOS 30
Canon Speedlite 420EX + TTL-kabel

Det är troligtvis tänkt att ta bilderna i en träningslokal eftersom en studio kan bli lite tråkigt, eller?

1) Räcker det med min ovanstående blixt? Ska man undvika blixt?

2) Vad för slags film skulle ni rekommendera? Bilderna ska läggas ut på en webbplats och i en liten lokaltidning. Dia borde fungera, men vilken rekommenderas? Litet korn, skarp, naturliga hudtoner, som går ihop med lysrör (jag kan tänka mig att det finns lysrör i lokalen)...Vilken känslighet ska man ha på filmen?

3) Vilken brännvidd kan tänkas vara bra? 50 mm? Eller mer vidvinkligt?

4) Vill man fotografera hela kroppen eller kanske bara delar av kroppen?

Kom gärna med tips, vad man ska tänka på, länkar till ev. andra bilder för inspiration m.m.

undvik blixt. Färgen på blixtljuset skiljer ju sig från färgen på det befintliga.

Fuji Superia 800 är en toppenfilm. Inte särskilt kornig så länge man inte råkar underexponera.

Använd 50/1,8 eller 100/2,8. Fördelen med tele är att du kan få en mer begränsad och snyggare bakgrund, men du kanske behöver köra på bländare 2 för att få vettig slutartid i vissa fall.

Det är nog bra om bilderna är tagna i liknande position, med liknande utsnitt för att det inte det, med samma objektiv för att det inte ska bli för förvillande om bilderna ska publiceras eom en serie eller i anslutning til varandra.

Visa hela kroppen. Det handlar väl om instuktioner och inte konstnärliga bilder.

Om bilderna enbart ska användas på webben och i en liten lokalblaska skulle jag gjort precis som Magnus och använt fuji Superia 800, en mycket bra film för ändamålet. Det är onödigt att skjuta mygg med kanon.

När det gäller bildutsnitten rekommenderar jag att du går till biblioteket eller köper dig en lunta tränings och fitnesstidningar. Titta på bilderna och se hur fotograferna löst problemen.

Personligen rekommenderar jag att du tar blandade bilder (som alltid) med både närbilder, halvbilder och helbilder. De lämpligaste brännvidderna borde vara mellan vidvinkel (ca 28mm) och kort tele (ca 70mm).

/Joakim

Magnus: japp, det handlar om instruktioner för hur man ska stretch:a. (inte konstnärliga bilder mao).

Fuji Superia 800 har jag faktiskt två rullar hemma. Vad tror ni om Fuji Provia 400 då, kan den också funka?

Blixten ska jag försöka undvika. Finns det något speciellt man ska tänka på för att inte få färgstick?

Det är sant att med ett tele får man snyggare bakgrund. Jag kanske får ta med mitt 70-200 också. Vi får se om vi sätter upp något färgat tyg bakom för att få lite snygg bakgrund. Så lämpliga objektiv är då kanske 50/1.4, 100/2.8 och 70-200/4L.

Jag kommer även att kolla lite mer fitnesstidningar också!

Fördelen med dia är att de bilder jag får tillbaka ej är manipulerade med färgerna. Med neg, så beror det väl lite på var man framkallar. Några rekommendationer på ställen? Det räcker egentligen med att framkalla neg + kontaktkarta, eftersom bilderna ska scannas.

--EDIT
Såg förresten att det var Fuji Press 800, 36 exp. Men de ska väl vara likvärdiga enligt vad jag läst vid något tillfälle...

Senast ändrad:
Jag skulle akta mig för dia. Dels har du ingen slarvmarginal, men fräsmt stå är diafilmer så himla känsliga för färgstick. EN negativ film är lätt att filtrera helt ren om man är lite van.

Jag misstänker att ljusstyrka 4 kan vara lite i minsta laget. Men det skadar ju inte att ta med.

Någon särskild bakgrund behöver inte vara nödvändigt. Eftersom du ska visa hela personen kan det bli knöligt om den ska hoppa runt på bakgrunden. Hitta en ren vägg om du kan.

Försök utnyttja miljön istället för att dölja den. Med hjälp av träningsutrustning och redskap kan du skapa en passande och stämningsgivande känsla i bilderna. Men var vaksam, ser det för rörigt ut är det betydligt bättre att använda en neutral vägg som bakgrund.

Försök också nyttja lysrören så mycket du kan, ställ modellen så han/hon får maximalt med ljus på sig. Och om du kan så rekommenderar jag att du har med dig en reflexsskärm (kan vara en vit kartongskiva tex) så du kan lätta upp skuggorna något. Detta eftersom ljuset kommer rakt uppifrån och därför kan ge lite trista skuggor i ögonhålor och så vidare. Men det beror också på hur du ställer modellen i förhållande till lysrören.

Skulle inte köra med provian om jag var som du, det kommer garanterat att ge dig för långa slutartider.

/Joakim

Frågan är dock om slutartiden kommer spela så stor roll eftersom det kommer handla om arrangerad streching, men det vet jag inte ännu.

Det får bli några extra 800-rullar iaf.

Om du kör med stativ och om du är säker på att modellen ska (klarar av att) stå helt stilla så kan du nog köra med provian. Men det blir genast mycket mindre marginaler.

Kör du på frihand kan du glömma provian direkt enligt min mening. I alla fall om du vill ha någorlunda skarpa bilder.

/Joakim

Det var bara en fråga =)

Låter som om jag kommer att köra:

- Superia 800 / Press 800 (för att få större felmarginal, mindre färgstick)
- Frihand (med stativ med som backup)
- Använda befintligt ljus (ej blixt)
- Ljusstark optik

Tak för alla tips man får!

Hade ni tips på var man ska framkalla negen så att de blir bra? I Stockholm...

Ett bra ställe är Team Framkallning - ett kvarter från T-stationen Mariatorget. De har öppet dygnet runt på vardagarna och öppet till 22 på helgerna. De gör fina kontaktkartor och lämnar dammfria och rena negativ.

Annars finns Chrimson, Prolabbet och Diabolaget.

Akta dig för Odenlabb - där är kvaliteten ojämn.

froderberg skrev:
Jag misstänker att ljusstyrka 4 kan vara lite i minsta laget. Men det skadar ju inte att ta med.

Vad anser du att man ska köra för bländare Magnus? Idag är dagen då jag ska fota... Menar du att man ska köra 2.8/1.8/1.4 eller liknande? Trodde att det var en god idé att blända ner till mellan 8-11 för att få det extra skarpt, men då kanske det blir för långa slutartider?

Goldfish skrev:
"Det är troligtvis tänkt att ta bilderna i en träningslokal eftersom en studio kan bli lite tråkigt, eller?"
Vad är det för fel på studio? Det blir ju så roligt som man gör det. Ska det dessutom många små bilder på en web-sida är det bra om bilderna är enkla. Jag hade plåtat mot vit bakgrund och kläder som avtecknar sig bra mot denna.

Att köra med lång slutartid på människor är att be om oskärpa. Ska man dessutom använda teleobjektiv för att lugna bakgrunden blir det inte bättre. Ska du köra med befintligt ljus är det dumt att inte använda Fuji 800-film.

för att undvika färgavvikelser från blixten kan man ju alltid tejpa färgfilter på dom.
funkar suveränt när man kör upplättningsblixt i dunkla miljöer. man får samma värme i blixtljuset som på miljöljuset. plåtar man i lysrörsbelysning anpassar man bara filtret efter det.
en upplättningsblixt fryser dessutom rörelser lite snyggt. det gäller bara att hitta en lagom exponering så det inte blir spagettiröra om tiderna är långa.

team framkallning är bra så länge dom inte gjort nåt fel med bilderna.
blir det nåt knas och man klagar kan man få ord som: idiot, färgblind, kompetensbefriad amatörj*vel, kärring osv osv spottat i ansiktet.. (nej, jag skojar tyvärr inte)
detta fick jag själv utstå för att jag med trevlig stämma önskat nya kopior, på ca. 90 % av min beställning, med mindre färgstick då de bilder jag klagade på hade direkt extrema cyanstick.
att det sen visade sig att labbet gjort fel fick jag ingen ursäkt för. bara nya, felfria kopior närmast kastade på mig.
nä, jag fortsätter att varna för det där stället.
ska man gå dit bör man åtminstone vara förberedd. gärna med en bandspelare på sig som man kan sätta igång om nåt händer.

kör hellre stor bländare än långa tider.
chansen är större att med stor bländaröppning få bilder med skärpan rätt placerad, än att försöka hänga med i rörelserna.
och i dunkla ljusförhållanden och snabba rörelser är det alltid mycket film som gäller.
ta med dig mer än du tror du kommer behöva.
det är en en av de gyllene reglerna.

Det handlar om stretching-bilder, så inga jättesnabba rörelse (får man hoppas... hahaha).

Vad tror ni om att olja in ben och armar med lite barnolja för att få fin lyster på kroppen? Eller blir det "overkill"?

Fuji Superia 800 blir det idag, troligtvis ingen blixt om det verkligen inte krävs.

Jag tror nog att du behöver mer grejer än bara befintligt ljus. Bilderna ska ju förhoppningsvis bli bättre än om dom gjorde fotograferade själva. Problemet med lysrören är att allt ljus kommer från taket. Du behöver lätta upp skuggorna. Tycker Christel har ett bra förslag på hur man ändrar färgtemperaturen på blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar