Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografer på film beter sig underligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Kikade på filmen "The other guys" häromdagen. I filmen finns en scen med en presskonferens och jag noterade att fotograferna där betedde sig väldigt underligt. Istället för att fota så som 99% av alla fotografer gör så höll de i blixten istället och tryckte av en förblixt när de låtsades fota.
Speciellt tydligt var det när fotografen bredvid en av de frågande reportrarna lyfte högerhanden från avtryckaren för att trycka på knappen på baksidan av blixten.

Någon som vet vad detta kan bero på? Det kan ju knappast vara okunskap då alla människor idag vet hur en kamera fungerar.
Jag har sett detta beteende i flera filmer på sista tiden och det ser väldigt lustigt ut för oss som är lite insatta i foto.

Det var min tanke också, men i det fallet som beskrev ovan så hade de lagt på slutarljud i filmen när personen tryckte på blixten. Sen tror jag inte att slutaren stör så mycket vid en presskonferens utomhus där folk pratar i munnen på varandra och man har en massa stadsbrus.

En annan teori är att filmbolaget inte vill att folk skall ta riktiga bilder på skådespelarna, men det går ju att fota utan minneskort.

Något vid sidan av ämnet, men - varje sjukgymnast måste vrida sig av vånda vid åsynen av alla haltande människor som (på film) konsekvent går med käppen i fel hand. Den enda rimliga förklaring jag kan se är att syftet är att man av rent filmiska skäl vill förstärka haltandet.

Något vid sidan av ämnet, men - varje sjukgymnast måste vrida sig av vånda vid åsynen av alla haltande människor som (på film) konsekvent går med käppen i fel hand. Den enda rimliga förklaring jag kan se är att syftet är att man av rent filmiska skäl vill förstärka haltandet.

vilken hand bör man ha käppen i om man haltar?

Jag tror som Jan. Det är förmodligen så att man vill förstärka effekten av vad det nu är. Ingen i filmer håller ens kameran på ett normalt sätt, och får man se genom sökaren kan man få se allehanda roliga saker. I programmet "Overhaulin" ser man tex i sökaren på en videokamera inställningarna 1/500 f5,56. Jag kan inte mycket om videokameror, men kan det verkligen stämma? Just f5,56 verkar sådär lagom troligt.

Filmlivet var så mycket bättre innan man blev kunskapsskadad inom vissa områden =)

Det normala är att man har käppen i motstående hand (från det onda benet betraktat) för att erbjud så god avlastning som möjligt.

Det där är väl inget! Är det ingen av er som blir upprörd över hur datorskärmar/datorer uppför sig eller låter? På det området är det väl få filmtittare som inte sett fenomenet i sin vardag.

Per.

Någon som vet vad detta kan bero på? Det kan ju knappast vara okunskap då alla människor idag vet hur en kamera fungerar.

Om du med "kunskap" menar att de känner till att man med en kamera tar kort, så har du rätt. Om du däremot menar hur man hanterar en systemkamera så är det svårare att hålla med.
Speciellt när det gäller systemkameror (gärna med ett stadigt objektiv monterat) är det många som håller huset på samma sätt som en kompaktkamera. Det vill säga båda händerna håller huset istället för med högerhanden vid avtryckaren och vänster hand under objektivet.

Jag har sett det också att man håller en systemkamera som om det vore en kompakt. Men när man som skådis/statist skall agera fotograf på en filminspelning så måste det ju finnas kunnigt folk på platsen som visar hur man skall göra för att det ser rätt ut, eller?
Att stå och trycka på blixten när man skall fota ser bara konstigt ut.

Jag har sett det också att man håller en systemkamera som om det vore en kompakt. Men när man som skådis/statist skall agera fotograf på en filminspelning så måste det ju finnas kunnigt folk på platsen som visar hur man skall göra för att det ser rätt ut, eller?

Det är inte kunskapen som fattas. Holywood har sitt eget sätt att avbilda världen runtomkring dem, som sällan är baserat på kunskap om densamma.

Per.

Når Ingrid Bergman skulle spela en svensk kvinna i filmen "Mordet på Orientexpressen" var hon tvungen att lära sig prata med den rätta svenska brytningen. Rätta enligt potentaterna i Hollywood förstås.

Jag tror att alla yrkeskategorier ser hur dåligt deras respektive yrke avspeglas på film/TV. Jag hörde en intervju med en kriminaltekniker och det går tydligen inte alls till som i CSI och framförallt så var det väldigt, väldigt sällan som det bara fanns ett hårstrå på platsen. Det går att räkna upp massor med saker som inte funkar på samma sätt i filmens värld som i verkligheten. Bilolyckor låter helt annorlunda än i verkligheten, explosioner ser helt annorlunda ut osv

Jag tror att alla yrkeskategorier ser hur dåligt deras respektive yrke avspeglas på film/TV. Jag hörde en intervju med en kriminaltekniker och det går tydligen inte alls till som i CSI och framförallt så var det väldigt, väldigt sällan som det bara fanns ett hårstrå på platsen. Det går att räkna upp massor med saker som inte funkar på samma sätt i filmens värld som i verkligheten. Bilolyckor låter helt annorlunda än i verkligheten, explosioner ser helt annorlunda ut osv

En av de bättre TV-serierna när det gäller polisverksamhet lär vara HBOs The Wire. Skaparna verkar inte helt förtjusta i t ex CSI. Flera giftiga pekare till den serien. Brottslabbet är inte lika flashigt i denna serie som i CSI. Framför allt är labbet en stödfunktion till polisutredarna, och inte tvärtom som i CSI.

Krimlabbet ser snarare ut som en stökig variant av en svensk kemisal på 70-talet. Serien är inte någon traditionell höghastighetsaction med vilt skjutande poliser eller snabba biljakter. Polisen viftar möjligen med sina vapen. Därmed inte sagt att det inte mördas. Få av busarna från säsong 1 är vid liv i säsong 5. De flesta poliser har fått sparken eller blivit omplacerade. Till skillnad från CSI och andra polisserier så går den av någon anledning inte i repris på fnuttielva kanaler. Serien kan sägas beskriva polisens hopplösa kamp mot knarket och korruptionen i det amerikanska rostbältet. Hette I narkotikans spår när SVT sände den.

För att anknyta lite till ämnet. I säsong 1 använder sig polisens spanare av en analog Nikon tillsammans med något som verkar vara 300/4 eller 400/5.6. Är inte så insatt i Nikons äldre (typ 2002) gluggutbud. I nästa säsong används även en 10D tillsammans med en 70-200/4. Måste ha varit dyr 2003. I samma säsong stjäls 400 4MPixel kompakter, (canon powershot?) pris USD 500/st enligt busen som försöker sälja dessa till en hälare. Vid en spaningsinsats säger chefen att de inte skall göra bort sig genom att glömma att sätta i film i kameran. Vid ett annat tillfälle säger en polis till sin kollega att det kanske går snabbare att sätta upp ett staffli, när denne fumlar med en filmrulle. I säsong 2 frågar den ena busen den andra om han inte skall sätta film i (powershot-)kameran. Buse nr 2 svarar att den är helt digital och att man använder minneskort.

Den här är gammal men en goding.
Någon som minns Baretta?
Tuff privatdetektiv med en pappegoja. Skådespelaren, Robert Blake, var senare inblandad, skyldig?, i ett riktigt mord.

Hursomhelst, i ett avsnitt rusar Baretta ut på ett tak där en skum typ tydligen legat och spanat mot ett hus i närheten. Typen har försvunnit men kvar på platsen ligger ett teleobjektiv.
Baretta lyfter upp objektivet till ögat, alltså utan kamera!, tittar igenom det och förstår vilket fönster kameran varit riktad mot tack vare att bilden är skarp för honom!

Sen håller jag med om att de flesta filmer visar fotografer på ett oerhört töntigt sätt. Alla verkar använda gamla filmkameror med stavblixtar! Och så tar dom bilderna på ett sånt töntigt sätt.
Tror också att andra yrkesgrupper ser hur fel just deras yrke porträtteras.

Men varför låta en god historia förstöras av för mycket realism?

/Johan

Csi

På tal om CSI m fl har jag alltid undrat om svenska polistekniker är slarviga. Om man tittar på t ex Morden i Midsummer verkar ingen få gå nära en döing utan att vara helt klädd i rymddräkt. Svenska poliser, som t ex Beck, går där i sina vanliga kläder och sparkar runt lite runt kroppen.

Om man tittar på t ex Morden i Midsummer verkar ingen få gå nära en döing utan att vara helt klädd i rymddräkt.

I CSI är det tvärt om. Där ligger liket utfläkt på gatan till allas beskådan både innan och efter CSI-teamet kommer till platsen.
I verkligheten i Sverige så reser man ofta ett tält runt den avlidne för att teknikerna skall kunna jobba ostört. Blir kanske inte så roligt på film dock...

En kul sak jag såg på film när det gäller datorer var när en hacker skulle ta sig in ett datorsystem och stötte på problem i form av en brandvägg eller liknande. Då tryckte han på en knapp på sin dator som hette OVERRIDE och genast så tog han sig förbi problemet!

Har letat, men inte hittat någon sådan knapp på mitt tangentbord.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar