Annons

Fotografera arkitekter och sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl ingen skillnad på arkitekter jämfört med andra människor. Klart du måste ha dennes tillstånd.

... eller ska du sälja arkitekterna efter att du fotograferat dem? ;)

... eller menar du arkitektur? =)

Jag menade byggnader :) Jag blandade visst ihop orden. Svenskan är inte min starkaste sida eftersom har teckenspråk som moderspråk.

Mikael, jag tror nog de flesta förstod att du menade arkitektur.

Man får fotografera både hus och människor och sälja bilderna till vem man vill. Man behöver inte fråga om tillstånd i något av fallen. (Det måste Per ha missuppfattat.)

För den som ska publicera bilderna i något sammanhang kan det bli lite mer komplicerat, men det är ju en annan fråga.

Vissa byggnader (i andra länder än Sverige) har ägaren eller arkitekten upphovsrätt på och dessa får inte fotograferas utan tillstånd. Gäller även om man står på allmän mark och plåtar. Men, det är inte vanligt...

ErlandH skrev:
Det låter intressant -- och ganska märkligt. Har du några exempel?

Vill minnas att jag läst Frankrike har det så.

Även i Sverige tror jag att man rekomenderar att man uppger arkitektens namn, hur man nu skall hitta det.

nicrosoft skrev:
Vill minnas att jag läst Frankrike har det så.

Även i Sverige tror jag att man rekomenderar att man uppger arkitektens namn, hur man nu skall hitta det.

Om jag minns rätt så är eiffeltornet skyddat i mörker men inte i dagsljus - hur konstigt det än må låta. Det var någon här på sidan som skrev att iStock inte ville köpa bilder på Turning torso för att det saknades fullmakt - om det berodde på okunskap om det krävdes fullmakt eller inte eller om det faktiskt krävs framgick inte. Som jag har förstått det så är vissa byggnader helt enkelt formskyddade på något sätt och att det i de fallen kräver ett modellavtal på samma sätt som med en människa.

Jag har för mig att det står en del i iStock's tutorial.

Jag har svårt att tänka mig (men det är ju inte omöjligt) att det skulle vara förbjudet att fotografera nämnda byggnader. Att de evetuellt är "skyddade" handlar nog mer om regler för eventuell publicering av bilder.

Att Istock inte vill köpa bilder på TT beror förmodligen på att stock-agencys bara brukar vilja ha bilder som är helt fria från förbehåll -- och alltså kan användas fritt för publicering, även i reklam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar