Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera direkt in i datorn tethering/direktfångst

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Skall börja med att fotografera bilderna direkt in i datorn, kallas ju för tethering eller direktfångst.

Jag har hört att Capture One är det program som är bäst för denna typ av fotografering därför att programmet från början är gjort för att användas på det sättet och att det fungerar bra. Funderar därför på att skaffa mig det programmet vilket jag inte har idag mer än en 30 dagars test version.

LR som jag jobbar mest i har ju oxå denna möjlighet och där kallas det för direktfångst i den svenska versionen. Hur funkar detta i LR, funkar det bra?

Jag tänker att när man står där på location så vill man ju absolut inte ha något tekniskt strul med att få in bilderna i datorn utan det skall funka så enkelt, stabilt, snabbt o bra som möjligt.

Input på detta ?
 
C1 fungerar i en del kameror som inte stöds i Lightroom (utan plugins), men bäst och enklast är väl helt enkelt att du testar och ser vilket du föredrar ...
 
C1 fungerar i en del kameror som inte stöds i Lightroom (utan plugins), men bäst och enklast är väl helt enkelt att du testar och ser vilket du föredrar ...


jo precis klart jag vill testa själv och bilda mig en uppfattning, bara det att just nu får jag inte kameran och datorn att prata med varandra, varken i C1 eller LR. Vad det beror på vet jag inte, råkade bara hitta en USB 2 kabel i lådan med hemlösa sladdar, kanske är fel kabel eller nåt fel på den, tänkte att jag skulle testa först innan jag investerar 1.000 kr i en ORANGE kabel.
 
Kameran brukar ha olika inställningar för hur den ska bete sig när den ansluts via USB - testa någon av de andra inställningarna (som varierar från kamera till kamera).
 
Har testat "direktfångst" med lightroom några gånger och det har funkat bra utan krångel (med canon 5d2)

Har hört att Capture one skall vara snabbare på att visa bilden efter exponeringen, det kan ju säkert vara en fördel ibland.
 
Skall börja med att fotografera bilderna direkt in i datorn, kallas ju för tethering eller direktfångst.

Jag har hört att Capture One är det program som är bäst för denna typ av fotografering därför att programmet från början är gjort för att användas på det sättet och att det fungerar bra. Funderar därför på att skaffa mig det programmet vilket jag inte har idag mer än en 30 dagars test version.

LR som jag jobbar mest i har ju oxå denna möjlighet och där kallas det för direktfångst i den svenska versionen. Hur funkar detta i LR, funkar det bra?

Jag tänker att när man står där på location så vill man ju absolut inte ha något tekniskt strul med att få in bilderna i datorn utan det skall funka så enkelt, stabilt, snabbt o bra som möjligt.

Input på detta ?
Kolla "Control my Canon" som kan testas 14 dagar och som därefter kan köpas för ca 250 spänn.
Släktingen "Control my Nikon" är suverän (tycker jag).
 
Kolla "Control my Canon" som kan testas 14 dagar och som därefter kan köpas för ca 250 spänn.
Släktingen "Control my Nikon" är suverän (tycker jag).

verkar bara funka för Windows


har rotat fram den kabel som följde med kameran när den var ny, låg ju fortfarande i kartongen, problemet jag har för tillfället är att kameran och datorn (MBP 13´) inte får kontakt, kanske att kontakten på kameran inte funkar eller nåt, hoppas inte för den kostar ju ett par tusen att byta ut hos Canon.....
 
Skall börja med att fotografera bilderna direkt in i datorn, kallas ju för tethering eller direktfångst.

Jag har hört att Capture One är det program som är bäst för denna typ av fotografering därför att programmet från början är gjort för att användas på det sättet och att det fungerar bra. Funderar därför på att skaffa mig det programmet vilket jag inte har idag mer än en 30 dagars test version.

LR som jag jobbar mest i har ju oxå denna möjlighet och där kallas det för direktfångst i den svenska versionen. Hur funkar detta i LR, funkar det bra?

Jag tänker att när man står där på location så vill man ju absolut inte ha något tekniskt strul med att få in bilderna i datorn utan det skall funka så enkelt, stabilt, snabbt o bra som möjligt.

Input på detta ?

Hej Ola!

Trevligt att se att även du är med här! Själv använder jag Camera Control Pro, fungerar alldeles förträffligt! Men, javisst ja, du kör ju med Canon, tänkte inte på det...
 
Hej Ola!

Trevligt att se att även du är med här! Själv använder jag Camera Control Pro, fungerar alldeles förträffligt! Men, javisst ja, du kör ju med Canon, tänkte inte på det...

Hej själv Ragnar!

Hörde att du inte skulle vara igång till hösten, inte jag heller tyvärr, eller ja vi får se, kanske blir nåt ändå, får hoppas på det!

Tyvärr har jag bara kvar min egen Canon 6D och inte den andra jag hade hemma på långlån tidigare så jag kan inte testa på något annat kamerahus heller.
 
EOS Utility har ju Remote Shooting som är ett användbart alternativ. Finns på CD:n som följer med Canonkameror. Fungerar väldigt bra tycker jag. Fast Lightroom och andra program kanske har något som inte Remote Shooting har. Men för mig har det funkat klockrent. Använder det vid fotografering av dia på ljusbord.
 
EOS Utility har ju Remote Shooting som är ett användbart alternativ. Finns på CD:n som följer med Canonkameror. Fungerar väldigt bra tycker jag. Fast Lightroom och andra program kanske har något som inte Remote Shooting har. Men för mig har det funkat klockrent. Använder det vid fotografering av dia på ljusbord.

Får testa det oxå när jag får igång kommunikationen mellan kamera o dator
 
Hej.

Har du testat att uppdatera Firmwaren i kameran?
Det kan vara så att du behöver installera den senaste versionen för att få det till att fungera i LR och andra program.
Har inte koll på 6D men det skadar inte att kolla om det finns någon senare än vad du har i kameran ändå.
LR har funkat fin fint med min 7D Mk II och 5D Mk III.
 
Kan du importera bilder från kortet i kameran till datorn via USB?


Har nu uppdaterat till senaste firmware, 1.1.6

datorn reagerar öht inte på att sladd från kamera till dator är ansluten, ingen kommunikation på något sätt

prövade oxå med sonens windowsdator, samma sak där, ingen kontakt alls

det KAN ju vara fel på båda de kablar jag nu har provat med men det känns ju mer som det är i kameran som felet sitter, lite konstigt för det är första gången jag använder USB uttaget på den här kameran, har ännu en 6D på ingående inom några dagar så jag väntar lite och testar igen när den kommer hem.

tack så länge för alla tips, detta forum är som vanligt fullt att kunniga, erfarna och hjälpsamma människor! :)
 
En dum fråga: Väcker du kameran från eventuellt viloläge när du kopplar in den? (t.ex. genom att trycka på avtryckaren)
Har för mig att enbart inkoppling av USB inte väcker kameran...
 
En dum fråga: Väcker du kameran från eventuellt viloläge när du kopplar in den? (t.ex. genom att trycka på avtryckaren)
Har för mig att enbart inkoppling av USB inte väcker kameran...


finns inga dumma frågor, finns bara korkade svar.

har provat att trycka på avtryckaren flera gånger det som händer då är att bild tas som vanligt och visas på kamerans display, provat att stänga av och sätta på kameran, koppla i och ur sladdar, startat om programmen, startat om datorn
 
finns inga dumma frågor, finns bara korkade svar.

har provat att trycka på avtryckaren flera gånger det som händer då är att bild tas som vanligt och visas på kamerans display, provat att stänga av och sätta på kameran, koppla i och ur sladdar, startat om programmen, startat om datorn

Du kanske redan har testat det mesta men här är Adobe's felsökningsschema för tethering via LR.

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/troubleshoot-tethered-capture-lightroom.html
 
Jag fick fatt i en USB kabel som var till för laddning, i den saknades troligen trådar för det blev ingen kontakt mellan kamera och dator.

Men det var en kabel av kanske 10-20 som jag har hemma, att du skulle ha sådan otur med två kablar verkar ju inte troligt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.