Annons

Fotografera ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag hade tänkt fotografera ögon, då jag finner många av dem vackra eller intressanta.
Jag antar att jag då skulle behöva ett macro-objektiv. Eller kan jag klara mig med någon mellanring? Objektiven jag har som kan komma ifråga är 70-200 2,8, 18-50 2,8 och 50 1,8.
Vad tror ni som vet?

ta ett objektiv på kameran och sätt frontlinsen på ett annat objektiv mot objektivet på kamera och lite gaffatejp som håller ihop det.

vilka gluggar du ska använda kan jag inte svara på.

Robin Gyllander skrev:
ta ett objektiv på kameran och sätt frontlinsen på ett annat objektiv mot objektivet på kamera och lite gaffatejp som håller ihop det.

vilka gluggar du ska använda kan jag inte svara på.

fusk-macro =D

Kort brännvidd är bättre, det som är synd med bakvänt är att du tappar bländaren om du inte kan ställa in den på objektivet. När man tar makro så vill man ju gärna kunna ta med lite skärpe djup. Ett alternativ är ju som sagts närbilds linser, har själv fyra st som blir +17 tillsammans, vilket räcker till att kunna foto ett öga med mitt 18-55, om du vill så kan jag ku lägga ut en bild här så får du se. Det är mycket billigare alternativ än ny glugg. Sen finns det ju även mellanringar som behåller bländare/auton, men då kostar det lite mer.

MVH Ralf

Vilka mellanringar behöver jag för att kunna ta macrobilder med min 70-200 som har en närgräns på 1,4 meter?

Dez skrev:
Vilka mellanringar behöver jag för att kunna ta macrobilder med min 70-200 som har en närgräns på 1,4 meter?

ta kit-gluggen, sätt fast den i kamerahuset.. sen så håller du 70-200:an framför, lins mot lins.. och tar bort locket där "bak/under", PAMM macro

Julians lens calculator kan ge en hel del svar:

http://ca.geocities.com/lokejul/jlcalc.htm

Ställ in kamera format (aps-c eller 35 mm), bränvidd och vanligt min. arbetsavstånd. Välj sen en mellanring, konverter eller närbildslins och njut!

Jag har själv köpt in Soligors mellanringssätt. Det ger störst förstoring på min 50 mm, men snyggast bakgrund och bättre arbetsavstånd på 100:at.

Båda funkar med autofokus om jag använder en ring (inte 50:an med 36 mm mellanring), men använder jag fler är det sådär. Men då ställer jag in det manuellt, vilket går rätt skapligt då det är ovanligt tydligt skärpedjup i sökaren. Man ställer då främst fokus genom att ändra avståndet, och finlirar därefter med fokusringen.

När man har hålt på ett tag inser man dock varför många köper riktiga makron. Men det får bli nån annan gång!

Hälsningar, Thorsten

... Skall kanske tillägga att om man använder en zoom med mellanringar så ändras det möjliga fokus området när man zoomar.

... Och att EF-S objektiv inte kan användas med Soligor/Kenko ringar.

/T

Jag plåtar en del ögon mellan varven, av samma anledning som du, Andreas.
Jag har en något större uppsättning objektiv än de du listar. Men de jag oftast använder, eller snarare - de jag lyckats bäst med är 70-200/2.8 och 50/1.8.
Oftast använder jag dem med 2x konverter.

Ögon plåtar jag oftast ute, i befintligt ljus, eller i studio. I båda fallen vill jag inte komma för nära, eftersom det då är svårare att få in "rätt" ljus i ögat. 50:an har ett näravstånd på knappa halvmetern och min 70-200 kan krypa fram till en meter. Det ger hyggliga arbetsavstånd och ändå rejäla närbilder. Som här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/589729.htm?set=lp
(bilden är beskuren)

Skärpedjupet blir ofta ett problem, så det går mycket ljus.

Skala 1:1 kräver...

lika många mm mellanringar som objektivets brännvidd, när skärpan är inställd på oändligheten (brännvidden ändras något vid andra fokuseringsavstånd). Det blir dock ingen större skilnad i var skärpan ligger vare sig fokus är inställt på närgränsen eller oändligheten med så många mm mellanringar. Fokusering sker enklast medelst kroppsförflyttning vid så stora förstoring. Zoomning däremot kommer ändra fokusavståndet betydligt. För ökat arbetsavstånd, zooma in. Det ger visserligen mindre förstoring, men är enklare att kontrollera och stör motivet minst. Det är lätt att skugga sitt motiv, även om motljusskydd plockas bort, eftersom arbetsavståndet blir så litet. Jag använder mitt 70-200/4L mycket till närbilder (makro är 1:1 och större...), och även min normaloptik (50mm) är bra för större förstoringsgrad. Prova ut vad som duger för dig, kanske blir det ett makroobjektiv så småningom?

Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar