Annons

Fotografera bröllop, vad ger jag mig in på?

Produkter
(logga in för att koppla)
da_flower skrev:
Hej på er.

Nu har jag plåtat mitt första bröllop. Jag tycker det gick kanon. Har fått mycket beröm för bilderna. Självklart finns det saker att förbättra tills nästa gång. Men överlag blev bilderna bra.

/johan

Kul, grattis! Berätta gärna lite mer... Vilken var den största utmaningen? Vad tog du för bilder? Hur la du upp dagen?

För övrigt (till trådens grundare) tycker jag det är mycket "Jantelagen" här. Om du själv tror att du klarar det - kör. Men var ärlig mot dig själv och dina uppdragsgivare. Någon gång måste vara den första!
/Mikaela
 
da_flower skrev:
Hej på er.

Nu har jag plåtat mitt första bröllop. Jag tycker det gick kanon. Har fått mycket beröm för bilderna. Självklart finns det saker att förbättra tills nästa gång. Men överlag blev bilderna bra.

/johan

ja du ser... nu har du bara en 10 kvar innan du kan kalla dig proffs ;)
 
tror reflexskarmar skulle varit bra, lite mycket skuggor i ansiktet. annars var de flesta helt ok, trist blixt inne i kyrkan bara >)
 
Ja, det var svårt att fota inne i kyrkan. Saknade ett ljusstarkt objektiv. Så skall skaffa ett 50. 1.8 nu. Men som tur var så tyckte präst o brudpar att det var ok med blixt. Men fick inte till det riktigt.

Ett annat problem var ute, där var det först molnigt o så var ljuset bra. Men problemet var när solen kom. Då skulle jag nog använt relflex skärm eller kört med upp lättnings blixt.

Motljus var oxå ett problem i och med att vi fotade vid havet ..

/johan
 
Klart du ska ta "jobbet". Fotade själv ett bröllop förra helgen. Brudparet hade ingen budget för sådant och jag var som en "present" från en annan gäst, dvs jag känner inte brudparet själv.

Snackade med prästen om var han ville ha mej. Provsköt lite en kvart innan brudparet anlände och sen var det bara att fota loss. Det blev bättre bröllopsbilder än de skulle fått annars, dvs inga alls, förutom de vanliga kompisbilderna och såna får de säkert ändå.

Nu vet jag mycket bättre hur jag ska bete mej nästa gång *s*. Gjorde flera misstag, men eftersom jag är rutinerad på att dansa på slak lina så märkte ingen det... En vacker dag ska jag berätta om några av misstagen, men det är så nära i tiden att det inte hunnit bli roligt än *s*

En sak som överraskade mej var hur kort ceremonin var. Jag hade varit på bröllop ett par veckor innan, som gäst, och då var det betydligt mer som sades framför prästen. Den här gången var det formulär 1A och sedan ut igen...

Alla måste någon gång fota sitt första bröllop, annars blir det inget andra...
 
Mitt första bröllop

Så har även jag fotat mitt första bröllop. I Alla Helgona kyrka i Nyköping.
Eftersom jag inte ville att något skulle gå fel hade jag förberett mig ganska mycket. Trippelcheckat batterier till kameror och blixt. Testfotat och rekat i kyrkan vid liknande tidpunkt några dagar innan. Varit med på genrepet och pratat med präst, kantor och vaktmästare om var man kan/får stå mm.

Jag använde inte blixt i kyrkan, hade med mig ljusstark utrustning bestående av en 400D med 17-55/2,8IS och en 10D med 85/1,8. ISO 800 räckte alldeles utmärkt.

Under akten växlade jag mellan två placeringar, en nästan bredvid prästen och en annan snett nedanför brudparet när de var vända mot åskådarna. När jag stod bredvid prästen, ca två meter ifrån, stod jag bakom en enorm pelare, så då syntes jag inte så mycket från åskådarplats.

Inför utmarschen följde jag med kantorn upp på orgelläktaren och fotade därifrån.

Utanför kyrkan använde jag upplättningsblixt på 15-55:an eftersom det var sol.

Vid sommarstugefotandet efteråt bytte jag 85:an mot ett 80-200/2,8.
Jag tittade på många av de bilder som finns på Fotosidan och plagie.... eh... inspirerades till att ta en massa olika typer av kort där. Det gick snabbt, så kanske lite för mycket kvantitet och mindre kvalitet? Men lärorikt! Först var det väldigt grått väder och en regnskur, men solen sken mot slutet av fotosejouren. Jag behövde inte byta ett enda batteri heller.

Jag tyckte det var jättekul, men efter tre timmars intensivt fotande under stor koncentration och (och en del stress) var jag helt slut.

Se en del av bilderna här:
http://sollfors.se/stefan/wedding/20070728/20070728_stefan_petra_kyrka.htm

Ev kommentarer på bilderna mottages förstås tacksamt.

/Bröllopsfotografen ;-D
 
de andra bilderna är bra också, men eftersom jag gillar att fånga tillfällen så blir den en bra inspiration om jag får för mig att fota bröllop någon gång
 
Det var inte meningen att vara elak. Jag kan vara lite väl rakt på ibland, men jag menade inget illa. Ville bara vara ärlig.

Mvh.Adrian
 
Tjena!

Ta jobbet. Jag har själv varit i den sitsen för många år sedan att plåta ett bröllop för första gången. Förmodligen hade jag inte heller utrustning som räckte för bröllopsfoto i kyrkan under själva vigseln. Men brudparet märker oftast inte den lilla skillnaden mellan ett bra objektiv och ett lite bättre. Får du plåta med blixt kan du åtminstone alternera bilderna, några med blixt och några utan.
Har plåtat bröllop i fjorton år nu och många vigslar. Min erfarenhet är att man kan få bra bilder trots att det inte brukar vara världens bästa ljus i kyrkan. Vid många tillfällen står brudparet stilla och då kan man plåta.
När någon sjunger smyger du ner till första bänkraden och tar några bilder.

Självklart bör du sedan gå igenom bilderna noga sedan men någon redigering som tar dagar ska faktiskt inte behövas. Kameran bör ju leverera ett bra grundmaterial, eller hur? PLåta i RAW-format så har du åtminstone stora möjligheter att göra justeringar i efterhand. Min erfarenhet är att ingen faktiskt beställt förstoringar från vigseln. Alltså behöver du bilder som håller för formatet 10x15.

Plåta gärna lite bilder på brudparet utomhus och glöm inte att ta mycket bilder på kyrkbacken efter vigseln. Det brukar uppskattas.
Gör ett erbjudande till brudparets föräldrar och vänner att de kan beställa bilder till ett bra pris.

Med tanke på att jag har eget företag så är ju detta inlägg delvis som att skjuta sig i foten, men jag bjuder på att låta andra duktiga fotografer som är där jag var för många år sedan att få utvecklas.

Och låt gärna brudparet boka en fotografering med en professionell fotograf. Då kan du känna dig lugnare.

Har du någon fråga är du välkommen att höra av dig.

M v h
Patric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.