da_flower skrev:
Så ja nu har jag lagt upp lite bilder på dom jag tog . Titta gärna in på dom o kom med kommentarer alt förbättringar.
http://www.vvsmatslindblom.se/johan
/johan
Några saker som jag har lärt mig på de få bröllop jag har fotat...
Brudbuketten.. tänk på brudbuketten hela tiden.. vet inte hur många bilder på mitt förra bröllop som blev kass bara för att bruden höll buketten som en ficklampa.
Humöret.. Skojja och tjoa så att brudparet inte ser uttråkade ut. Skojja om bröllopsnatten etc. så att dom blir lite fnissiga.. det ser bra ut på bilderna. Brudparet är ofta trötta och hungriga vid foto tillfället, derför är det väldigt lätt att de ser trötta och omotiverade ut på bilderna.
Förberedelse.. Åk till tänkt fotoplats tillsammans med brudparet för att titta ut vinklar etc. i förväg. Ta testbilder. prata även med brudparet för att få ett hum om vad för slags bilder dom vill ha. Humor, traditionella etc.
Skriv ner idéer etc. innan och lägg upp en plan så att det blir effektivt vid plåtningen.
Utrustning.. Reflexskärm, diffusor, kamera, glugg som du känner dig hemma med.
Övrigt.. Ta inte onödigt många bilder! Det blir ett Hel*et* i efterarbetet.
Skicka inte för många bilder till brudparet. Endast ett tio tal räcker. Lägg istället mer tid på dessa så att de blir som brudparet vill ha dom.
Vill dom sen ha fler så har du säkert fler som är bra som du kan skicka..
Fastna inte vid tekniken vid fotningen, det måste du ha full koll på innan. Det viktiga då är att fånga känslan i bilderna.
Jag har inte så lång erfarenhet av bröllopsfoto, så rätta mig gärna.. kanske någon har fler tips som man kan lägga till på sin inför-fota-bröllop-lista.
Ha det..
EDIT: Kan tillägga att detta är ingen kritik på dina bilder, utan mer generella tips.
Tycker dina bilder var kanon! Skulle varit skitnöjd med dom!
/Johan