ANNONS
Annons

Fotoa "tråkig" interiör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall fotografera Interiör för att visa upp "Lediga lokaler" åt en hyresvärd.

Dock relativt tråkiga lokaler, kontorslokaler (som är ganska trist inredda) och liknande, eventuellt nån lagerlokal (mindre) och så också!

Nån som har lite tips på hur jag kan göra för att kunna få så pass bra bilder som möjligt, och för att få till nått lite "extra"?

De flesta lokalerna är för små för att kunna rigga upp blixtar osv för ljussättning, har dock min 580EX (och kan eventuellt låna en 420EX oxo) som jag kan använda, men tänkte försöka ta bilderna när det är ljust ute för att kunna utnyttja det naturliga ljuset så mycket som möjligt!

Kommer använda mitt Canon EF-S 10-22mm till de flesta bilderna då det är en hel del mindre rum/lokaler!

Så, behöver så mycket tips, idéer och råd som möjligt angående detta!

/Jocce

hej
Prova att ställa blixten i taket eller nån vägg.
Sen prova att ställa blixten tilll -1,5 eller -2 så den inte dominerar bilden, utan fönster o belysningen dominerar.

Stativ är nog ett måste då du vill ha bra skärpedjup, f8 eller f16 eller så. Så kör Av läge och HS synk på blixten.

Roine

Du ska inte göra några extravaganta bilder utan hyresvärden är nog mest intreserad av att få bilder som är mer dokumentära. Ligg nämre 20 mm än 10 mm och fota på 120 - 130 cm höjd, vågrätt. Annars ser lokalerna mycket större ut på bild än i verkligheten. Prova fota med dagljus upplättat (studsa ljuset från 580'n i taket).

Lycka till !

/ Erik

Tackar för de snabba svaren!

Roine: HS synk? Vad är det?

Erik: Jo, självklart är det inte "inredningsmagasins-bilder" som vi är ute efter, men man vill juh gärna göra nått som är roligare än om han själv stått där med en kamera!

Varför ha kameran så lågt?

Kommer köra så "lång" brännvidd som jag kan, men är som sagt en hel del mindre rum/ytor också (kontorsrum som är ca 4x4 meter och mindre), och för att få med så mycket som möjligt kommer jag troligen behöva köra på ganska mycket vidvinkel!

Skall jag studsa 580:n "ren", eller med Omnibounce?

/Jocce

Hej
HS kan du ställa bak på blixten, High-Speed, det gör att du kan använda snabbare slutartider. Annars är du låst till blixsynktiden (den tid hela slutaren är öppen)

Att man har kameran relativt lågt är att du bör inte luta den för att få med allt, då lutar ju väggarna enormt som Erik skrev.

Tror inte du vinner på bouncher om du riktar den i taket eller på den mörkste väggen, men akta dig för elaka skuggor

Roine

roinek skrev:
Hej
HS kan du ställa bak på blixten, High-Speed, det gör att du kan använda snabbare slutartider. Annars är du låst till blixsynktiden (den tid hela slutaren är öppen)

Varför vill man använda korta tider när man fotar interiörer?

Nyfiken.

Anders

Hej
Som jag skrev så skall han ha liten bländare o som du säger blir tiden lång i det fallet.
Men på Canon så låster den bländaren vid blixten i vissa kombinationer till 1/60 o det e pest.
HS förhindrar det

Roine

AFJ skrev:
Varför vill man använda korta tider när man fotar interiörer?

Nyfiken.

Anders

Tackar för tipsen!

Kommer även släpa med mig stativ och använda det där det finns möjlighet (kan dock bli knepigt i vissa situationer, då vissa rum som sagt är trånga och man vill ha med så mycket som möjligt!

Fler tips?

/Jocce

roinek skrev:
Hej
Som jag skrev så skall han ha liten bländare o som du säger blir tiden lång i det fallet.
Men på Canon så låster den bländaren vid blixten i vissa kombinationer till 1/60 o det e pest.
HS förhindrar det

Roine

Jag är inte riktigt med på ditt resonnemang. Hur kan blixten "låsa" bländaren? Menar du slutartiden?

1/60 låter ju precis som det man oftast får i P-läget.

Om du *väljer* en liten bländare så kan du ju bara ha fotat i två olika lägen.

M)
Om väljer t ex f22 och 1/100 sekund kommer väl blixten kräma på allt den kan för att få till det. Väljer du f22 och 1 sekund så slår den väl på lite mindre effekt.

Av)
I det läget (med default inställning) och f/22 kommer kameran att välja en låååång slutartid för att få till en exponering av bakgrunden och blixten hjälper till att lysa upp motivet. Stativ är ett måste.

Jag som trodde att jag äntligen hade fattat hur blixten funkar på en Canon men jag tycks ha missupffattat? :(

Mvh
Anders

ekemannen skrev:
Om dagsljuset kräver det. Jag har ofta nytta av HS-synk när jag använder blixten som upplättning på dagen (snabbare tider än 1/60).

/ Erik

Jag förstår inte. I Av-läget funkar väl blixten just som upplättning? Varför behöver man då slå om till HS-synk?

Om man fotar inomhus i en kontorslokal med liten bländare - F22 - lär väl tiden knappast bli kortare än 1/60?

Helt konfunderad.... måste ha missat något grundläggande. Dags att gräva fram manualerna! :)

Mvh
Anders

hej
har ingen 30D, men kolla CF där, där kan du ställa, tror de senare har 1/200 som fast stop i nått av lägena. Har inte kamrorna framme o rorkar inte kolla i vilken mod det spökar.

Så min tanke med inlägget var att han, med tanke på frågenivån, inte skall torksa på det, HS e helgardering typ.

Så jag kör HS hela tiden, den används ju inte om behov inte föreligger.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar