Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf-hemsidor, referenser

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker man ska hålla hemsidor enkla och utan en massa text och länkar
som öppnar nya fönster hela tiden.

Enkelt och smidigt håller besökaren kvar.

Se min hemsida på: http://www.bildeffekt.se

Den tycker jag fyller sitt syfte, hade flash sida innan som var lite för mycket.

MVH Julle.

För mig är det här för plottrigt...Jag vill kunna klicka på en bild och få upp den i ett ganska stort format. Vill inte behöva lägga musen på bilden för att kunna se den i litet större format.

Jag gillar enkla sidor, tycker inte din sida var så där enormt enkel, men ffa tycker jag bilderna var för små för mina ögon. F.ö var sidan snygg. Inget fel på den, men inte i min smak.

mvh
/chi

För mig är det här för plottrigt...Jag vill kunna klicka på en bild och få upp den i ett ganska stort format. Vill inte behöva lägga musen på bilden för att kunna se den i litet större format.

Jag gillar enkla sidor, tycker inte din sida var så där enormt enkel, men ffa tycker jag bilderna var för små för mina ögon. F.ö var sidan snygg. Inget fel på den, men inte i min smak.

mvh
/chi

Hejsan.

Jo, smaken är ju väldigt individuell ;-)

Hade större bilder tidigare men en del av dessa "stals" och hamnade i bloggar och på Facebook osv.
Hade två alternativ, antingen en stor logga över bilden som förstör, eller mindre lågupplösta bilder.
Blev det senare.

MVH Julle.

Hade större bilder tidigare men en del av dessa "stals" och hamnade i bloggar och på Facebook osv.
Hade två alternativ, antingen en stor logga över bilden som förstör, eller mindre lågupplösta bilder.
Blev det senare.

Personligen så tycker jag helt klart att marknadsföringsaspekten av större bilder, väger tyngre än problemet med att bilder "stjäls".
(Jag ogillar verkligen när andra använder mina bilder utan mitt tillstånd).

Om du med större bilder säljer in ett enda jobb extra, så väger det ju trots allt upp förlusten av att andra respektlöst använder dina bilder utan att ha licensierat dessa.

Indirekt säger du till dina kunder att du inte vill att dina bilder skall användas.

...
Indirekt säger du till dina kunder att du inte vill att dina bilder skall användas.

Det förstår jag inte varför det skulle vara budskapet ... en logga över bilden säger väl snarare att här gäller enbart professionell användning och inget amatörtrams med olovlig användning? ;-)

Kanske klantigt uttryckt av mig ... vad jag menade är att olovlig användning är amatörmässigt som jag ser det, en seriös användare av bilder betalar för användningen.

Det förstår jag inte varför det skulle vara budskapet ... en logga över bilden säger väl snarare att här gäller enbart professionell användning och inget amatörtrams med olovlig användning? ;-)

Nu iaktog jag din smiley.

Men jag vill ändå tipsa om podcasten här, där det här med vattenstämplar och "stulna" bilder, samt att marknadsföra sig som fotograf tas upp på ett intressant och tänkvärt sätt.
http://www.bildradion.se/2011/04/bildradion-1-april-2011.html

Det gav mig en tankeställare.

Ja det är ju ett personligt val man får göra, en logga ger åtminstone lite reklam när någon olovligt publicerar bilden i en blogg eller på sin hemsida, hellre det än att jaga dom som inte ger någon credit till mig som fotograf. Om någon sedan inte köper bilder av mig därför att jag har en logga i webbilderna så lär dom inte göra det utan loggan heller ... so be it. :)

Personligen så tycker jag helt klart att marknadsföringsaspekten av större bilder, väger tyngre än problemet med att bilder "stjäls".
(Jag ogillar verkligen när andra använder mina bilder utan mitt tillstånd).

Om du med större bilder säljer in ett enda jobb extra, så väger det ju trots allt upp förlusten av att andra respektlöst använder dina bilder utan att ha licensierat dessa.

Hej.

Nja, som du tänker så verkar det vara ok att stjäla bilder hur som helst bara det ger extra jobb till fotografen.
Vad ska vi då ha lagen om upphovsrätten till.

MVH Julle.

Senast ändrad:
Hej.

Nja, som du tänker så verkar det vara ok att stjäla bilder hur som helst bara det ger extra jobb till fotografen.
Vad ska vi då ha lagen om upphovsrätten till.

MVH Julle.

SJälvklart menar jag inte alls att det är ok att stjäla bilder.
Men om man ser att någon använder bilder på ett ottilåtet sätt så kan man ju faktiskt kontakta personen ifråga, påpekade att det inte är tillåtet, samt fråga om de vill köpa rätten att använda bilden.

Viktigt att komma ihåg att det finns många som faktiskt inte vet vad lagen säger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar