Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografens namn

Produkter
(logga in för att koppla)
dl_4711 skrev:

Jag tycker nog att det är ett problem ibland. Man ser rätt många kompiskommentarer och framförallt märker man ibland att folk tvekar att ge negativ kritik till "kända namn" eller vänner.

Är det ett problem då?:)
I tävlingarna känns det def. motiverat att fotografen är anonym, men annars...Well, jag vet inte.

Jag lämnar nog diskussionen tillsvidare. Verkar inte ha nån uppfattning ifrågan ändå

chajo skrev:
Men beror inte det mest på att man kan ha bevakningar på fotografer så att man får ett mail varje gång de lägger upp en bild?

Kanske. Men även det skulle ju lösa sig om poolbilder vore undantagna från namngivning och bevakningsfunktioner.

Dan Lilliehorn (dl_4711) skrev:
Jag tycker nog att det är ett problem ibland. Man ser rätt många kompiskommentarer och framförallt märker man ibland att folk tvekar att ge negativ kritik till "kända namn" eller vänner.

anna carlsson (ariadne) skrev:
Är det ett problem då?:)

Tja... har man en kritikfunktion känns det rätt viktigt att den är rättvis och att kritiken ges utan förutfattade meningar. Annars kan man ju nästan slopa tanken att kommentarerna främst ska vara kritik.

dl_4711 skrev:
Kanske kunde vara så att bilder som läggs i pooler kunde bli namnlösa under en tid från de att de läggs i poolen? Lägger man som nybörjare en bild i bildkritikpoolen får man ju räkna med en sågning, men ingen sågar ju folk i nybörjarpoolen. Till exempel. Bilder som inte läggs i pooler kan ju få fungera som nu.

Ja, jag har också tänkt på det som ett alternativ, och antagligen är det lite enklare för Christer Lindh att få igång en sådan funktion eftersom den nog redan finns färdig (tävlingsfunktionen).

Jag håller absolut med om detta. Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att veta hur jag känner inför att kritisera en bild. Om jag ser att det är någon namnkunnig fotograf som tagit bilden så finns det tillfällen då jag väljer att inte kommentera alls, fastän jag i själva verket kanske skulle vilja påpeka något. Jag försöker att förbise namnet, men det är inte lätt.
Jag har således svårt att tro att jag skulle ha konstruerat "problemet". Jag är helt övertygad om att vanliga normala sociala människor blir färgade av andras kommentarer på egna bilder, och även av hur "berömd" fotografen som tagit bilden är.

Jag hävdar fortfarande att om man får se en bild utan att veta vem fotografen är så hamnar fokuset helt och hållet på bilden. Och för mig känns det som det allra mest primära med Fotosidan. Det vill säga att det är bilderna som hamnar i fokus, även om jag själv med de flesta andra också blir nyfikna på vem som tagit bilden, och vad mer för bilder vederbörande har skapat.

dl_4711 skrev:
Tja... har man en kritikfunktion känns det rätt viktigt att den är rättvis och att kritiken ges utan förutfattade meningar. Annars kan man ju nästan slopa tanken att kommentarerna främst ska vara kritik.
Just det där med förutfattade meningar tycker jag är viktigt att belysa. Om en namnkunnig fotograf med merparten fantastiska bilder i sina album lägger upp en bild som inte håller samma klass som tidigare så vet många att hon/han har tagit fantastiska bilder förut, och därför måste det ju säkert finnas en tanke bakom att just den här bilden ser ut som den gör, vilket kan bidra till att kritiken som ges inte blir sådan som den borde vara.

Rodin skrev:
Just det där med förutfattade meningar tycker jag är viktigt att belysa. Om en namnkunnig fotograf med merparten fantastiska bilder i sina album lägger upp en bild som inte håller samma klass som tidigare så vet många att hon/han har tagit fantastiska bilder förut, och därför måste det ju säkert finnas en tanke bakom att just den här bilden ser ut som den gör, vilket kan bidra till att kritiken som ges inte blir sådan som den borde vara.

Visst är det ett litet problem med att vissa kanske betygsätter efter den fotografens normalt höga bildkvalité. Där kan man bara ransaka sig själv att ge en rättvis och befogad kritik.
Jag är, som ganska många här på FS, ett stort fan av Terjes naturbilder, dock har jag vid något tillfälle "sågat" hans bild som jag inte tyckte var ngt vidare. Jag tycker det är viktigt just att man "vågar" kritisera (även kända fotografer) även om man själv är nybörjare. Visst, att få kommentaren "dålig bild" eller "fin katt" kanske inte är så insprirerande, men det får man kanske tåla ibland och kanske inte lägga så stor vikt vid.

Jag tycker det är viktigt att precis som du säger man ger en bedömning efter bilden och inte efter vem som fotograferat den.
Att ha "anonyma" bilder ger detta till viss del (även om jag helst vill se namnet på fotografen), dock tycker jag fortfarande att bilderna ska vara synliga (bevakningsbara) direkt i albumen hos fotografen samt direkt efter eventuell kommentering.

mvh
PG

Senast ändrad:
gameburg skrev:
dock tycker jag fortfarande att bilderna ska vara synliga (bevakningsbara) direkt i albumen hos fotografen samt direkt efter eventuell kommentering.

Jag förstår inte varför denna funktion skulle försvinna iom detta förslag? Allt som händer är ju att bevakningen och albuminförseln förskjuts en tid. Det du inte vet har du inte ont av - om du inte vet att Kalle lagt upp en bild saknar du den inte.

dl_4711 skrev:
Jag förstår inte varför denna funktion skulle försvinna iom detta förslag? Allt som händer är ju att bevakningen och albuminförseln förskjuts en tid. Det du inte vet har du inte ont av - om du inte vet att Kalle lagt upp en bild saknar du den inte.

Helt sant, den försvinner inte, men den försämras avsevärt! Kanske vill jag att en viss person ska kunna se en bild jag tog igår, ska denne då behöva vänta några dagar bara för att folk inte kan kommentera bilder sakligt?

mvh
PG

gameburg skrev:
Kanske vill jag att en viss person ska kunna se en bild jag tog igår, ska denne då behöva vänta några dagar bara för att folk inte kan kommentera bilder sakligt?

Nä, men du får låta bli att lägga bilden i en pool.

Jag har förvisso svårt att se att det skulle vara så viktigt att bilden måste finnas synlig med fotografens namn i samma ögonblick som den lagts upp. Är det någon specifik medlem man vill visa bilden för i samma ögonblick man laddar upp den så är det säkert inga problem att upprätta en mailkontakt så att man kan skicka bilden direkt i stället.
Tänk om personen man vill visa bilden för inte loggar in på Fotosidan på ett dygn då?
Nåja, även om jag inte delar uppfattningen om vikten av att bilden ska kunna synas direkt så kanske det för den allmänna fridens skull ändå är bättre med pool-lösningen som Dan Lilliehorn föreslår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar