Annons

Fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy1r

Aktiv medlem
Någon som har tips på något företag som kan trycka en fotobok åt mig i hårdpärm och med grym pappers och bildkvalité? Gärna så att man får designa sidorna precis som man själv vill.

Tack på förhand!

Ps. Sökte lite i forumet först men jag vill gärna ha lite mer "up to date" information innan jag bestämmer mig =)
 
Fotolabo...

Jag hjälpte min flickvän med att sätta ihop en bok till hennes projektarbete. Vi blandade både text och bilder mde hjälp av fotolabos program som man laddar ned via deras hemsida.

Jag tycker att det var ett mycket bra program. Dels om man vill göra det enkelt för sig så finns det riktigt många färdiga mallar som man enkelt väljer för varje sida, och dels så finns det ett sk. expertläge, där du själv kan sätta ut textrutor, bilder, hur och vart du vill på sidan. Det finns inte mycket begränsningar där. Det gick riktigts smidigt, och "gordinegenbok.se" var helt värdelöst om man jämför med detta. (Med fotolabo behöver du inte heller vara uppkopplad mot internet, göra allt på hemsidan, eller ladda upp alla dina bilder till en bildbank...) Ladda ned programvaran och läs mer på fotolabo.se.

Jag har dock inte sett resultatet än. Boken har kommit idag, jag har inte sett den än med de säger att det såg riktigt bra ut. Jag kan återkomma med min egna åsikt när jag sett den själv om du vill?

Mvh /Jeppe
 
Fujidirekt fotobok

Kan rekommendera Fujidirekt´s fotobok.
Hård pärm, tjocka och fina sidor. Finns i tre alternativ när det gäller storlek.
Färg på pärm och text på utsidan går att få. Sedan är det bara en egen fantasi som stoppar en när man gör fotoboken. Finns enklare redigeringsmöjligheter i programmet för bilder.
Ladda ner och prova. Leveranstiden för mig var 12 arbetsdagar( har för mig att det stod någonstans att det skulle ta 14 dagar 0 10 arbetsdagar.) Går att få enkelsidig även om snåla jag valde dubbelsidig.
 
Mina bästa tips...

Mitt allra bästa tips är (ifall du kör Mac OS X) är att göra boken i iPhoto. Det går snabbast, enklast och blir snyggast. Jag har gjort ett antal böcker redan och utöver det så gör jag även eget läromaterial till skolan.

Men... om du inte kör Mac utan istället använder Windows så rekomenterar jag dig att titta till www.gordinegenbok.se eller om det är .nu i slutet... De har riktigt billiga priser, även om det är lite segt att tillverka böckerna online via en webbsida...
 
Re: Mina bästa tips...

lancelot skrev:


Men... om du inte kör Mac utan istället använder Windows så rekomenterar jag dig att titta till www.gordinegenbok.se eller om det är .nu i slutet... De har riktigt billiga priser, även om det är lite segt att tillverka böckerna online via en webbsida...

Jo, www.gordinegenbok.se funkar, fast bilderna ser för j***iga ut, tyvärr.
Över skärpta, bleka och trista. Man får en PDF medan man gör boken, och där såg bilderna hemska ut, så jag skrev och frågade om de blev så i tryck också. Svaret jag fick var att det inte blev så, att det bara var PDF filen som såg ut så, men det blev lika hemskt i tryck.
Det funkar och är ett roligt sätt att visa bilder för folk som inte bryr sig om kvalitén, men vill man visa fina bilder skal man nog söka sig någon annanstans.

Jag kommer säkert att göra det igen, för det är en bra ide, men inte där.
Tyvärr lite svårt att visa hur det ser ut, men det är inte kul.

/Magnus
 
TIll Magnus Olsson: Ja, det var ju tråkigt att höra, men däremot så råder jag dig att använda tjänsten via iPhoto. Den är professionell, enkel, snabb och bilderna blir riktigt snygga.
 
Gutta skrev:
Ingen som testat www.fotobok.com och kan säga något om kvaliten på deras grejor? Undrar mest över hardcover då det är den som är aktuell för min del.

Jag har testat och tycker att det var bra resultat. Deras kundservice och bemötande är mycket bra mycktet bättre än tex Fotolabo som bara blir sämre och sämre.
 
Greve Nickon skrev:
Jag har testat och tycker att det var bra resultat. Deras kundservice och bemötande är mycket bra mycktet bättre än tex Fotolabo som bara blir sämre och sämre.


Tack! Det var det jag ville höra ;). Du har inte lite mer att säga om själva kvaliten på pappret och utskrifterna? Mycket bra eller bara som alla andra eller tom sämre än de flesta eller inget du ens funderat på?
 
Jag har svårt att göra en bedömning mot andra liknande tjänster eftersom denna är den första jag har gjort. Det jag kan säga är att alla jag har visat den för har varit imponerade, och jag tycker absolut att den höll bra kvalitet i både pappret, trycket och bindningen.
 
har inte kollat in respektives hemsidor, men har man fria händer vad gäller layout?
 
Har testat iPhoto nu och kan hålla med om att kvaliten på pappret och utskriften är så bra det går att få. Priset för hårdpärm i storlek ca liggande A4 var knappt 400 inkl. transport. Böckerna trycks hos Kodak i Holland (eller tyskland?) vilket tog en dryg vecka. Möjligta att andra företag som tex fotobok.com håller samma kvalitet, gördinegenbok gjorde det i vart fall inte i julas.

Vill man inte lägga ner så mycket pengar är det lulu.com som gäller, men då är det tunnare papper och mjuk pärm som gäller.
 
mill skrev:
har inte kollat in respektives hemsidor, men har man fria händer vad gäller layout?

Har inte testat någon annan men med www.fotobok.com har man det iallafall. Deras programvara är än så länge bara på tyska men är ganska lätt att förstå. I programmet finns ett antal enkla och trevliga layouter man kan använda och då fixar man en bok i ett kick. Vill man ha mer kontroll kan man göra som jag och skapa egna mallar i sitt bildredigeringsprogram i rätt upplösning och sedan fixa alla sidorna där. Enda begränsningen här är upplösningen som är 300 dpi. Den faktiska sidupplösningen beror sedan på vilket format boken man vill ha har.
 
Gutta skrev:
Har inte testat någon annan men med www.fotobok.com har man det iallafall. Deras programvara är än så länge bara på tyska men är ganska lätt att förstå. I programmet finns ett antal enkla och trevliga layouter man kan använda och då fixar man en bok i ett kick. Vill man ha mer kontroll kan man göra som jag och skapa egna mallar i sitt bildredigeringsprogram i rätt upplösning och sedan fixa alla sidorna där. Enda begränsningen här är upplösningen som är 300 dpi. Den faktiska sidupplösningen beror sedan på vilket format boken man vill ha har.

Programvaran finns nu på svenska för nerladdning...

http://www.fotobok.com/download.htm

lycka till med böckerna...

hälningar, Volker
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.