ANNONS
Annons

fotografera barbie?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Nu kommer jag säkert att bli utdömd som en riktigt sjuk typ, men frågar man inget får man inget veta.

Tänkte att man borde kunna använda typ en barbie-docka som substitut för en levande modell till en början. För att se hur resultatet blir med olika ljus-sättningar och poser.

Men det är ju det där med poser som ställer till det. Frugans gamla barbie-dockor kan böja lite på knäna, men i princip är de ju helt stela. Finns det någon "mode-docka" som kunde vara lämpligare att använda sig av?

Jag tror att det kan bli lite småkul som motiv, men väldigt svårt med ljuset eftersom den är så mycket mindre än en riktig modell. Det kanske, i alla fall, går att få koll på hur skuggorna från armar o ben faller.

Varför inte bara använda frugan istället för frugans gammla barbiedocka?

Visst går det, men jag vet inte om det hjälper en att plåta riktiga modeller. Det är en helt annan sak att fotografera människor, sådana som man måste vara trevlig mot, eller domdera med, eller charma för att få bilden som man vill.

Jag valde den här modellen just för att jag inte klarar av allt det där extra som kommer till när man ska ha en människa med i en sådan bild.

Ett bra tips är ju att som fotograf vara sin egen modell.. Köp en stor spegel och placera den i kamerans position. Posera själv i ljussättningen och se ljusets variationer i segeln!

Detta tips utvecklade och använde jag mig av vid många tillfällen när jag tog en del porträtt/självporträtt i studio..

Lägger med ett litet exempel....

MVH Niclas,

Bilagor

• jag,,-miniii.jpg
    jag,,-miniii.jpg
    20.1 KB · Visningar: 368
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar