Annons

Fotografera Bröllop i en gruva.

Produkter
(logga in för att koppla)

miab

Ny medlem
Hej!

Skulle behöva tips och råd.

Ska hjälpa en vän och fotografera hennes Bröllop.
Kruxet är att de ska gifta sig i en gruva...
Endast levande ljus och en spot i "taket"

Har en Canon 5D så Isot är väl sådär när man kommer upp i 1600.
Mitt 50mm fast har bländare 1,4.
Annars har jag ett med bl 2,8.

Tips, idéer, råd mottages tacksamt!!

Om du har möjlighet - provfotografera på plats! Ta med en kompis och testa lite för det låter riktigt vanskligt. 5D går att använda på 3200 i nödfall om du inte underexponerar men du kommer att se brus.

Se till att ställa exponeringen manuellt för att få brudparet bra. Om resten blir svart spelar ju mindre roll. Stor risk för det. Tänk också på att 5D inte är den vassaste när det gäller att fokusera i dåligt ljus. Om du kör på bl 1.4 får du väldigt kort skärpedjup och risk för oskärpa om kameran inte sätter fokus exakt rätt. Försökt blända ner lite om ljuset tillåter.

Tack!

Ska ha en vän med mig som kommer att fotografera med en 7D. Är den bättre när det gäller fokuseringen?
Ska till gruvan några dagar innan men då kommer inte ljusen att finnas där...

Vad tror du om blixt?

Jag är rätt säker på att 7D är betydligt säkrare på att fokusera där. Troligen bättre på att hantera höga ISO också. Blixt är inte riktigt min hemmaplan. Blir kanske svårt att hitta nåt att studsa den i när ni är i en gruva.

Raw

Kan ingenting om Canon, har en Pentax K5. Upp till ISO 4000 är inget problem, bara skärpan hamnar rätt. Redigerar i ACR och skärper upp allt över 1000 ISO i Raw och inte i Photoshop, det fungerar väl. Lite brus är sällan ett problem, om känslan är den rätta:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar