Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotocred och bildcred

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellla

Medlem
Nu kommer jag slutgiltigt visa hur korkad jag är, men jag har både funderat och sökt här i forumet tills jag nästan blöder och kommer inte på varför Fotosidan på nyhetsplats ibland creddar foton med "Foto: " och ibland "Bild: ". Min huvudmisstanke är att det handlar om ifall det är känt att fotot är manipulerat (enligt FS definition) eller inte. Kan det vara så enkelt?

Synnerligen spännande spaning! Ska bli kul att höra ifall det finns någon logisk förklaring. Om den du gissar är rätt, eller om det är något annat.

Själv tänker jag att fotograferar det gör jag ganska mycket, så det blir mycket foto. Men kanske inte då ofta man kan upphöja mina prestationer till att kallas bild :)

Hänger inte riktigt med. Menar du i en redaktionell text / nyhet? Om det är det så finns ingen baktanke mig veterligt. Foto brukar jag köra.

Om man försöker tolka SAOB så verkar foto (eller fotografi) vara ett specialfall av bild, kort sammanfattat. Bild är i alla fall äldre än Foto, det kommer från tyskan och är belagt i litteraturen från 1600-talet, och då var inte fotografi uppfunnet. Enligt NE är "fotografi, eller foto, framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkas av ljuset".

Min egen tolkning är att en bild inte nödvändigtvis har framställts med hjälp av en kamera, den kan t.ex. vara tecknad, oljemålad eller datorgenererad, eller skapad i photoshop med ett fotografi som utgångspunkt. Sen är det en helt annan fråga hur mycket manipulation man får göra av ett foto innan det slutar vara ett foto och bara blir en bild.

Sen vet jag inte om det kanske finns en betydelseglidning i språket så att Bild och Foto mer eller mindre kan användas som synonymer och en sådan användning bidrar i så fall till en variation av språket, så jag tror inte att man ska lägga in alltför stor betydelse i vilet av orden som valts i en bildtext, jag skulle inte göra det i alla fall. Ett Foto är dock otvivelaktigt även en Bild.

Jag är dock ingen språkvetare, jag har på sin höjd lyssnat på Språket i P1 ett antal gånger, så min analys är helt amatörmässig.

Jag har frågat ungefär samma fast de engelska motsvarigheterna till bild och foto i detta tidigare inlägg:
Kanske något där som kan bidra till diskussionen.

Vi har pratat igenom och ordet som bör vara default är Foto. Då och då kan Bild vara mer motiverat. Så det är ingen speciell anledning till de olika användningarna utan mer slump och personlig tolkning av orden.

Kort då? Många säger ju att de tar kort när de fotograferar.
😉
Många?
Förr hörde man det emellanåt.
Många år sedan jag hörde någon säga det.
Men det kanske bara är här på sveriges framsida det slutat användas :cool:

Märkligt och intressant hur vissa ord slutar användas eller byts ut över tiden.

”Bilden...” tänkte jag skulle hitta klippet i Snowrollers och när Felix st Clair Renard kommer och skall ”plåta” skidåkningen :)

Hittade denna mening som jag tycker var lite rolig från ett gammalt inlägg från 2006 om samma ämne:

"På FS sysslar vi med bilder och på semestern tar man kort!"

Kort då? Många säger ju att de tar kort när de fotograferar.
😉
Jag har hört uttrycket "knäppa kort", vilket inte representerar någon särskilt avancerad fotokonst utan snarare handlar om en Kodak Instamatic.
Jag vann i och för sig en fototävling i grundskolan för länge sedan med ett foto taget med just en sådan kamera

Många?
Förr hörde man det emellanåt.
Många år sedan jag hörde någon säga det.
Men det kanske bara är här på sveriges framsida det slutat användas :cool:

Märkligt och intressant hur vissa ord slutar användas eller byts ut över tiden.
Ordet kort hänger nog ihop med bilder på papper. Ungefär som Katalogkort i ett kartotek. Avser alltså inte bilden egentligen.
Samma med plåt, vars ursprung är den fysiska plåt man laddar kameran med.

Våra moderna bilder hamnar ofta som filer på en hårddisk. Vi kanske borde lägga ordet fil till de accepterade alternativen för cred. :)

... eller förresten. Vi har ju minneskort i kameran. Så bilderna hamnar på kort direkt. Och vi kan enkelt ta kort ur kameran när som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar