ANNONS
Annons

Vilken skärm ska jag köpa ur semi-pro-segment?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tanken slog mig, jag ska ta och ringa och argumentera för min sak. Men det känns lite som att det beror på vem jag får prata med. Har hört talas om liknande situationer med andra varor och där är det väldigt olika om man får igenom sin sak. Beror iofs väldigt mycket på handlaren också tror jag.

Får gratulera till ett bra köp, hoppas du blir nöjd!

Nu har de höjt den till 7990:- igen :p ???

Kan sätta in ett tips om tyska Harlander.com

Säljer skärmen Dell U2711 för 589 € (5 445.35 SEK). Tillkommer 51 € frakt (471.50 SEK). Totalt blev det 640 €
(5 916.90 SEK). Om jag får min vilja igenom så får jag även studentrabatt på den. De erbjuder rabatt för skolor, student- och lärar-rabatt.

Kan sätta in ett tips om tyska Harlander.com

Säljer skärmen Dell U2711 för 589 € (5 445.35 SEK). Tillkommer 51 € frakt (471.50 SEK). Totalt blev det 640 €
(5 916.90 SEK). Om jag får min vilja igenom så får jag även studentrabatt på den. De erbjuder rabatt för skolor, student- och lärar-rabatt.

Helt okej pris. Synd bara att det är en 16:9-skärm bara. Eller snarare synd att skärmar med 16:10-format är så ruskigt dyra :)

Hur tänker du när du föredrar att få plats med mindre saker på skärmen, undrar jag då?

Det är lite hur du ser på saken "mer eller mindre saker" på skärmen. Tänk dig en 4:3 skärm. Sen kan du sätta alla verktyg på sidan av 4:3 området du redan har för användning. Med en 16:10 blir det, proportionellt sett, så att verktygen går in lite på det 4:3 område du redan brukar använda.

Men du har den fördelen då, som du uppenbart är ute efter, att du ser mer av bilden. Men det är inte så många pixlar det gäller. Med en HD skärm gäller det 120 pixlar och på en 3 K skärm (2550x1600) så gäller det 160 pixlar. Dessutom är jag filmnörd och spelar ganska mycket så därtill kommer ytterligare två anledningar för, mig personligen, en 16:9 skärm. Men allt handlar om prioriteringar.

Detta lite OT; Tråden handlar ju om skärmarna i fråga och jag tipsade om ett billigt ställe. Surfa där. Säkert hittar du en 16:10 skärm där också. ^^

Om taket är 10 000 kr så inkludera en kalibrator/profileringspuck i denna budget. För en skärm kommer kontinuerligt ändra ljusstyrka och kelvinbalansen kommer ändras under tiden den åldras. Och då är en colorimeter nödvändig. Vad jag vet är det bara Eizo som lämnar någon form av garanti på sina ColorEdge där ljusstyrka och färg är inkluderat i begränsad form. FlexScan är det inte! :)

Var inte rädd för VApaneler. De är fantastiska de också :)

Det är lite hur du ser på saken "mer eller mindre saker" på skärmen. Tänk dig en 4:3 skärm. Sen kan du sätta alla verktyg på sidan av 4:3 området du redan har för användning. Med en 16:10 blir det, proportionellt sett, så att verktygen går in lite på det 4:3 område du redan brukar använda.

Men du har den fördelen då, som du uppenbart är ute efter, att du ser mer av bilden. Men det är inte så många pixlar det gäller. Med en HD skärm gäller det 120 pixlar och på en 3 K skärm (2550x1600) så gäller det 160 pixlar. Dessutom är jag filmnörd och spelar ganska mycket så därtill kommer ytterligare två anledningar för, mig personligen, en 16:9 skärm. Men allt handlar om prioriteringar.

Njae, verktygen ligger redan långt utanför "4:3-området" och det finns gott om plats över, det är på höjden det börjar tryta långt före bredden...i alla slags program, inte bara när det gäller bilder.

Och många spel gör sig bättre i 16:10 då du ofta får större vertikal FOV än med 16:9. Jag vet inte riktigt hur du menar att 16:9 skulle vara bättre för att du spelar mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar