Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografer på film beter sig underligt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tre!

Har ni sett reklamen med en kille på savannen som plåtar ett springande kattdjur? Man hör kameras motor jobba hårt och så ser man killens finger gå som en känguru!

Nästa är att jag blev tvingad att titta på ett halvt avsnitt Glamor ikväll, alla fotograferna vid en modevisning höll systemkamerorna som kompaktkameror.

Sista är bröllopsfotografen. Hans kamera låter lika snabb som en 1d mk nånting men priset han säger är snarare någon modell av 1ds. Eller så har han blivit blåst.

En slutsats som väl förmodligen kan dras ifall man tittar på min signatur, är att jag ideligen rycks bort från den story man (i alla fall jag) vill leva sig in i när man ser på film, i de fall där det förekommer flygförare...

Med de kolossala belopp som Hollywood kastar över sina filmer nuförtiden, tycker man ju att det bara skulle kosta en i sammanhanget obetydlig struntsumma ifall de hyrde in en pilot vid något tillfälle, så att man slapp alla dessa stolligheter från filmpiloter som helt klart aldrig någonsin tidigare har suttit i ett förarsäte, och än mindre spakat ett plan.

Man rycks gång på gång brutalt ut ur den berättelseillusion som man vill "leva med i". Man transporteras blixtsnabbt bort från bioduken / TV-skärmen och hamnar istället utanför filmen - i biosalongen eller hemma i TV-soffan.

Är helt säker på att detsamma gäller för sjukvårdspersonal när de tittar på alla dessa sjukhusserier som kanalerna kryllar av. Den jag själv gillar bäst är Scrubs - helt skruvad och totalt verklighetsfrämmande. Är säker på att läkare etc. tycker att denna är den klart mest realistiska av samtliga sjukhusserier...
:)

Sista är bröllopsfotografen. Hans kamera låter lika snabb som en 1d mk nånting men priset han säger är snarare någon modell av 1ds. Eller så har han blivit blåst.

Eller så var det en helt manustekniskdramatisk grej, alltså för att imponera....

Men apropå just Bröllopsfotografen, tänkt på hur länge han knallar omkring i Stockholm med kameran i handen? Inte som mer normalt säkra dyrbarheten med att hänga kameraremmen över kroppen, eller åtminstone axeln.

Är helt säker på att detsamma gäller för sjukvårdspersonal när de tittar på alla dessa sjukhusserier som kanalerna kryllar av.

Ibland påminns jag om ett påpekande av en blivande sjuksköterska för en del år sen, hon sa att personer med brännskador av tredje graden brukar man söva ner för att smärtorna är för svåra. Men i amerikanska tv-serier babblar dessa offer på....

Eller så var det en helt manustekniskdramatisk grej, alltså för att imponera....

Men apropå just Bröllopsfotografen, tänkt på hur länge han knallar omkring i Stockholm med kameran i handen? Inte som mer normalt säkra dyrbarheten med att hänga kameraremmen över kroppen, eller åtminstone axeln.

Fast det kan man nog försvara med att han spelar ju inget erfaret proffs, många som inte är vana vid systemkameror har ju sina egna små lösningar.

Jag har tre!

Har ni sett reklamen med en kille på savannen som plåtar ett springande kattdjur? Man hör kameras motor jobba hårt och så ser man killens finger gå som en känguru!

Den innehåller dessutom en annan kul sekvens. Han petar in ett tuggummi i munnen och lyfter kameran med ett helt annat objektiv.

I så fall gör han väl som majoriteten av dagens fotografer. Åtminstone om man skall tro vad som skrivs i Fotosidans forum.

Olle

Jag kom på en till från bröllopsfotografen. I hans portfolio från de olika bröppens finns en mängd olika bilder tagna med allt från vindvinkel till detaljbilder troligtvis tagna med ett kortare tele. Men är det bara jag eller har han bara ett 16-35 på hela tiden?

Senast ändrad:
Jag reagerade också på att han bara hade en glugg på, samtidigt som de färdiga bilderna visade flera olika brännvidder. En annan rolig sak är att han hela tiden fotar på snabb serietagning, även inomhus. Skall du fota med 10 bilder i sekunden så får du ha betydligt snabbare slutartider än vad man kan uppnå inomhus. Det borde blivit ganska mörka bilder med hans teknik.

Man måste imponeras av alla datahackers i amerikanska filmer som tar sig in i olika säkerhetssystem utan att använda varken mellanslag eller return-tangenten på tangentbordet.
Datormusen verkar mest vara prydnad också.

I wallanderfilmerna så kommer tidningsfotografen med en D80 och ett kitobjektiv och fotar med popup-blixten utomhus, mitt på dagen! I rent solljus! Så långt ufrån sanningen som det kan komma.
Visst, det finns nog vissa tidningar som kör med D80 men när man har en anställd fotograf så tror jag inte att han kör med D80 och popup!

En D3 (kanske D700) och ett 24-70 vore mer trovärdigt.

/Hannes

I wallanderfilmerna så kommer tidningsfotografen med en D80 och ett kitobjektiv och fotar med popup-blixten utomhus, mitt på dagen! I rent solljus! Så långt ufrån sanningen som det kan komma.
Visst, det finns nog vissa tidningar som kör med D80 men när man har en anställd fotograf så tror jag inte att han kör med D80 och popup!

En D3 (kanske D700) och ett 24-70 vore mer trovärdigt.

/Hannes

Pop-up-blixten funkar ju bäst i fullt solsken - som upplättningsblixt! :) Det är en av de få gånger som det kan vara motiverat att använda den inbyggda blixten. Skulle skådisen dessutom föreställa en skirvande/plåtande journalist från någon liten lokalblaska, så är ju scenariot inte alls otänkbart. Fast nu har jag ju å andra sidan inte sett denna scen som du syftar på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar