Annons

Fotoböcker för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena alla underbara forumbesökare!

Tänkte bara höra med er om ni har några bra tips på fotoböcker för nybörjare. Jag har nämligen precis börjat fotografera och jag behöver lära mig grunderna.

När jag köpte min kamera (Canon EOS 300) så köpte jag även Canons nybörjarbok, den är helt ok, men jag skulle nog vilja se lite mer exempel och få tips.

Ha en bra vecka!

/Chrille
 
Tidningen FOTO har ett väldigt bra särtryck, systemkameraskolan, som man kan köpa för ca 85 kronor. Där står mycket om grunderna.
 
Hej

Nej, de måste köpas av FOTO. Men de är bra om du vill ha nått på svenska.


"Den stora fotoguiden från national Geographic" (ISBN 91-37-11714-1)

Den är lättläst, vissa här tycker den är dåligt översatt, men jag tycker dne ger en del.



Kan du tillgodogöra dig engelska:
Vill du ha bra skrivna böcker som dessutom verkar vettiga så försök med:

Composition techniques, Ernst Wildi ISBN 1-58428-024-7


Nature Photography field guide, John Shaws, ISBN 0-8174-4059-3

OBS att den finns i två versioner, en som inte har tillägget field guide, den är äldre så undvik den.

I båda dessa har författarna fokus på naturen eller utomhus.

Filed guden täcker ljusmätning (mycket bra skrivet), utrustning (objektiv, filter etc), film, lite lite om komposition, lite vad man bör tänka på när man jobbare i olika väder ute.


Composition techniques tar upp ämnet och skriver en hel del om olika format, jämför kvadratiska format med liggande, stående, var placera huvudobjekt, färgers betydelse, störande objekt, vad gör att man får harmoni och jämvikt i bilder, antalet objekt i bilden och vad det ger etc. Rätt mycket tips att tänka på ger han. Han avslutar med en svart/vit och panoramadel.



Roine
 
En bok som det ofta talas varmt om som startbok är Per Lundqvists "Foto min hobby". Jag läste den själv någon gång på 80-talet. Den sista reviderade upplagan (9:e) tar även upp lite om APS och digitalkameror. Det har snart sålts 100 000 exemplar av den så det måste ju vara ett gott tecken.
 
Foto min hobby...

...som jag tyvärr glömt vem som skrivit!? *skäms lite*

Men det är en grundläggande bok som är lättbegriplig och tydlig, har kommit ut i ett antal upplagor vi det här laget!

Min är utlånad, annars hade jag kollat, men jag vill minnas att det är Per Lungkvist som är författaren... ?

Men annars är FOTOS särtryck verkligen att rekommendera!

Lycka till!
 
Hur beställer jag FOTOS prylar? Köper en tidning och beställer ifrån den, eller?

Letade efter deras websida, men det verkar inte finnas någon?!?!
 
Härligt!

Jag tackar och bockar! :)

Skall kontakta dem snarast!


En liten fråga till:

Jag hittar inte Per Lundqvists bok "Foto min hobby" någonstans på nätet. Några tips?
 
Om du inte tycker att det är något problem att läsa på engelska så kan jag rekomendera "National Geographic Photography Field Guide: Secrets to Making Great Pictures" av
Peter K. Burian och Robert Caputo. Den tycker jag var lättförstålig och bra. Tar upp det som man behöver veta (och lite till) som nybörjare.

Köpes lättast från Amazon.co.uk skulle jag tro.
 
"foto min hobby" är skriven av pär lundqvist.

... hoppsan.. nu ser jag att det har redan skrivits.. sorry.. ;o)
men jag kan väl påpeka då att han stavar pär med ä. ;o)
det blir lättare att hitta nåt om honom på nätet om man stavar rätt.. ;o)
 
Estethia skrev:
"foto min hobby" är skriven av pär lundqvist.

... hoppsan.. nu ser jag att det har redan skrivits.. sorry.. ;o)
men jag kan väl påpeka då att han stavar pär med ä. ;o)
det blir lättare att hitta nåt om honom på nätet om man stavar rätt.. ;o)

Jag är nästan 123% säker att Spektra förlag inte finns längre och då lär man knappast hitta boken i handeln. Biblioteket är mitt tips.

Fotografisk bild ISBN=91-622-1818-2 är ganska bra. Inte så djup om mörkrumsteknik men tar upp de flesta saker på ett bra sätt.
 
Tyvärr så verkar den vara slut överallt... Utgått ur sortimentet.

Jag får helt enkelt skriva och fråga.

Nu har jag iallafall skickat efter FOTOS Systemkameraskola + en prenumeration på tidningen.

/Christian
 
Jag har för mig att jag har sett "Foto - min hobby" flera gånger hos bokhandlaren i factory outlet-byn i Barkarby. Så bor du norr om stan kan det ju vara värt att kolla där. Den butikskedjan finns säkert vid andra liknande fabriksutsläppsplatser, jag vet att de hade samma sortiment ute vid Arlanda Stad när den fortfarande var igång.
 
Svartvit Fotografi av Nils Holm/Rune Jonsson, ISBN91-24-16648-0

Den börjar verkligen från början - går t.o.m. igenom hur man laddar film i kameran. Här finns lite fotohistoria, man går igenom ljuset, kompositionen, och filmens betydelse, skärpeinställning, bländare, slutartid, ljusmätning och att välja objektiv. Sedan hela vägen via framkallning av filmen och till färdig papperskopia. Enkel och lättfattlig om hur man fotograferar och framkallar själv. Instruktioner med bilder som visar arbetsgången. Den här kan kännas bra att ha med sej in i mörkrummet som checklista i början när man är osäker. Delen om kameran och hur de olika inställningarna fungerar förklaras nog faktiskt bättre i FOTO:s Systemkameraskolan som du redan beställt.

En mera matig bok, med mera fotografier och inte så mycket bildinstruktioner, är Ulf Sjöstedts Fotoskolan Bild, ISBN 91-27-35291-9. Man läser om i stort sett samma saker som i ovanstående bok, men på ett mera utförligt sätt. Känner du att instruktioner av typ 1-2-3 känns för simpelt, och hellre vill se mer av exempel i färdiga foton, är det den här du ska satsa på. Det finns förresten flera böcker i serien - Fotoskolan: Komposition, och Fotoskolan: Porträttfotografering när du vill fördjupa dej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.