Annons

Fotografera gravidmage

Produkter
(logga in för att koppla)

medtek

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som har tips för hur man kan fotografera gravidmage utan att det blir allt för platt och tråkigt ?
Tacksam för tips och ideer.

/F
 
Ska du fota s/v eller färg? Hade du tänkt dig blixtar eller annan belysning?

Jag föredrar B-ljus framför blixt för att jobba fram bra hudtoner, men det är nog en smaksak. Vid s/v tycker jag gult eller oranget filter är tacksamt för snygga hudtoner. Men du kanske tänkte köra påklätt?

Ska plåta just gravid mage i morgon (igen) och kör själv analogt s/v med pressad trix då, b-ljus som sätts nära modellen för att få det mjukt, naket och svart bakgrund. Modellen en bit framför bakgrunden så klart.
 
det kan vara skönt att ha ett tunt tyg emellan för att dämpa bristningar
 

Bilagor

  • vackmin.jpg
    vackmin.jpg
    36.5 KB · Visningar: 2,793
nog för att min skärm är taskig men jag vet att du kan bättre Heidi.
Det svarta flyter ihop till en massa.
klockor & ringar.
Inga ögon syns, men det kan vara ett medvetet val.

För tight komponerat. Hennes graviditet känns inklämd i en box utan livsutrymme.

Redan bättre...
 
Ta med pappan också förresten. Det ger en härlig känsla av gemenskap.

Visar en bild från en plåtning trots den kassa ljussättningen på just den (men det är enda som är skannad för att bättras i PS, den visar väl känsla iaf.)

Några andra finns här

Spana även in Magnus Abelssons toppenbilder här här på fotosidan
 

Bilagor

  • gravid03.jpg
    gravid03.jpg
    38.5 KB · Visningar: 3,105
det var just det som var poöngen

munnen och magen

ögonen inte viktiga men den lite öppna munnen ger sensuellt utryck

båda kvinnorna valde just dessa bilder för de kände sig vackrast i dem

tanken var att inte följa regelboken
utan utforska nya ideer


som vanligt
 
Jag brukar föredra att sätta ljuset från sidan på magen, man får fram en lite rundare form på det sättet. Det är ju den underbara formen på magen man vill framhäva.

Jag brukar också undvika att ha modellen liggandes på rygg, särskillt om hon inte är så långt gången. Det blir ofta så att magen blir väldigt platt, även om hon säkert inte tycker det. :)

Jag kan också rekomendera att du testar de andra tipsen med tunna tyger och så som Heide sa tidigare.

En annan sak som jag jag har märkt många gånger är att det är svårt att få byxor att sitta snyggt under en stor mage, lägg extra märke till detta så slipper du reta dig på det senare. Jag använder gärna ett tygstycke eller liknande som jag låter modellen knyta runt midjan istället, det brukar bli bra.

På denna bilden la jag ett ganska mjukt ljus från sidan samtidigt som vi var noga med att vika jeansen så att det skulle bli en snygg kant. Bara som ett tips.....


Lycka till med ett av det finaste motiven naturen skapat.
 
Om man nu ska hålla med så håller väl jag också med Magnus om en del;)
Om att sätta ljuset snett framifrån för att få fram den stora magen iaf, och även att checka av byxlinningen låter också smart.

Däremot tycker jag det är synd att inte testa lite olika klick och knäpp från alla möjliga vinklar och då även liggande. Givetvis vill den gravida ha en bild på sin stora mage i rundaste läget och det fixar du ju självklart några bilder på.
Men själv kanske du vill ha en bild på formerna som kan bildas genom olika ställningar, vinklar utan att magen behöver vara i maxläge på alla?
Är det rent uppdrag ska du så klart gå på kundens önskemål, men är det bilder även du vill ta för egen skull så kan du ju ändå testa vilka former du kan få via ryggläge också. Jag tycker det är synd att utesluta de möjligheter man har till "egna" formbilder om modellen är med på det.

Vad gäller tygstycken för att inte framhäva bristningar så mycket är nog även det ett väldigt bra råd om man nu inte vill ha bara hud. Vill man det senaste kan man styra effekten rätt bra med ljuset också.
 
lite fler exempel....

har två magbilder under "diverse" på min hemsida www.xposed.se om det kan ge lite inspiration?
De är tagna hemma med bygglampor som belysning.
 
Förut i förra inlägget innan jag sett denna av Fredrik hade jag tänkt påstå att magar rakt framifrån ofta blir plattare och tristare än liggande, men jag raderade och nu ser jag ju att en rakt framifrån verkligen kan bli helt klotrund iaf.
Verkligen en maffig mage och en annorlunda bild.
 
Jag skrev att jag brukar undvika ha modellen på rygg, men självklart ska man testa att ta även såna bilder, jag ville bara "varna" för att den kan se ganska liten ut.

Rakt frammifrån är helt klart en vinkel man inte ska bortse helt ifrån, men som sagt så är det viktigt att tänka på ljuset (som vid all fotning) om man vill få liv och djup i bilden. Det var smart att sätta ljuset ovanifrån, det har jag aldrig testat själv. jag har däremot gjort en liknande med magen i profil och ljuset 90 grader från sidan, rakt på magen med den minsta ljuskäglan jag kunde få fram. Man måste ju få leka lite själv också.....

Ett annat tips jag kan ge är att de flesta jag fotat är mer nöjda med sina magbilder om man tar dom mellan v30 till 36 än om man väntar till sista månaden. Då brukar magen ha en tendens att sjunka ganska lågt inför förlossningen. Många binder också extra vatten då och det brukar inte vara så populärt hos tjejer inför en fotning.

Nu är det självklart att det går att få jätte coola bilder precis i slutet också och då är ju magen maximalt stor, men vad jag menar är att min erfarenhet är att tjejerna är mer nöjda med de tidigare bilderna. Om jag får välja så tar vi kort dels runt v32 och sen en gång till i v39, då kan man få det bästa av båda.
 
Arbiter skrev:
Jag skrev att jag brukar undvika ha modellen på rygg, men självklart ska man testa att ta även såna bilder, jag ville bara "varna" för att den kan se ganska liten ut.
På mina bilder jag refererade till är tre av fyra bilder tagna med modellen liggande. Jag kör ganska mycket liggande varje session med gravida modeller. Kanske kände jag ett litet behov av att "försvara" mina egna val med svaret om ryggläge, jag vet inte..

Fast i morgon blir det mer stående. Det är ju inte alltid mysigt för gravida att ligga på golv om de har ont av foglossning.
 
Tack för en givande tråd

hej

Märker att jag har mycket att läsa på....
supertack för all inspiration som ni har gett mig.
Tur att jag fottar digitalt, annars hade det blivit en dyr filmkostnad....:)

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.