Annons

Fotogömslen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Tänkte fråga er hur mycket ni använder er av portabla gömslen. Jag vet det finns färdiga att köpa som ser ut som ett litet kamouflerat tält....Det går kanske att själv fixa till något som fungerar?
Beundrar alla er som tar fina fågelbilder...Svårt,svårt!

Bengt-Arne skrev:
Tänkte fråga er hur mycket ni använder er av portabla gömslen. Jag vet det finns färdiga att köpa som ser ut som ett litet kamouflerat tält....Det går kanske att själv fixa till något som fungerar?
Beundrar alla er som tar fina fågelbilder...Svårt,svårt!

Självklart går det att fixa med lite fantasi och envishet... Köp tex ett billigt kupol-tält på Jysk och fixa i ordning. Men se till och gör det bekvämt för dig för du kan få sitta där läänge innan det händer nåt! Oftast flera timmar. Om du inte parkerar bredvid ett fågelbord eller nära ett bo vill säga. Småfåglar bryr sig ofta inte utan kommer ofta strax efter du gått in i gömslet. Om du sitter vid bo så måste du självklart vara vaksam på fåglarnas beteenden så de inte blir oroliga.

Personligen har jag kommit fram till att jag inte pallar att sitta i gömsle och vänta och vänta :) Dessutom är det svårt med vinklar osv eftersom du blir begränsad med kameran till de gluggar du har...Men prova själv, du trivs kanske mycket bättre än jag :)

Mvh Stefan

PS Om du har pengar över så kan du köpa färdiga gömslen hos tex Scandinavian eller www.rue.com

Hej Stefan! Bra tipps med kupol-tält, har ett gammalt sådant liggandes. Det gäller ju att det är lätt att ta med sig, grejer har man innan...stativ, ryggsäck m.m

Hej igen...
Kom på en sak när du ska fotografera fåglar... Jag kan varmt rekomendera en bok som heter: "Kunskapen om fåglar" av författaren Tage Wahlberg. Utgiven på bokförlaget EKO. En bok som på ett utförligt sätt beskriver hur och när fåglarna häckar och var man kan hitta deras bon. Beskriver Sveriges samtliga 258 häckande arter!

Men som sagt var vaksam när du fotar vid bon...men det visste du nog redan.

Merlin skrev:
Hej igen...
Kom på en sak när du ska fotografera fåglar... Jag kan varmt rekomendera en bok som heter: "Kunskapen om fåglar" av författaren Tage Wahlberg. Utgiven på bokförlaget EKO. En bok som på ett utförligt sätt beskriver hur och när fåglarna häckar och var man kan hitta deras bon. Beskriver Sveriges samtliga 258 häckande arter!

Jag skall titta efter den boken när jag kommer till bokhandel.
Jag fick en i julklapp som heter " Fåglar", bestämningsbok för 330 arter från Albert Bonniers Förlag.

Bokrea

Passa på under bokrean och köp någon av de två "riktiga" bestämningsböckerna som finns. Fågelguiden av Svensson,Zetterström mfl eller Lars Jonssons klassiska praktverk över Europas fåglar. Bör inte fattas i varken naturfotografens eller skådarens bokhylla.

http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk

I denna linke finner man många nya produkter som säkert fungerar bra men som också ser väääldigt Engelskt/amerikanst ut:)
Den som önskar att själv bygga ett gömsle finner där maaassor med inspiration...

Själv så fotar jag en del i enklare "gömslen", ex,vis försvarets kammonät som jag hänger utt på lämligt ställe. Eftersom jag är väldigt aktiv ute och inte gärna riggar upp med åtel och allt så drar jag mig för nästan permanenta gömslen som man kanske tom måste dra ut med skoter eller fyrhjuling... Jag behöver ett lätt skydd som fungerar mer som bländning av mina rörelser än som "helt" gömsle...

Sedan är det ju så att man absolut INTE måste ha gömsle för att fota fåglar. Klart att det är en fin hjälp vid rovdjursfoto spec vid åtel men jag känner ett personligt motstånd till detta. Men det beror på att jag får min dos av Havsörnsfotografering i ren natursituation där jag inte behöver gömsle eller åtel:)!, till det mesta i alla fall! Beror ju på vilka bilder och uttryck man önskar....

Mvh Niclas.

Ps, kan kommer mkt lååångt med att sitta stilla (utan gömsle) och att visa så lite hudtoner som möjligt!

Re: Bokrea

Tonyeagle skrev:
Passa på under bokrean och köp någon av de två "riktiga" bestämningsböckerna som finns. Fågelguiden av Svensson,Zetterström mfl eller Lars Jonssons klassiska praktverk över Europas fåglar. Bör inte fattas i varken naturfotografens eller skådarens bokhylla.

Jag följde ditt råd och var på bokrea i dag. Jag fick tag i " Fåglar i Europa" av Lars Jonsson, det står ju otroligt mycket i den. Jag köpte även en som heter "Natur Guiden", en prakt vägvisare till vårt lands växter och djur. Bra böcker båda två.

Fiskeark!

Jag har precis byggt om en fiskeark (ett litet hus som står på kälke som dras ut på isen i norra Sverige, min är 2x2 m o ståhöjd och hopfällbar). Fördelen är att det är bekvämt, minskar lukten och ljudet ut till djuren samt är lätt att dra efter en skoter eller fyrhjuling. Bra speciellt vid längre tids åtelfotografering där väntan ofta kan vara många dygn.

Peter

Det låter MYCKET intressant och jag har faktiskt varit inne på den iden när jag åkt tåg/bil längs tex torneträsk där folk sitter i sina små "kuber" ute på isen:)

Issolering? eller har du dem vanliga tunna väggarna? Gluggarna, Fyra st?, alla i samma höjd?

Nyfiken:)!/Niclas.

Hej Niclas!

Jag har en glasfiberark som går att packa ihop till en låda som är lätt att transportera. Jag har gjort 2 gluggar åt samma håll (har oftast en favoritvinkel där jag lagt åteln). Jag har tilläggisolerat arken ordentligt för att minska ljudet ut till djuren (viktigt!!!). Jag har dock inte gjort någon skorsten på denna version. Endel har för sig att man måste leda lukten så långt upp som möjligt för att djuren inte ska förknippa gömslet med människa. Vet inte hur viktig den detaljen är. Har lagt in kläder från mig själv när jag inte är där så de ska vänja sig vid min lukt och låter gömslet stå där med åtel flera veckor innan jag sätter mig där (kanske bara viktigt vid däggdjursfotografering). Har även ett par skramlande ölburkar på taket så de vänjer sig vid ljud från gömslet. Förra året så hörde rödräven min kamera trots mkt välisolerat gömsle och dunjacka kring kamera och räven var 40 m iväg. Däremot var järv inte alls lika rädd.

Har också ett fönster (dubbelt glas för att minska risk för frost) ovanför gluggarna som jag minskat genomskinligheten med film liknande den som finns till bilglas.

Om någon har efarenhet hur däggdjur reagerar på lukt från lysfotogen eller t-sprit är jag tacksam. Kanske det kan minska lukten från mig o sen göra det varmare i gömslet. Men har ni någon erfarenhet?

Lycka till!

Peter

Merlin skrev:

Fåglar är mycket störningskänsliga under häckningen. Bofotografering bör undvikas och i Sverige har bobilder varit etiskt tabu. Man kan ju fota från gömsle vid andra platser, t.ex sträck och spel.

/Staffan

Staffan skrev:
Fåglar är mycket störningskänsliga under häckningen. Bofotografering bör undvikas och i Sverige har bobilder varit etiskt tabu. Man kan ju fota från gömsle vid andra platser, t.ex sträck och spel.

/Staffan

Har faktiskt aldrig hört talas om att bobilder skulle vara etiskt tabu...möjligen gäller det vissa mycket störningskänsliga fåglar.

Finns ju många fotografer även mer namnkunniga som fotat vid bo. Omslagsbilden på "Svensk Fågelatlas" som föreställer en skäggdopping på bo har jag för mig är fotograferad av Tore Hagman (men jag kan ha fel). Tero NIemi har skrivit (i tidningen FOTO's naturskolan) om hur han lagt sig i en tärnkoloni under ett kamoflagenät och efter en stund hade tärnorna helt enkelt "glömt" av honom...

Men det gäller som sagt att vara MYCKET vaksam på fåglarnas beteende. Jag har själv fotat bla talgoxe och stenskvätta vid bo och så fort jag krupit in under gömslet, dröjde det inte många minuter förrän de hade glömt bort mig och fortsatte matningen som vanligt.

Mvh Stefan

Olika fågelarter är olika kännsliga för störningar och olika individer av samma art kolonihäckande eller inte är också dem olika kännsliga för störningar. Detta är MYCKET VIKTIGT att ha i bakhuvudet!

Att Tero Niemi finner sig till rätta med att fotografera i en tärnkoloni ser jag inte som ngt problematiskt eftersom detta är en art som klarar det fint. Måsfåglar generellt är ganska "tåliga",,,,

Det viktigaste oavsett vid denna aktivitet är att uppträda lika försiktigt oavset om det är i en koloni som en enskild individ ute i skogen....

Trädgårdsfåglar är till viss del ganska vana vid männsklig aktivitet så dem är väldigt lite kännsliga för aktivitet runt "holken"..... Även om det också här krävs försiktighet, såklart:)

En tumregel är att "känner man inte en arts generella beteende så känner man heller inte när den blir störd", även om man såklart märker om fåglarna riktar all uppmärksamhet mot sig som fotograf/skådare! Tar man denna regeln på allvar vilket man bör så närmar man sig helt enkelt inte fåglar generellt för täta besök....

Det handlar ju också om hur länge man besöker platsen, ett "snabbt och hårt" besök kan ju störa lika mycket som ett flera minuter långt "snällt" besök.....Ett permanent gömsle är ju en lösning men då bör ju också det (om man har det tillståndet såklart) sättas upp utan att det stör den enhetliga bilden,, Vissa individer vänjer sig INTE vid ett gömsle och det måste man komma ihåg!

Jag sänder med en länk till en bild som jag kreaterat med en poserande tretåig mås som häckar i fönsterkarmen,,,,
Bilden hade jag aldrig försökt att fotografera om jag visste att fågeln skulle blir störd av det, Ett par exponeringar klarade den utan lyfta på ögonbrynet, men som sagt det skiljer sig från individ till individ och koloni till koloni:)
Jag är nöjd med denna bild, delvis eftersom den visar artens naturliga hållning och uttryck, det hade aldrig kommit till uttryck om fågeln varit stressad!/Mvh Niclas.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=166539

Ps,
Peter Rosen, TACK för era tips och fakta, nyttigt!

Stefan, visst har det ansetts vara moraliskt ofint att fotografera häckande fåglar men det grundar sig ju i attt många missbrukat dessa möjligheter vi har att utföra det...Så att det skulle vara etiskt fel i alla lägen att fotografera under häckning håller inte jag heller med om:)!

Staffan, jag kanske missuppfattade er men jag menar nog att spelgömslen inte alltid stör så lite, oftast går detta nog fint men man måste komma ihåg att dessa spelplatser är spec, utvalda och kännsliga platser att slå upp ett gömsle,,har sett många skräckex på det! Vi har nog samma mening om det tror jag:)

/Niclas.

Senast ändrad:
Dom flesta som plåtar fåglar tänker nog på detta. Det gäller att använda kikare och spana in lite innan man bara klampar på.
Det jag tycker är jobbigt är när en familj ger sig ut i skogen och släpper av en massa barn som gapar och skriker.

Niclasfoto skrev:
Olika fågelarter är olika kännsliga för störningar och olika individer av samma art kolonihäckande eller inte är också dem olika kännsliga för störningar. Detta är MYCKET VIKTIGT att ha i bakhuvudet!

Att Tero Niemi finner sig till rätta med att fotografera i en tärnkoloni ser jag inte som ngt problematiskt eftersom detta är en art som klarar det fint. Måsfåglar generellt är ganska "tåliga",,,,

Stefan, visst har det ansetts vara moraliskt ofint att fotografera häckande fåglar men det grundar sig ju i attt många missbrukat dessa möjligheter vi har att utföra det...Så att det skulle vara etiskt fel i alla lägen att fotografera under häckning håller inte jag heller med om:)!

Jo det är möjligt att det ansetts fel, men vad jag menar (och som du skriver) är ju att det faktiskt går att fota med mycket bra resultat och utan att störa fåglarna OM man bara är mycket försiktig och visar respekt för fåglarnas liv. Och därför ser jag ingen orsak till att inte fortsätta med en viss bofotografering.

Självklart är det annorlunda med fåglar som normalt inte är vana vid människor och andra typiskt störningskänsliga arter som exvis örnar och fiskgjusar.

/Stefan

Merlin skrev:
Jo det är möjligt att det ansetts fel, men vad jag menar (och som du skriver) är ju att det faktiskt går att fota med mycket bra resultat och utan att störa fåglarna OM man bara är mycket försiktig och visar respekt för fåglarnas liv. Och därför ser jag ingen orsak till att inte fortsätta med en viss bofotografering.

Självklart är det annorlunda med fåglar som normalt inte är vana vid människor och andra typiskt störningskänsliga arter som exvis örnar och fiskgjusar.

/Stefan

Precis! Och det skiljer också mycket ( som antytts) beroende på den geografiska positionen. Även om ex Örnar generellt är kännsliga så är dem extra kännsliga i vissa områden,,,
Jag känner till platser i Norge där häckande havsörnar inte är spec,, kännsliga men det handlar också om spec förhållanden. Som vi känner till så häckar havsörnar ganska avsides männsikans vägar, men det finns tydliga undantag...(sånt som lokalbefokningen inte ens visar National Geographic som kommer för att fota tex med Klum i spetsen:)

"Försiktighet till ständighet och respekt i synnerhet"--så går det bra och ingen kan klaga:)/Niclas.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar