Annons

Fotografera bussar

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Någon som känner sig kompetent för att ge tips om hur jag på bästa sätt fotograferar bussar utomhus?
Utrustning mm? Extra belysning utöver dagsljus?Naturligtvis är det ett proffesionellt resultat jag vill ha. Tillgång till ev. utrustning jag behöver kommer nog att kunna fixas. Alla råd och tips är jättevälkommet.
/Lotta
 
Ska du återge hur bussarna ser ut eller ska du fånga känslan av att åka buss?

Ska det vara insmickrande bilder eller får du fria händer?

Ska du plåta dom i trafik eller uppställda?
 
Jag får fria händer och de ska vara uppställda. Bussarna tillhör ett resebolag som behöver bilder i sin marknadsföring. Jag har inte lovat dem att fixa det än eftersom jag funderar på vad som krävs i utrustningsväg och om jag överhuvudtaget klarar det..
/Lotta
 
Grattis till erbjudandet Lotta!

Några spontana funderingar:
Har de en marknadsavdelning som sköter sin MF-produktion själva eller anlitar de någon byrå?
Du kan väl börja med att ställa frågor kring vad de har för tekniska krav på bilderna.
Dvs om du klarar dig med småbild, eller om mellanformat behövs.

Försök luska om de har några idéer kring vad bilderna ska förmedla, fria händer innebär inte alltid _fria_ händer. Någonstans finns ju en vision om vad det ska vara för bilder.
Och sist men inte minst hur snart vill de ha bilderna?

/Johan
 
Jag läste din frågeställning förut men iddes inte svara då jag inte visste vad du ville, förutom att fotografera bussar.

Nu när göran väckte den frågan så spinner jag vidare på den. Jag tror du gör bäst att utgå från bildidén, vad den ska förmedla, vilket intryck den ska skapa etc. Detta ska paras ihop med i vilket sammanhang bilden ska presenteras. Är det i en broschyr eller affischer... etc?

När denna hemläxa är avklarad är det dags att tänka på frågan hur? Vilken utrustning etc?

Men det här kräver förvisso att du har möjlighet att välja utrustning vilket du kanske inte har. Så du kanske får vara lite mer pragmatisk och lägga in din nuvarande utrustning som en begränsning redan i skapande av bildidén och se hur långt det räcker.
 
Okey.

Jag har plåtat mycket bussar i trafik, men det är lite annorlunda. Lite kan jag väl bidra med ändå:

Ljus: Vet inget om att ljussätta bussar, men jag vet att om solen ska vara ljuskällan så sikta på fotografering kring soluppgång eller solnedgång. Se till att ni befinner er högt så att det låga solljuset verkligen når fram. Kan bli himla läckert med en busschaufför med halva ansiktet skuggat av solskyddet. Kan du se det framför dig?

Utsnitt: En buss på en parkeringsplats gör ingen människa glad. Ett enkelt sätt att klara det här jobbet är att koncentrera sig endast på närbilder av bussarna. Lite läckra vinklar med baklyktor i solljus och så.

Buss i rörelse: Vägar över öppna fält kan ge möjlighet till sköna panoreringar. Broar också om du bara kan hitta en vinkel att fotografera från. Om det finns möjlighet och tid (och en tålmodig busschaufför) är ju ändå bussar i rörelse läckrare än stillastående bussar. När du panorerar, stå på långt avstånd med lång brännvidd. Gör det inte om du inte har övat ordentligt först. Det är svårare än det brukar beskrivas i fotoböckerna.

Plåta från bil: Fordon i rörelse fotograferade från andra fordon kan bli jättefint. Men det kräver mycket tålamod. Börja förslagsvis med låg vinkel och nära avstånd med vidvinkel. Se till att mycket hjul kommer med, det är där man ser att bussen rör på sig. Långa slutartider, kanske runt 1/25. Bästa bil för det här är en kombi så du kan ligga i lastutrymmet och komma så lågt som möjligt.

Tele rockar: Eftersom bussar är så långa finns det läckra vinklar att komma åt med långt tele oavsett bussen rör sig eller inte. Svep efter sidan med en 400.

Det var allt från bussfotospecialisten idag. Hoppas att det hjälpte något lite.
 
Senast ändrad:
Bussfotografering

Är det på garaget du ska plåta?
Jag brukar alltid be om att få bussen uppställd så att solljuset/ljuset ligger på mot fronten och dörrsidan för bästa resultat. Bra skärpedjup är att föredra. Detta gäller vid typfotografering, alltså då bussen skall fotograferas för att visa hur busstypen i fråga ser ut.

När jag plåtar miljöbilder har jag inte samma krav på bilden som vid typfotografering fast även här är skärpedjupet viktigt, sen om ljuset ute inte medger bästa skärpedjup så får man göra det bästa efter situationen.

H17X_6995_Soederhallen_Stockholm_931027a.jpg

Kolla min hemsida så har jag bilder där. Där finns både typbilder och miljöbilder.


Bussmickes Internetdepå

Lycka till vännen.

/Bussmicke
 
Tusen tack för alla tips. Formatet blir givetvis mellan för bästa kvalite (av det jag kan välja på). Visionen om bilderna och vad företaget förväntar sig är jag rätt säker på. Känner till företagets marknadsföring mycket väl så deras bildstil är inte ny. De sköter inte produktion själva utan anlitar hjälp till all MF-produktion och hur det funkar där är jag också någorlunda insatt i.

Funderingarna nu är främst extra belysning för att framhäva vissa detaljer extra i bussarna?
/Lotta
 
Prova att fotografera i skymning (i Malmö runt 16.00-17.00 vid denna årstid) med bussen uppställd vid något fint utflyktsmål.
Fixa el och dra in några lampor (150-500W) inne i bussen för att skapa en känsla för hur fin interiören är. Kanske en närbild på en del av bussen med lite vackra modeller som agerar passagerare. Lite ironi, OBS, ta hellre vanliga, trevliga människor som är representativa för de som åker bussarna. Upplysta i svagt motljus med lamporna i bussen.
 
Tackar. Jag har blivit mer säker på att jag ska kunna fixa det efter era svar;)

En liten fundering till när det gäller såna uppdrag. Jag går efter Blfs prislista och tar alltså inte ut något extra för publiceringen. Däremot skulle jag gärna skriva avtal om att bilderna bara får användas begränsad tid (ökar ju kanske chansen till nya jobb åt dem?:)) såvida de inte byter bussar varje halvår förstås..
Brukar ni som ofta gör såna jobb skriva in tidsbegränsning t e x ett år eller så i avtal? Är det rimligt att göra det i förhållande till de riktpriser som finns i Blfs prilista?
/Lotta
 
Skälet till att jag tycker motljus kan vara lämpligt är att en svag antydan till silhuett gör det svårare att känna igen dem=mindre krav på ersättning från modell.

Avtal skriver jag numera ofta med tidsbegränsning på ett år då kunden ”fritt” får använda bilden. Jag lägger dock in en del begränsningar (efter att pratat med kunden vad de tänkt göra med bilden) som att de inte får användas för affischer (om vi pratat broschyrer) eller att de inte får sälja bild till underleverantör eller kommunens turistavdelning och så vidare.

Jag brukar ha en halv A4 där jag skriver upp hur bilden får/inte får användas.

Samt vad som sker om de ”bryter” mot avtalat. Kostar dem si och så mycket att lägga bilden på webbsidan trots att det var avtalat att så inte skulle ske.

Var tydlig innan fotografering så slipper ni gräla när du skall få pengar.
 
lotelo skrev:
(ökar ju kanske chansen till nya jobb åt dem?:))

Det tror jag inte. Om ditt reseföretag är som de företagskunder jag jobbat med finns det nog mycket liten förståelse för ett sånt arrangemang. Snarare skulle det väcka irritation. Detta baserat på min erfarenhet.

Om du vill ha bra relationer med företaget i framtiden, gör ett avtal med delad bildrätt istället. Ta mer betalt för fotograferingen och släpp bilderna fria. Se samtidigt till att du kan använda dem för din egen marknadsföring.

Det är ett arrangemang som alla förstår och uppskattar. De flesta vill inte behöva ringa fotografen och skriva nytt avtal så fort de ska lägga upp en liten bild på webben.
 
mipert skrev:
Jag lägger dock in en del begränsningar (efter att pratat med kunden vad de tänkt göra med bilden) som att de inte får användas för affischer (om vi pratat broschyrer) eller att de inte får sälja bild till underleverantör eller kommunens turistavdelning och så vidare.

Detta är naturligtvis sunt.
 
Kanske en tabbe men jag svarade dem med ett ca-pris direkt då jag fick frågan av dem. Användningen kan nog sägas vara fri för dem då det rör sig om allt från en mängd brochyrer, web mm, i stort sett över allt i deras marknadsföring. Alltså kan jag nog inte höja priset nu men möjligtvis tidsbegränsa i stället. Givetvis ska jag se till att få använda bilderna själv också och jag kommer att skriva in att de inte får säljas vidare och lite begränsningar.

Får fortsätta grubbla på det med tidsbegränsning, tanken var ett år...
Fast med tanke på att lönen är ringa jämfört med vad en bildbyrå skulle tagit för bilder publicerade i den omfattningen så tycker jag nog att det är rimligt.
/Lotta
 
Hej Lotta

Du kan ju också se det som marknadsföring i början.

Det är ju ibland svårt att inte ha bra referenser, och en WEB site är ju en bra referens som är lätt att få ev framtida kunder att titta på.

Roine
 
lotelo skrev:
Kanske en tabbe men jag svarade dem med ett ca-pris direkt då jag fick frågan av dem...
...Alltså kan jag nog inte höja priset nu...

Ett angivet cirkapris kan justeras upp/ned med 15%. (Kan vara 10%(?) minns inte lagboken perfekt och orkar inte slå i texterna just nu.)

Om du glömde säga ”cirka” gäller priset du angav.


En enda gång i mitt liv har jag satt ett för högt pris och fått det. Ett jobb åt en reklambyrå och när jag vid första mötet blev briefad om jobbet slängde jag ur mig att ”35000 vill jag allt ha”. De bleknade lite men ADn sade OK (med svag röst).
Jag hade visst missförstått hur enkelt jobbet var, 9-10000 hade varit mer rimligt. Räknat på mitt dåvarande timpris på 1000 kronor plus material.
 
Eller så justerar jag priset med att förslå uppställning av bussarna i Wien samt några dagar extra för att spana in vinklarna på med full lön;) Äh, det där var inte allvarligt menat....

Har bestämt mig för att nöja mig med vad jag begärt utan tidsbegränsning i avtalet. Fast jag kommer nog inte att begära så lite om det blir lknande fotouppdrag för så stort användningsområde i fortsättningen.
Tusen tack för alla råd och tips:)
/Lotta
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar