Mitt första bröllop
Så har även jag fotat mitt första bröllop. I Alla Helgona kyrka i Nyköping.
Eftersom jag inte ville att något skulle gå fel hade jag förberett mig ganska mycket. Trippelcheckat batterier till kameror och blixt. Testfotat och rekat i kyrkan vid liknande tidpunkt några dagar innan. Varit med på genrepet och pratat med präst, kantor och vaktmästare om var man kan/får stå mm.
Jag använde inte blixt i kyrkan, hade med mig ljusstark utrustning bestående av en 400D med 17-55/2,8IS och en 10D med 85/1,8. ISO 800 räckte alldeles utmärkt.
Under akten växlade jag mellan två placeringar, en nästan bredvid prästen och en annan snett nedanför brudparet när de var vända mot åskådarna. När jag stod bredvid prästen, ca två meter ifrån, stod jag bakom en enorm pelare, så då syntes jag inte så mycket från åskådarplats.
Inför utmarschen följde jag med kantorn upp på orgelläktaren och fotade därifrån.
Utanför kyrkan använde jag upplättningsblixt på 15-55:an eftersom det var sol.
Vid sommarstugefotandet efteråt bytte jag 85:an mot ett 80-200/2,8.
Jag tittade på många av de bilder som finns på Fotosidan och plagie.... eh... inspirerades till att ta en massa olika typer av kort där. Det gick snabbt, så kanske lite för mycket kvantitet och mindre kvalitet? Men lärorikt! Först var det väldigt grått väder och en regnskur, men solen sken mot slutet av fotosejouren. Jag behövde inte byta ett enda batteri heller.
Jag tyckte det var jättekul, men efter tre timmars intensivt fotande under stor koncentration och (och en del stress) var jag helt slut.
Se en del av bilderna här:
http://sollfors.se/stefan/wedding/20070728/20070728_stefan_petra_kyrka.htm
Ev kommentarer på bilderna mottages förstås tacksamt.
/Bröllopsfotografen ;-D