JockeSibirien
Medlem
Hej alla!
Ikväll blev jag kontaktad via e-post från en fransk journalist. Han säger att han är intresserad av att använda några av mina bilder i deras tidning http://www.challenges.fr/ där han skall göra en artikel snart.
Jag som inte har inte stenkoll på hur man agerar här gjorde som följande.
Jag ställde direkt frågor som hur bilderna skulle användas så kan jag återkomma med ett pris på dom.
Svaret jag fick tillbaka var att mina bilder skall utgör en del av sex i artikeln. Artikeln totalt kommer vara 2sidor lång, alltså blir den del med mina bilder 1/3 dels sida i denna tidning. Text per del av artikeln kommer ligga på mellan 600/1000 tecken.
Jag skickade nya frågor:
Att jag behövde veta vilka "licensing terms" dom var intresserade för bilderna.
-exclusivitet eller ej
-vilken upplaga tidingen har
-papperstidning och/eller web
-i vilka länder detta gäller
-om dom behöver ha möjlighet att croppa bilderna.
Vilken information behöver jag veta mer för att kunna ta fram ett korrekt prisförslag? Finns det någon som kan bjuda på hur en seriös hantering mellan kund/fotograf kan se ut för att vara så tydlig som möjligt från första kontakten med kunden?
Har kikat på SFF avtal och mallar, det är rätt bra vägledning.
Har läst tidigare här på forumet att man vid tvist skall hänvisa till Svenska regler vilket är klockrent.
Kunden vet att jag har bilderna i Raw-format om det är det dom behöver.
Ett stort Tack till en suverän site, fotosidan ni är riktigt bra!!
Mvh,
Joakim Sundberg
sundbergfoto.se
Ikväll blev jag kontaktad via e-post från en fransk journalist. Han säger att han är intresserad av att använda några av mina bilder i deras tidning http://www.challenges.fr/ där han skall göra en artikel snart.
Jag som inte har inte stenkoll på hur man agerar här gjorde som följande.
Jag ställde direkt frågor som hur bilderna skulle användas så kan jag återkomma med ett pris på dom.
Svaret jag fick tillbaka var att mina bilder skall utgör en del av sex i artikeln. Artikeln totalt kommer vara 2sidor lång, alltså blir den del med mina bilder 1/3 dels sida i denna tidning. Text per del av artikeln kommer ligga på mellan 600/1000 tecken.
Jag skickade nya frågor:
Att jag behövde veta vilka "licensing terms" dom var intresserade för bilderna.
-exclusivitet eller ej
-vilken upplaga tidingen har
-papperstidning och/eller web
-i vilka länder detta gäller
-om dom behöver ha möjlighet att croppa bilderna.
Vilken information behöver jag veta mer för att kunna ta fram ett korrekt prisförslag? Finns det någon som kan bjuda på hur en seriös hantering mellan kund/fotograf kan se ut för att vara så tydlig som möjligt från första kontakten med kunden?
Har kikat på SFF avtal och mallar, det är rätt bra vägledning.
Har läst tidigare här på forumet att man vid tvist skall hänvisa till Svenska regler vilket är klockrent.
Kunden vet att jag har bilderna i Raw-format om det är det dom behöver.
Ett stort Tack till en suverän site, fotosidan ni är riktigt bra!!
Mvh,
Joakim Sundberg
sundbergfoto.se