Kollade priserna lite snabbt, ska man ha en lite större bok (28x28) kostar den typ 50% mer än motsvarande från blurb (30x30 cm). Det var inte konkurrenskraftigt.
Förvisso är Saalboken dyrare, men dels är bildkvaliteten vassare samt att Saal är layflat, dvs ingen mittskarv.
Jag har använt mig av bägge. Blurb har fördelen av att dels stöds indesign samt att det finns mycket hjälp att hämta på dess hemsida. En del, som bläddrar i mina böcker brukar irritera sig på saals tjocka sidor.
Jag har även att använt cewe några gånger, men då måste iaf jag använda deras jobbiga program.
Plus i kanten för möjligheten att använda kartor. Böckernas finish är dock inte något vidare i mitt tycke.
Ett annat plus är att man kan hämta böckerna hos japan photos butiker, om man använt dem som ÅF.
Det jag retar mig på hos blurb är att de tar betalt för pdfen, som man dels kan spara själv helt gratis, samt bilderna inte ligger i rätt ordning. Dock brukar bilderna ligga rätt i den beställda boken.
Saal och cewe är vad fotoboksbranschen kallar framkallade, medan bl a burb är digitaltryck.
Andra fördelar med blurb är att man kan välja om man vill ha skyddsomslag eller ej samt det finns möjlighet att sälja sina alster via deras site om man vill.