Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera bröllop, vad ger jag mig in på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska du bara vara "mingelfotograf" samt ta några bilder på vigselakten,så är det väl enkelt-fortfarande på amatörbasis,vilket du ska påpeka för dom.
 
Till Mikael!

Höja ribban vill jag alltid göra. Och idag är marknaden när det gäller bröllop helt förändrad. Skulle gissa på att nästan hälften av alla bröllopsannonser, i min lokaltidning, idag inte har ett företagsnamn under sig. Alltså är bröllopsbilderna plåtade av glada amatörer. Då gäller det att hitta nya vägar för att få dessa jobb. Men om man nu som amatör ska plåta ett bröllop så ska man ju ändå få chansen att göra sitt bästa.

M v h
Patric
 
da_flower skrev:
Så ja nu har jag lagt upp lite bilder på dom jag tog . Titta gärna in på dom o kom med kommentarer alt förbättringar.

http://www.vvsmatslindblom.se/johan

/johan

Några saker som jag har lärt mig på de få bröllop jag har fotat...

Brudbuketten.. tänk på brudbuketten hela tiden.. vet inte hur många bilder på mitt förra bröllop som blev kass bara för att bruden höll buketten som en ficklampa.

Humöret.. Skojja och tjoa så att brudparet inte ser uttråkade ut. Skojja om bröllopsnatten etc. så att dom blir lite fnissiga.. det ser bra ut på bilderna. Brudparet är ofta trötta och hungriga vid foto tillfället, derför är det väldigt lätt att de ser trötta och omotiverade ut på bilderna.

Förberedelse.. Åk till tänkt fotoplats tillsammans med brudparet för att titta ut vinklar etc. i förväg. Ta testbilder. prata även med brudparet för att få ett hum om vad för slags bilder dom vill ha. Humor, traditionella etc.
Skriv ner idéer etc. innan och lägg upp en plan så att det blir effektivt vid plåtningen.

Utrustning.. Reflexskärm, diffusor, kamera, glugg som du känner dig hemma med.

Övrigt.. Ta inte onödigt många bilder! Det blir ett Hel*et* i efterarbetet.
Skicka inte för många bilder till brudparet. Endast ett tio tal räcker. Lägg istället mer tid på dessa så att de blir som brudparet vill ha dom.
Vill dom sen ha fler så har du säkert fler som är bra som du kan skicka..
Fastna inte vid tekniken vid fotningen, det måste du ha full koll på innan. Det viktiga då är att fånga känslan i bilderna.

Jag har inte så lång erfarenhet av bröllopsfoto, så rätta mig gärna.. kanske någon har fler tips som man kan lägga till på sin inför-fota-bröllop-lista.

Ha det..

EDIT: Kan tillägga att detta är ingen kritik på dina bilder, utan mer generella tips.

Tycker dina bilder var kanon! Skulle varit skitnöjd med dom!

/Johan
 
Senast ändrad:
Tackar.

Kan sammanfatta det med att det var en mycket nyttig övning. Jag har lärt mig sjukt mycket på denna gången.

/johan
 
Intressant läsning det här...

Som förväntat så finns det många som gapade "lägg ner". Och att någon som försörjer sig på bröllopsfoto skriver så är ju bara naturligt.

Men det är två saker som förvånar mig.
Många verkar tro att utan en serie "proffsfoto" från bröllopet så är brölloppet misslyckat...
Lite stört anser ja.

För det första har inte alla en budget att anlita den där Bröllopsfotografen med stor B. För det andra så är många nöjda med "hyfsade amatörbilder" som dokumentation av bröllopet.

Sen en tredje sak, några skriver typ att "tänk på att redigeringen i datorn tar tiiiimar efteråt".
?

Detta borde ju betyda att alla bröllopsfoto som togs före "digitalfotoeran" inte är mkt att hänga i granen. Eller är det så att alla som plåtar digitalt är dåliga på att "få det rätt från början"?

Lite funderingar....
 
Mattsen skrev:
...Sen en tredje sak, några skriver typ att "tänk på att redigeringen i datorn tar tiiiimar efteråt".
?

Detta borde ju betyda att alla bröllopsfoto som togs före "digitalfotoeran" inte är mkt att hänga i granen. Eller är det så att alla som plåtar digitalt är dåliga på att "få det rätt från början"?

Lite funderingar....

Det fixades säkert en hel del förr också, fast då i mörka rum...
 
Från andra sidan

Hej,
jag tänkte bara komma med ett inlägg från "den andra sidan". Jag gifte mig själv förra sommaren och valde att inte betala för bröllopsfotograferingen av några olika anledningar.

* Pengar (budget med fokus på fri bar)
* Ville inte ha utomstående närvarande
* Ville äga alla bilder själv för att själv kunna redigera.

Förvisso har jag en moster som är grym på att fota men hon är ändå amatör. Hon tog bilder innan kyrkan. I kyrkan förlitade jag mig på att gästernas bilder skulle räcka. Efter vigseln åkte vi båt tillsammans med min min kompis och hennes man, då tog hon samtidigt bilder på oss. Jag tvekade aldrig när jag tog beslutet (JAG låter hemskt, jag vet, men i min lilla familj är det jag som gillar bilder :) och jag blev jättenöjd.

En av mina favoritbilder är på på oss på väg ut från kyrkan tagen med blixt av ytterligare någon polare. För mig var ju ändå stämningen det viktigaste. Jag förstår varför man inte prioriterar en dyr fotograf på sitt bröllop och har man chansen att få någon med en hyffsad kamera att ställa upp så är det ett jättebra alternativ. Jag tycker att du ska göra det!

Jag fotade själv två kompisar som gifte sig för några år sedan och de blev mycket nöjda. Innan jag sa ja så tjatade jag på dem ungefär 1000 ggr "Jag kan inte det här och ni har inget att förvänta er" för att ha ryggen fri.

Lycka till!
 
Hej på er.

Har råkat ut för lite grubbel och hoppas ni kan hjälpa mig.

En polare till mig ringde för nån dag sedan berättade att han skulle gifta sig, då frågade han mig om jag kunde vara fotograf under bröllopet och festen på kvällen...

Jag är själv i samma situation. Min kompis ringde mig för två dagar sen, och jag tackade ja direkt. Jag har aldrig fotat bröllop förut, men fotat bröllop flera gånger. Jag inser att det är en utmaning, men det kommer lösa sig. Däremot är jag lite osäker på om jag behöver komplettera min utrustning något.

Jag har följande grejer i väskan för tillfället:

Nikon D80
Tamron 28-75/2,8
Nikkor 50/1,8
Sigma 10-20/3,5
Sigma 100-300/4
Nikkor 105/2,8VR

Jag gissar att Tamrongluggen täcker in behovet till stor del, och att normalen kan vara lämplig i vissa fall. Osäker på behovet av tele respektive vidvinkel.Vad tror ni om det? Man vill ju inte kånka på onödigt mycket utrustning.

Flera minneskort är givet, men frågan är hur viktigt det är att ha en extern blixt. Borde jag införskaffa det?

Bröllopet är på hösten (oktober) så jag har gott om tid att förbereda mig. Några tips på "träningsprogram" fram tills dess? Och vad gör man om höstvädret skapar kasst ljus?
 
Om ingen annan redan sagt det så är det viktigt med ett reservhus och extra minneskort. Strular kameran eller kortet så är det ju kört och någon repris lär väl inte bli aktuellt!? Med två hus kan du dessutom ha två objektiv skjutklara. I värsta fall kanske du kan låna ett hus av en kompis?
 
Träna i kyrkan

Åk dit och kolal ljuset vid olika tider och väder, så ser du bättre vad som krävs av kamera och objektiv. Vinklar och avständ får du också en bra uppfattnig om.
 
Hej på er, har inte läst varenda inlägg i denna tråd men tänkte skriva en rad i alla fall.
Jag har plåtat 4 bröllop och några dop och ser mig som "duktig/ bra amatör".
Här kommer mina tips i korthet:

Var på plats innan och kolla var ljuset kommer vid den tidpunkt som bröllopet sker. Tala gärna med prästen.
Ta testbilder för att kolla inställningar mm.

Sitt längst fram i kyrkan på samma sida som ev soljus kommer från, för att undvika att plåta hela cermonin i motljus.
Kör både med och utan blixt.
Ca 800 ISO i kyrkan men glöm inte att ställa om till lägre ISO när du går ut.
Utanför kyrkan:
Plåta utav H.e !
Focusera på brudparet och de närmaste människorna runt dem men ta gärna med perifiera smådetaljer om du hinner.
Stora kramen från syskon, föräldrar mm är obligatoriskt i detta läge.

Om du skall ta "officiella bilder i park eller liknande":
I detta läge tenderar framför allt bruden att vara skitstressad.
Se till att Toastmastern tar hand om gästerna så att brudparet kan koncentrera sig på att bli fotograferande (planera detta innan med brudparet).
Ha med några festisar och banan och ta en "energipaus".
Om inte motivet är i balans blir bilderna skit.
Se till att alla som inte är involverade i fotograferingen gör något annat.
Ha en assistent (annan gäst, tärna) som kan rätta till klänning, hålla ev reflexskärm, bära prylar mm.Ha med filt/ liggunderlag att sitta på.

På festen:
Plåta detaljer, dukning,maten, presenter, kökspersonalen, de som håller tal mm.
Det är otroligt roligt och utvecklande att fotografera bröllop.
bara man har bra dialog med brudparet innan så är det inga problem.

Mina högst personliga funderingar kring detta...
Mvh
Mats W
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.