Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografer kan förändra..

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_w

Medlem
Hej alla vänliga människor.

jag är fotograf och tror mig kunna påverka människor med mina bilder och tar därefter ett ansvar på det sättet.

jag vet att vissa tycker mina bilder är jättehäftiga medans vissa mer avancerade fotografer tycker att jag kämpar på bra..

min fråga och disskussion rör ett hett ämne feminism, rassism och stereotyper.

tyckerfolk verkligen att det är okey att ta en stereotyp bild som t ex: en kvinna i blåställ som är toplessoch tittar in i kameran lite upphetsat men uppenbart fejkat..

jag menar här på fotosidan finns rutinerade fotografer som nybörjar fotografer ser upp till och ändå lägger man ut en sån här bild på fotosidan..

man kan lika bra säga till alla nybörjare vill ni lära er hur porrbilder såg ut på 80 talet gör som jag..

seriöst vi som hållt på ett tag är faktiskt förebilder kom ihåg det och respektera dig själv andraoch samhället och försöka göra en bra sak av din nyvunna makt..

Jag tycker du missar en liten poäng när du pratar om "sexistiska" bilder. Jag anser nämligen att en bild bör bedömas efter sitt syfte. Vi vet alla att världen fungerar på ett sätt där sex säljer, och om någon lägger upp en bild som tydligt anspelar på sex så bör man ta reda på syftet med den innan man konstaterar att den är "skit", "sexistisk", "onödigt porrig" etc. Kanske är just syftet att den ska sälja en produkt eller så med hjälp av anspelningar på sex.

Föreställ dig själv att du ska fotografera dansarna till en strippförmedling. Syftet med bilderna är att skapa jobb till dansarna. Troligen fungerar underklädesbilder och påklistrade leenden syftet bättre än en brun filtrock och yllemössa?

Om man sen anser att tjejer/killar i utmanande poser inte bör visas alls är en helt annan sak. Men när det gäller bilder så handlar det mången gång om att tjäna ett syfte. Vad man sen tycker om syftet är en annan diskussion.

tyvärr framgår det inte alltid på fotosidan vad bilderna är avsedda för.

Märk väl att detta är min personliga uppfattning, och jag kommer troligtvis få skit för det. :)

Mvh
Kenny

hej kenny jo det är sant men et finns ingen åldersgräns på fotosidan.. men det gör det om du köper porr..

jag förstår din poäng, min poäng var mer att man kan tänka sig för när man har ett ansvar och folk ser upp till en..

Jovisst, jag håller med dig egentligen. Men det är ändå skillnad på porr och bilder som är "porriga" eller anspelar på sex. Att en erfaren fotograf skulle lägga ut en "80-tals porrbild" är ju kanske lite att ta i. Men likväl kan man lära sig av dessa hur en bild "ska se ut" för att sälja.

Men som sagt, jag håller till fullo med dig om att man ska tänka sig för. Och det finns saker jag själv faktiskt anser inte borde visas. ;)

Dock märker man ju lätt vad som intresserar folk mest här på fotosidan. Jag la upp min första modellbild (den finns inte kvar nu dock) här för någon vecka sedan och fick 10-15 kommetnarer och 500 visningar på ca ett dygn. Denna kan jag erkänna hade en viss anspelning på sex, vilket folk också kommenterade som något negativt. Tyvärr verkar ingen av dessa tänka på att det kanske var lite meningen.

I förrgår la jag upp en bild på ett barn som åker linbana, som jag själv anser egentligen är en bättre och "finare" bild. Den har fått noll kommentarer och ligger väl kring 15 visningar nu.

DET tycker jag är en sak som är tråkigt med fotosidan, men som också visar vad folk är intresserade av.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar