Annons

foto som jobb (vilken utbildning?)

Produkter
(logga in för att koppla)

mjewl

Aktiv medlem
Jag köpte min första DSLR-kamera för inte så länge sedan och är allt ifrån duktig på att fota.

Dock märkte jag ganska omgående att det här är något som jag vill hålla på med som yrke!

Men då jag som sagt inte är så kunnig så får man ju inte något jobb så självklart måste jag utbilda mig och då inte bara självlärande. :)


Ska jag vara ärlig så har jag väl inte "funnit mitt fack" än då jag fortfarande är nybörjare och gillar allt från makro-fotografering till astro-fotografering och timelapse men om det är något jag är säker på i mitt yrkesliv så är det att jag vill "bli fotograf" (jobba som fotograf) då jag ÄLSKAR att fota och får en helt underbar känsla i kroppen när man lyckats med en bild.

Så utbildningen får helst vara så att den är yrkes-inriktad på ett sådant sätt att man inte lär sig bara hur man skall fota t.ex makro utan mer grunder, teknik komponering, exponering, ljus.. ja allt för att bli en bra fotograf, lära sig kamerateknik och bygga upp en bra känsla för att skapa.
(förmodar att det är så de flesta utbildningar är inriktade men "just in case" som man säger)

Skulle själv föredra om utbildningen INTE var på distans och gärna heltid (csn-berättigad)


Så vad skulle ni föreslå för utbildningar för en person på 31 år (dvs gymnasiet kommer ju inte på tal) som vill ha fotografering som sitt yrke?

har kollat runt lite på nätet men inte hittat något vettigt alls. vet inte om det är mina bristande sök-kunskaper eller om det är svårt att finna just sådana utbildningar..


tack på förhand!
 
Hej,

Jag ställde mig samma fråga för en tid sedan. Efter en stunds letande fastnade jag för kursen Foto på Berghs Bilder Nordic School of Photography. Det är en heltidsutbildning som ges under en termin. Jag gillar upplägget och innehållet, samtidigt som det är på en skola med goda vitsord. Ja, det kostar lite och din önskan för csn-upplägg är tyvärr inte möjligt, men det verkar vara en riktigt bra utbildning.

Vi får väl se efter jul om jag tycker samma sak :)

Det finns även den del (bra?) utbildningar på Folkuniversitetet.

Mvh
Måns
 
Hej,

Jag ställde mig samma fråga för en tid sedan. Efter en stunds letande fastnade jag för kursen Foto på Berghs Bilder Nordic School of Photography. Det är en heltidsutbildning som ges under en termin. Jag gillar upplägget och innehållet, samtidigt som det är på en skola med goda vitsord. Ja, det kostar lite och din önskan för csn-upplägg är tyvärr inte möjligt, men det verkar vara en riktigt bra utbildning.

Vi får väl se efter jul om jag tycker samma sak :)

Det finns även den del (bra?) utbildningar på Folkuniversitetet.

Mvh
Måns

Tack för tipsen! Ska helt klart kolla upp berghs lite mer. Men även kolla på folkuniversitetet, har du något där du kan tipsa om kanske?
 
Fotografer är detta årtiondes IT-tekniker: för många utbildade på för få jobb.

Jaså är det så illa? Något du upplevt av egna erfarenheter eller något du läst/hört om?
Tråkigt att inte följa sin dröm, men å andra sidan inte så kul att slänga ut x antal tusen på en utbildning man inte har användning för sen.
 
Jaså är det så illa? Något du upplevt av egna erfarenheter eller något du läst/hört om?
Tråkigt att inte följa sin dröm, men å andra sidan inte så kul att slänga ut x antal tusen på en utbildning man inte har användning för sen.

Tyvärr är det nog så illa. Det går ju 14 "fotografer" på dussinet om man skall vrida till det. Men visst går det att ha foto som yrke om man är tillräckligt bra för att kunna ta så pass mycket betalt att det blir en skälig lön.

Så det gäller att tänka sig för och inte kasta sig ut i något som visar sig vara totalt ohållbart. Och den ende som kan fatta det avgörande beslut är du. Däremot kan det finnas många med åsikter om hur du skall göra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.