Annons

fotobord - egentillverkat

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas-Stenungsund

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag funderar på att bygga ett eget fotobord (stolsformad) och undrar nu om det går att böja till en opalfärgad plexiskiva m.h.a en varmluftpistol?
mvh Nicklas
 
Jag skulle tro att det är mycket svårt att få tillräcklig värme tillräckligt jämnt om det är ett stort bord. Det gäller ju att få böjen jämn och fin utan bucklor eller skarpa veck. Det bästa är nog att bygga en form att "smälta" plexin över. Kan du ragga upp ett par varmluftspistoler och någon medhjälpare kanske det kan fungera. Det gäller ju att värmen inte blir för hög punktvis och flera värmekällor rätt hanterat bör ge jämnare värme.
En idé som jag inte prövat men som kanske skulle kunna ge en jämn temperatur över en längre sträcka är en infravärmare. De brukar väl vara ca en meter långa och skulle kanske kunna klara hela bredden. Då borde det vara lättare att kontrollera böjningen och temperaturen genom att öka eller minska avståndet.
En form att böja efter tror jag är viktigt. Det kanske kan vara ett slätt rör av lagom diameter, kanske av papp. Lägger du plexin över så faller den ner av sin egen tyngd när du värmer den.
 
Hej du , ja det där beror på vilken kvalite du köper på plexit .
Det finns nämnigen plexi som är "böjbar" med det menar jag att du kan böja & runda i kanvikar & rundmaskiner .
Nu vet jag inte i vilka tjoklekar den finns men det är bara att ringa runt .
 
Ta en titt på Manfrottos fotobord, där är plexin inte formad utan sitter "i spänn". Eller, de kanske är formade till viss grad men jag tror inte att detta behövs. Fast om man lyckas böja det kan ju stommen till bordet göras enklare. Jag har själv haft planer på att bygga ett sånt här men det föll på priset. Plexi är nämligen snordyrt, räkna med 2000 för ett normalstort bord. Eller, det är mycket för mig...
 
Tackar och bugar för svaren!
Jag får fundera på hur jag skall gå vidare... kanske skulle prova med infravärme.
Jag kommer tillbaks med resultatet :)
mvh Nicklas
 
Problemet löst!

Jag har precis varit och köpt Apet opal plexi hos Wordåm Plast i Göteborg. Mycket kunnig personal som visste precis vad jag behövde... 2,05m x 1,25m för 625 kr inkl moms! Skivan är 2mm tjock och kan böjas för hand,lika lätt som att rulla ihop morgontidningen :) Så nu är det bara att börja snickra ihop ställningen till skivan!
/Nicklas
 
Hej.
Om du har en så pass tunn skiva som 2 mm så tror jag att du vinner på att böja ner den även i framkant. (Det kanske du hade tänkt göra). Det ger en viss stabilitet och du kan belasta skivan utan att den bågnar allt för lätt.

/Jacob vP
 
Tack för tipset Jacob, jag skall göra detta.
Jag hoppas bara att jag finner fästen till rörkonstruktionen och skivan.Bauhaus har kanske några... Sedan undrar jag hur man belyser bordet underifrån, kan man använda en lampa med otroligt bred spridning av ljuset? Jag vill ha en jämn belysning från "sitsen" till "ryggen"...
 
Kolla med Metallvaruhuset på Ringön i Göteborg. De har rör i aluminium och kopplingar i alla varianter för rak, vinkel, T, X och tredimisionellt X. Bör gå att få ihop ett bord exakt som du vill ha det. Du kan även få rören kapade i rätt längder (men kom ihåg att ta hänsyn till kopplingarnas matt vid beställning).
 
Hej.

Om du ska lyckas få en jämn belysning från "rygg till sits" så behöver du en stor spegel. Den placerar du under bordet vinklad snett uppåt - bakåt. Sen sätter du lampa/blixt och belyser ryggen och genom spegeln även sitsen.

Skaffar du två ljuskällor blir det enklare. Då behövs ingen spegel.

/Jacob vP
 
Det här var ju jättebra! Priser skiljer tydligen ordentligt mellan olika företag. Men du behöver nog en bouncer/softbox på blixten bakom för att få jämnt ljus. Idén med spegeln var fin.
 
Tjocklek

Jag har fixat rör o grejer till en stomme, och nu undrar jag hur tjockt plexi jag behöver. Avståndet mellan rören kommer o vara 70 cm, och jag vill kunna lägga lite grejer där utan att det kollapsar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.