Olika fågelarter är olika kännsliga för störningar och olika individer av samma art kolonihäckande eller inte är också dem olika kännsliga för störningar. Detta är MYCKET VIKTIGT att ha i bakhuvudet!
Att Tero Niemi finner sig till rätta med att fotografera i en tärnkoloni ser jag inte som ngt problematiskt eftersom detta är en art som klarar det fint. Måsfåglar generellt är ganska "tåliga",,,,
Det viktigaste oavsett vid denna aktivitet är att uppträda lika försiktigt oavset om det är i en koloni som en enskild individ ute i skogen....
Trädgårdsfåglar är till viss del ganska vana vid männsklig aktivitet så dem är väldigt lite kännsliga för aktivitet runt "holken"..... Även om det också här krävs försiktighet, såklart
En tumregel är att "känner man inte en arts generella beteende så känner man heller inte när den blir störd", även om man såklart märker om fåglarna riktar all uppmärksamhet mot sig som fotograf/skådare! Tar man denna regeln på allvar vilket man bör så närmar man sig helt enkelt inte fåglar generellt för täta besök....
Det handlar ju också om hur länge man besöker platsen, ett "snabbt och hårt" besök kan ju störa lika mycket som ett flera minuter långt "snällt" besök.....Ett permanent gömsle är ju en lösning men då bör ju också det (om man har det tillståndet såklart) sättas upp utan att det stör den enhetliga bilden,, Vissa individer vänjer sig INTE vid ett gömsle och det måste man komma ihåg!
Jag sänder med en länk till en bild som jag kreaterat med en poserande tretåig mås som häckar i fönsterkarmen,,,,
Bilden hade jag aldrig försökt att fotografera om jag visste att fågeln skulle blir störd av det, Ett par exponeringar klarade den utan lyfta på ögonbrynet, men som sagt det skiljer sig från individ till individ och koloni till koloni
Jag är nöjd med denna bild, delvis eftersom den visar artens naturliga hållning och uttryck, det hade aldrig kommit till uttryck om fågeln varit stressad!/Mvh Niclas.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=166539
Ps,
Peter Rosen, TACK för era tips och fakta, nyttigt!
Stefan, visst har det ansetts vara moraliskt ofint att fotografera häckande fåglar men det grundar sig ju i attt många missbrukat dessa möjligheter vi har att utföra det...Så att det skulle vara etiskt fel i alla lägen att fotografera under häckning håller inte jag heller med om
!
Staffan, jag kanske missuppfattade er men jag menar nog att spelgömslen inte alltid stör så lite, oftast går detta nog fint men man måste komma ihåg att dessa spelplatser är spec, utvalda och kännsliga platser att slå upp ett gömsle,,har sett många skräckex på det! Vi har nog samma mening om det tror jag
/Niclas.