Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fotografera arkitekter och sälja?
- Trådstartare MSLink
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Det är väl ingen skillnad på arkitekter jämfört med andra människor. Klart du måste ha dennes tillstånd.
ErlandH
Aktiv medlem
Mikael, jag tror nog de flesta förstod att du menade arkitektur.
Man får fotografera både hus och människor och sälja bilderna till vem man vill. Man behöver inte fråga om tillstånd i något av fallen. (Det måste Per ha missuppfattat.)
För den som ska publicera bilderna i något sammanhang kan det bli lite mer komplicerat, men det är ju en annan fråga.
Man får fotografera både hus och människor och sälja bilderna till vem man vill. Man behöver inte fråga om tillstånd i något av fallen. (Det måste Per ha missuppfattat.)
För den som ska publicera bilderna i något sammanhang kan det bli lite mer komplicerat, men det är ju en annan fråga.
nicrosoft
Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Det låter intressant -- och ganska märkligt. Har du några exempel?
Vill minnas att jag läst Frankrike har det så.
Även i Sverige tror jag att man rekomenderar att man uppger arkitektens namn, hur man nu skall hitta det.
CalleX
Aktiv medlem
nicrosoft skrev:
Vill minnas att jag läst Frankrike har det så.
Även i Sverige tror jag att man rekomenderar att man uppger arkitektens namn, hur man nu skall hitta det.
Om jag minns rätt så är eiffeltornet skyddat i mörker men inte i dagsljus - hur konstigt det än må låta. Det var någon här på sidan som skrev att iStock inte ville köpa bilder på Turning torso för att det saknades fullmakt - om det berodde på okunskap om det krävdes fullmakt eller inte eller om det faktiskt krävs framgick inte. Som jag har förstått det så är vissa byggnader helt enkelt formskyddade på något sätt och att det i de fallen kräver ett modellavtal på samma sätt som med en människa.
Jag har för mig att det står en del i iStock's tutorial.
ErlandH
Aktiv medlem
Jag har svårt att tänka mig (men det är ju inte omöjligt) att det skulle vara förbjudet att fotografera nämnda byggnader. Att de evetuellt är "skyddade" handlar nog mer om regler för eventuell publicering av bilder.
Att Istock inte vill köpa bilder på TT beror förmodligen på att stock-agencys bara brukar vilja ha bilder som är helt fria från förbehåll -- och alltså kan användas fritt för publicering, även i reklam.
Att Istock inte vill köpa bilder på TT beror förmodligen på att stock-agencys bara brukar vilja ha bilder som är helt fria från förbehåll -- och alltså kan användas fritt för publicering, även i reklam.