Annons

Foto upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Burning Wheels Production

Avslutat medlemskap
Har en fundering gällande storleken på fotona. Blir fotona skarpare om man kör större upplösning eller gäller det typ utskrifter och sånt. Nu kör jag t.ex på 2048x1536 men får jag oskarpare eller sämre bilder om jag ändrar till 1024x768 användningsområde för bilderna är hemsida.

Om utrymmet för bilden på hemsidan är 1024x768 så är det bättre att du själv minskar ner bilden till den storleken än att browsern ska minska ner den större bilden med någon slags automatik. Efter nedskalningen, även kallad nedsampling eller förminskning, bör du skärpa bilden när den är i 100%, dvs visas i storleken 1024x768.

Tänkte mer på inställningen i kameran om jag fotar med 2048x1536 i upplösning, blir bilderna skarpare då eller får bilderna samma bildkvalitet om man fotar med 1024x768 i upplösning.

Om du fotar i den högre upplösningen kommer det finnas gott om plats för efterbehandling och beskäring. Att beskära en bild kan vara väldigt smidigt då du till viss del kan komponera om bilden i efterhand. Så håll dig till att fota i högsta upplösning, det lönar sig, speciellt den gången du inte riktigt har tillräckligt stor brännvidd och behöver beskära för att komma närmare.

Om du fotar i den högre upplösningen kommer det finnas gott om plats för efterbehandling och beskäring. Att beskära en bild kan vara väldigt smidigt då du till viss del kan komponera om bilden i efterhand. Så håll dig till att fota i högsta upplösning, det lönar sig, speciellt den gången du inte riktigt har tillräckligt stor brännvidd och behöver beskära för att komma närmare.

Ok men själva upplösningen i sig är den samma eller.

Jag som skrev fel jag menade givetvis om en bild tagen i 1024x768 är lika skarp som en bild tagen i 2048x1536

Om din bild är 1024 x 768 och du visar den i den storleken är den så skarp den kan bli.

Om din bild är 1024 x 768 och du visar den i storleken 2048 x 1536 blir den suddigare.

Att minska en bild från en storlek till en annan innebär att man tar bort pixlar. I ditt exempel tappar du alltså en del information om du förminskar en bild. Resultatet blir dock precis detsamma som om du hade tagit bilden i den lägre upplösningen från början.

Grundregeln är enkel: Fota med högsta möjliga upplösning och förminska bilder när det behövs. Varför? Jo, det går alltid att förminska bra bilder, men att förstora bra bilder är avsevärt svårare.

Jo det gör det köpte en sprillans ny igår som gör det. Det jag menade va om en bild tagen med 1024x768 är lika skarp som en bild tagen med 2048x1536 eller blir den större skarpare.

Om du ska skriva ut en bild som är 15 x 20 cm så blir en bild med högre upplösning skarpare än en bild med lägre upplösning.

Det jag gör är att fota biträffar och cruisingar sen publicerar jag mina foton på min hemsida, så frågan va ju om bilderna blir skarpare ju större upplösning man fotar i UTAN digital efterbehandling UTAN utskrifter bara som dom är direkt från kameran.

Det jag gör är att fota biträffar och cruisingar sen publicerar jag mina foton på min hemsida, så frågan va ju om bilderna blir skarpare ju större upplösning man fotar i UTAN digital efterbehandling UTAN utskrifter bara som dom är direkt från kameran.

Du fick ett svar av mig och det svaret gäller. Du vet hur man gör när man anger bildstorleken i HTML?

Men du missar nog något. Läs den där artikeln jag länkade till.

Om du publicerar bilder i 1024x768 spelare det egentligen ingen roll hur stor upplösningen bilden har från början, så länge den är större än 1024x768. Den måste i alla fall förminskas. Den blir alltså inte skarpare av att fotograferas med 15 Mpixel än med 0.7 Mpixel.

Nyfiken fråga: vad är det för kamera som kan ge 1024x768?

Per.

PS. Det enklaste du kan göra är nog att prova. Det är normalt gratis. DS

PPS. Jag ser nu att du har en Samsung S630 som kan ta bilder med den upplösningen. OK, det visste jag inte. DS.

Senast ändrad:
Men du missar nog något. Läs den där artikeln jag länkade till.

Om du publicerar bilder i 1024x768 spelare det egentligen ingen roll hur stor upplösningen bilden har från början, så länge den är större än 1024x768. Den måste i alla fall förminskas. Den blir alltså inte skarpare av att fotograferas med 15 Mpixel än med 0.7 Mpixel.

Nyfiken fråga: vad är det för kamera som kan ge 1024x768?

Per.

PS. Det enklaste du kan göra är nog att prova. Det är normalt gratis. DS

PPS. Jag ser nu att du har en Samsung S630 som kan ta bilder med den upplösningen. OK, det visste jag inte. DS.

Det är den gamla kameran. Jag har köpt en ny kamera en Samsung ES17

Men egentligen spelar det ingen roll va jag gör med bilderna, det va mest bara den där frågan jag vill veta. Jag vet att med digital efterbehandling kan man förminska och så, då kan de bli sämre bild för att man tar bort pixlar. Allt sånt vet jag men det va just direkt från kameran jag ville veta men så börjar alla snacka om efterbehandlingar och beskärningar vilket inte jag ansåg va svar på min fråga.

Allt sånt vet jag men det va just direkt från kameran jag ville veta men så börjar alla snacka om efterbehandlingar och beskärningar vilket inte jag ansåg va svar på min fråga.

Men du måste efterbehandla för att din 3-Mpixelblld ska visas som en 0.7Mpixel-bild på webben. Antingen gör 1) kameran, 2) du med bildhanteringsprogram, 3) webbservern eller 4) webbläsaren jobbet. Det alla rekommenderar är att du gör det själv, för bästa (och mest kontrollerade) resultat. Om du inte är så noga, går det säkert fint att låta kameran göra det. Ett enkelt test avslöjar det.

Per.

Ok vi säger så här då jag ska inte ladda upp på nån hemsida. Jag ska ha dom privat på min dator allt i original utan efterbehandlingar. Blir det skarpare när man fotar högre upplösning eller blir det den samma om man fotar med 1024x768 eller om man fotar 2048x1536

Nej, det blir inte skarpare. Bilderna tar bara lite mindre plats, och plats på hårddiskar är ju normalt sett inga problem längre. Så fota i full upplösning och se glad ut, du tjänar bara på det.

Ok vi säger så här då jag ska inte ladda upp på nån hemsida. Jag ska ha dom privat på min dator allt i original utan efterbehandlingar. Blir det skarpare när man fotar högre upplösning eller blir det den samma om man fotar med 1024x768 eller om man fotar 2048x1536

Det blir detaljrikare (vilket kan upplevas som skarpare) med den högre upplösningen, men bilden blir ju större på skärmen, så det är inte helt självklart. Prova bägge, om du nu har kameran till hands, och bedöm själv.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar