ANNONS
Annons

Foto som present

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnyw

Ny medlem
Hej!

Jo, det är så här att jag har fått uppdrag och fota min halv syster och hennes bror till ett present foto till deras far som fyller år. Dom ville göra något speciellt och ge honom ett fint porträtt foto på dom.

Först tänkte hon betala till någon fotograf som tog bilderna men kom sedan på mig som nu går första året på Media foto. Sparar både tid och pengar, sen är de också bra träning för mig!

Jag har en Canon EOS 350D, 18-55mm, Speedlite 550EX.

Ja vet hur man fotar och känner att jag är tillräckligt bra att göra de här. Men ändå söker jag lite tips här, eftersom de är första gången jag alltså fotar på uppdrag. Porträtt foto har jag inte hållt på med så mycket.. mest Natur, och andra bakgrundsbilder.

Så är de någon som kan ge lite tips på vinklar, inställningar, tillbehör?

Som sagt är de en tjej och en kille, 29 och 18 år, och det ska vara ett fint porträtt foto som dom kan göra en tavla av och ge till deras far i present.

Tack för mig!

ett genrellt tips är ju alltid att kika runt här på fotosidan bland porträttbilderna för inspiration :)

Finns ju hur mkt tips som helst o ge egentligen, själv gillar jag naturligt ljus jämfört med blixtljus, gärna infallande ljus från ett fönster/dörröppning, det brukar ge snyggt mjukt ljus samt fina reflexer i ögonen.
Har du möjlighet så försök o spexa till det lite, kan ge roliga bilder :)
Måste du använda blixt så testa o rikta den upp mot ett vitt tak, eller bakåt mot en vit vägg..

En assistent som håller upp en reflektor kan ju oxå va trevligt, tex en stor frigolitsida eller liknande stor vit yta om du inte har en riktig reflektor för att ljusa upp i skuggpartierna..

mvh johan

Jag skulle göra så här:
1. Lägg bort blixten. Den kommer inte ge några snygga bilder.
2. Ställ upp iso-värdet på kameran till 800.
3. Fota på 55mm-läget och med största bländaren (3,5?).
4. Eftersom du ska fota på kvällen så kommer naturligt ljus att bli lite svårt. Mitt förslag (om det går) är att genomföra plåtningen så tidigt som möjligt för att fånga det ljus som finns.
5. Har du möjlighet att låna ett stativ? Om inte, försök hitta något att stabilisera dig mot.

Hitta en miljö/bakgrund som du tycker funkar och inte stör för mycket.

Porträttbilder handlar mycket om att få en kontakt med den/de man fotar. Lägg några minuter på att hitta rätt inställningar på kameran (kolla på displayen och histogrammet). När du är klar med det så ägna 100 procents uppmärksamhet åt de du fotar.

Försök antingen hitta en bakgrund som tillför bilden något eller en så diskret som möjligt jämn o i samma färg samt likadan ljushet över hela.

Jag tycker du ska använda blixten men som upplättning kolla att den inte går för hårt om den skulle göra det då ställer du ner den.Om du inte är van vid manuella tider ställ kameran på program dels så kommer kameran(oftast)att välja bländare 5.6 o det är rätt ok eftersom din optik inte är den bästa så för att få lite skärpa i bilden så är det bra.

om du behöver ställa ner blixten så gör du så här
kör på ettl tryck in sel/set knappen stega med - knappen så ser du hur det först blir - 1/3 sedan -2/3 titta på histogrammet o se om bilden är ok zooma in så mycket du kan displayen på kameran kolla om du ser skuggor etc bakom händer etc så ser du om du behöver ändra blixten.

Använd inte över iso 400 förräns i nödfall du tillför bara brus då.Om det är svart ute när du ska ta bilden försök ta den inomhus då o prova att rikta blixten i taket. Taket bör helst vara vitt o inte för högt så att blixten orkar med.Kör du raw så kan du ändra färgbalansen även om taket skulle färga ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar