** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fotografera en matta uppifrån

Produkter
(logga in för att koppla)

Guanche

Aktiv medlem
jag har produktfotat en hel del men inte stora grejer som måste fotas rakt uppifrån.

Vad har ni för tips?

Egna funderingar är byggnadsställning (bökigt och dyrt)

Högt stativ o bom, blir en massa upp o ner på egen stege för att ställa in zoomen, men det kanske är det bästa alternativet

Etagelägenhet ;) för dyrt

Hur har ni gjort?

BBC har en dokumentär som heter "The genius of photography" i en del av den visar de brottplats foton från slutet av 1800-talet.

Här är ett klipp där lite utav det kom med (senare halvan) Youtube. De är helt fantastiska tycker jag. Kanske inte direkt vad du tänker på, men jag kom att tänka på dem när jag läste din titel.

De verkar ha använt stativ med mittenstaven upp och ned och ett "almost fisheye" objektiv :).

En matta är ju ganska platt, så jag skulle testa att ställa ett högt stativ mitt för ena långsidan och sedan perspektivkorrigera i ett bildbehanlingsprogram.

-- MW

Fotograferar en hel del kvadartiska produkter på jobbet. Lakan, täcken, mattor mm. Oftast tas bilden snett uppifrån. Bilden beskärs och efter ytterkanterna med "Perspektiv" ibockat i beskärverkytget. Fungera för det mesta bra. Det kan bli fel förhållanden bredd/längd ibland men det kan ställas om i "bildstorlekshanteraren".

Kameran på Bomstativ och USB-kabel till Datorn är ett enkelt sätt, då kan du sitta i bästa fåtöljen och fotografera mattor. De flesta kameror kan man köra från ett medföljande program och få bilderna direkt på PC skärmen. Ja, det krävs ju att någon rullar ut och korrigerar mattan efter dina instruktioner förståss!

jag tror själv på bom o usb-kabel med kamera. kom på att jag har ett stadigt stativ som är 5m högt.. bom på det så blir det nog toppen.

Stora, långa föremål delfotorgaferar jag och använder sedan merge funktionen i Photoshop för att sätta ihop bilden. Fungerar utmärkt.

Jag har plåtat väldigt mycket mattor. Och det svåraste är att få ett jämnt ljus på hela mattan.

Det går att fotografera en matta upp till ca 2x3m om man står på en liten pall/stege och har ett vidvinkelobjektiv typ canon 10-22. Sen är det bara att luta sig lite framåt och sträcka ut armen :)

Om man vill ha lite mer jobb så kan man hänga upp dom på väggen. Något lättare att plåta men mer jobb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar