Annons

fotoassistent

Produkter
(logga in för att koppla)

-A-

Aktiv medlem
Hejhej!

Jag har nyss avslutat en fotoutbildning på folkhögskola och skulle gärna jobba som fotoassistent för att få mer erfarenhet.

Så, hur går jag lättast till väga för att finna dessa jobb?
Hur hittar ni som är fotografer era assistenter? Och ni som har jobbat som assistent; hur var det och hur gick du till väga för att söka ditt jobb?

Alla tips, ideer och erfarenheter mottages tacksamt!

Spring iväg till labben, vet ej vart du bor men när man besöker t.ex. prolabbet, Diabolaget eller Kameradoktorn i Sthlm så finns där ofta lappar om assistentjobb.

Vilka som söker och under vilka omständigheter detta skall ske vet jag ej men det kan vara en enkel öppning ?

Lycka till !

// A

Du får ligga i och kontakta de fotografer du vill jobba åt.

Ring tio fotografer om dagen, varje dag.
Vissa kan du ringa om och om igen tills de säger till dig att sluta. Vänta någon månad mellan gångerna.

Jag tycker det är bra att skriva ut en A4 med lite uppgifter om vad du kan och om du har körkort och att du talar italienska och annat som kan vara av nytta.
Komplettera med en bild och alla kontaktuppgifter som gäller, mobil, e-post mm.

Skicka denna till fotografer och ring dem tre dagar seanre för att fråga om de fått papperet och när kan du börja...

Gå till YFO och liknande butiker och sätt upp lapp och läs de som finns där.

Ett tips är att träna på att tapetsera väggar och spackla under tiden du väntar. Är det något en reklamfotograf vill en assistent skall kunna är det grundläggande fusksnickeri.

Glöm inte att det är du som får jobba för att få en plats som assistent. Det är svårt.

Men det är lättare om du bor i Stockholm.

Du kan göra som jag gjorde när jag var ung, på loven stack jag till Stockholm och praktiserade en dag eller två hos några av de namnkunniga, Johan Westin, Studio CA, Lennart Nilsson mfl.
Jag ringde och frågade om det var OK att komma upp och hänga på för jag ville lära mig mer så jag kunde få jobb som assistent någon gång.

jag har ringt och mailat säkert 20-30 fotografer i helsingborg och malmö under hela våren. av de 20 som jag mailade fick jag högst fem svar.

men sen för två veckor sedan fick jag äntligen ett positivt svar från en tjej som precis startat upp i helsingborg. så nu är jag assistent åt henne.

men som dom andra har sagt. ring, maila och TJATA! många som jag har pratat med tar semester till sommaren så bäst är kanske att höra av sig framåt hösten.

lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar