Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera bilar.

Produkter
(logga in för att koppla)

fst0202

Ny medlem
Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på bilfotografering. Jag har fotat många bilar men det känns som att mina bilder inte har så hög kvalitet. Vad ska man tänka på för att foton på bilar ska bli bra.
 
tack för att du svarade. jag har tagit bilder på spansk motorväg snett bakåt, det blev ganska bra. om du har bra tips på hur man fotar stillastående bilar så skriv gärna dem=)
 
tack för ditt svar. jo, reklamkänsla var det rätta ordet. det är så ag vill ha bilderna. skulle vara skönt att gå på en bilmässa någon gång och fota.
 
Jag har hittills fotat stillastående bilar och jag skickar med ett exempel på hur det kan bli. Ganska enkel bild men ändå helt okej. Lättmodifierad i Photoshop i alla fall. :)
 

Bilagor

  • saab 9-3.jpg
    saab 9-3.jpg
    46.6 KB · Visningar: 1,647
Ett tips om du går på bilmässa är att ta med ett bra stativ eftersom ljuset är uselt. Blixt vill du kanske inte heller använda eftersom du inte vill få konstiga reflexer i bilens lampreflektorer eller liknande.

Dessutom har jag upplevt att folk respekterar dig när du går runt med ett stativ. Det innebär att folk inte springer som tokar framför kameran när du ska ta en bild.

Här är en bild som jag tog på bilmässan i Älvsjö. Lite guldig, men det var pga. belysningen runtom.
 

Bilagor

  • ferarri.jpg
    ferarri.jpg
    29.1 KB · Visningar: 1,627
Den bilden på saaben är helt okej, bra skärpedjup och så. Det stör lite i bilden och gör det svårt att se detaljer är hur ljuset faller på bil.

Någon som har några bra tips på hur man får ett jämnt ljus utan att köra in i studio?
 
Senast ändrad:
Goldfish skrev:

Dessutom har jag upplevt att folk respekterar dig när du går runt med ett stativ. Det innebär att folk inte springer som tokar framför kameran när du ska ta en bild.

Det är ju olika, vissa förstår direkt att man tar bilder och att de inte ska gå framför, andra tycker det är jättekul att komma med på bild och går många gånger fram och tillbaka :)

Det gula ljuset i bilden går ganska lätt att ta bort i photoshop om man vill.
Borde finnas något lämpligt filter, någon som vet vilken temeratur ljuset har på Älvsjö? :)
 
KristoferS skrev:
Den bilden på saaben är helt okej, bra skärpedjup och så. Det stör lite i bilden och gör det svårt att se detaljer är hur ljuset faller på bil.
Jag trodde inte att reflektionerna på bilen skulle bli så tydliga som de blev och det var ju en miss från min sida. Men då har man ju lärt sig något av det också.
 
Daniel R.:

Det skulle varit kul om du hade använt ett pol-filter då hade iaf reflexerna i glasrutorna försvunnit.
 
KristoferS skrev:
Någon som vet hur de fick till ljuset i träden på denhär?
http://www.indendesign.de/katalog/preview/100f.jpg

Om man förmodar att bilden inte är nåt montage eller gravt retuscherad, så är det kanske så att solen är alldeles bakom träden, luften är lite "disig" (naturliga fenomen eller rökmaskiner, vem vet), och de har ställt upp skärmar eller nåt för att få mer ljus på bilen (den står ju annars i motljus).
Fast när man tittar lite noggrannare ser det lite "syntetiskt" ut (som om solen är alldeles för nära, alldeles bland träden). En groteskt stor strålkastare?
 
Finns faktiskt en artikel i senaste numret av bilsport om just fotografering av bilar. För mig som nybörjare var den artikeln helt klart värd att läsas.
 
Den sista där var ju helt klart en intressant vinkel, storleken på bilen blev ganska svår att bestämma.
Mina bilder är av exakt samma motiv, men mycket mörkare och med gulstick, var du där på pressdagen?
Vilken film använde du? Ev. filter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.