Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto-termer

Produkter
(logga in för att koppla)

tornis

Medlem
Hej,
tänkte köpa min första digitala systemkamera inom en snar framtid, men jag ska inte besvära er med mitt inköpsval just nu.
Jag har två termer som jag undrar över:
Hyperfokal och DSLR
hittar inga förklaringar, därför frågar jag här i en ny tråd.

SLR = Single lens reflex

DSLR = Digital SLR

det finns också TLR som betyder Twin Lens Reflex.

i en SLR så projeceras sökarbilden av samma objektiv som bilden tas med.

en TLR har två objektiv. den ena kikar man igenom och den andra tas bilden genom.

SLR är altså en kameratyp.. precis som Rangefinders (mätsökarkameror)

ISO, förkortning för Internationella Standard-Organisationen. Och det är ljuskänsligheten som är standardiserad. Ju högre ISO-tal, desto ljuskänsligare är filmen, eller desto snabbare exponering ger en digital kamera. (Känns lite svårt att översätta filmen till en sensors ljuskänslighet. Dock fungerar en analog kamera och digital dito på precis samma sätt.)

Hyperfokal = om du med en viss förinställd bländare och fokus inställt på ett visst avstånd så har du skärpa över ett längre djup i bilden, kanske från närgräns till evighet. Men det beror också på vilken brännvidd du har för tillfället.

Många gatufotobilder tas på det sättet.

Hyperfokal är ett sätt du beräknar skärpedjupet ien bild tagen på en viss bländare

ISO är samma saom ASA inom filmvärlden. ISO världen talar om känsligheten på sensorn för ljus. ISO 100-200 brukar vara standard. Ju högre ISO värde desto ljuskänsligare blir sensorn men med ökat brus. Fördelen är kortare slutartider.

Lägre ISO värde ger ofta mindre brus och bättre kvalitet på bilden, men ger också längre slutartider.

Hyperfocalpunkten är det avstånd som ger optimalt skärpedjup vid en viss bländare. Mycket användbart vid t.ex gatufoto. Hyperfocalavståndet är inställt när allt från halva detta avstånd till oändligheten blir skarpt (ligger inom skärpedjupet).

Hyperfokalavståndet beräknas enligt

H = B i kvadrat/f x Oc

där

H är hyperfokalavståndet
B är brännvidden
f är bländar-talet
Oc är oskärpecikelns storlek

Hyperfocal är alltså inte ett sätt att räkna ut ett visst skärpedjup vid vilket avstånd som helst.

Enklaste sättet att kolla hyperfocal avståndet är att ställa den bländare man använder mot oändlighet på skärpdjupskalan (gäller dock bara gamla hederliga manuella objektiv som har skärpedjupskala direkt på optiken). Då blir hyperfocalpunkten det avstånd som är inställt. På nyare optik får man kolla i menyer etc för att se detta avstånd (om det över huvud taget går på vissa kameror?).

Hyperfokal.

Hyperfokalavståndet är det kortaste avstånd ett objektiv vid en given bländare kan fokuseras på medans saker långt bort (oändlighet) fortfarande är skarpa.

Skärpeomfånget är inget exakt avstånd från objektivet. Det blir skarpare och skarpare fram till inställt värde och sedan gradvis allt mer oskarpt bakom. Man brukar säga att man har ca 2/3 av skärpedjupet bakom och 1/3 framför. Fotar man på hyperfokal så ställer man in avstånd och bländare så att man har acceptabelt skarpt från så nära som möjligt till oändlighet.

Bifogad bild på ett gammalt manuellt objektiv (135mm tele) kanske hjälper. Här är avståndet inställt till ca 26 meter och tittar du på de små linjerna från bländartalen så ser du att linjen från bländare 22 på ena sidan tangerar oändlighetstecknet och på andra sidan går till ca 13 meter. Således skulle man på bländare 22 och (hyperfokal)avståndet 26 meter ha en acceptaelt skarp bild från 13 meter till oändlighet (bilden kommer dock rent tekniskt att vara skarpast kring ca 26 meter, men vid en normal förstoring på papper syns inte det).

Detta objektiv står nu istället inställt på f8 och 26 meter, vilket skulle ge en hyggligt skarp bild från ca 17 till 32 meter, alltså inte hyperfokal vid denna bländare.

Det går också att räkna på detta rent matematiskt och det finns även färdiga tabeller för det på nätet, jag har dock ingen länk.

Bilagor

• img_2730.jpg
    img_2730.jpg
    35.3 KB · Visningar: 297
Med risk att vara tjatig vill jag understryka vad Steelneck skrev:

Skärpedjupet är det område där skärpan är *acceptabelt* bra. Ofta ser man formuleringar som antyder att bilden blir skarp inom skärpedjupet och oskarp utanför det, men naturligtvis finns det ingen sådan exakt gräns.

Vad "acceptabelt skarp" betyder finns det många intressanta åsikter om...

David Appelgren skrev:
Här är en länk där ni kan ställa in vilken kamera ni har så att det blir rätt med den crop ni har, samt olika brännvidder.

http://www.dofmaster.com/doftable.html

Mvh

David

Den där tabellen verkar inte riktigt 100% korrekt vad gäller uppgiften om hyperfocalavståndet? Man verkar ha förväxlat hyperfocalavståndet med det avstånd där man erhåller skärpa närmast kameran vid avståndsinställning på oändligt. Fast det hamnar relativt nära det verkliga värdet ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar