Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto på resan

Produkter
(logga in för att koppla)

Patege

Medlem
Jag är en något orutinerad utlandsresenär som undrar om det är nått jag ska tänka på när jag skall igenom röntgenapparater och metalldetektorer och allt vad det heter, har hört att filmen är väldigt känslig för röntgen?
 
Filmerna kommer man ändå att få röntga. Köp på plats, vilket är dyrare, eller hoppas på att inget kommer att hända - det har det aldrig gjort för mig.

Lågkänslig film är extra känslig, höhö. Men Velvia har jag tagit med utan att den har förstörts. Det man ska tänka på är väl istället att man inte har massa knivar och andra farliga saker med sig :)

Notera att jag _nästan vet_ att det är så det funkar.
 
Tack Gustaf, vet du att det är så med knivarna?? måste ju skära upp foliet runt filmen.....
Skämt å sido, visst kan man ju köpa filmen där, men vad händer när jag ska hem???
Kommer kameran klara sig? har en Nikon F100??

Ps, andra farliga saker som frugan får stanna hemma den här gången...

DS
 
Bekymra dig inte för mycket. Dosen är extremt liten. Jag vet inte någon som har fått sina bilder förstörda av handbagagekontrollen och jag har verkligen letat. Film- och flygbolagens undersökningar visar att någon risk knappt existerar för film under 1000 ASA. Själv har jag tagit 800-film genom åtta svep utan synlig påverkan. Passa dig för att checka in film dock! Då riskerar den en ordentlig dos!

/Pontus
 
Pontus, tack! du har just lugnat mig massor, drar till London om 24 timmar och ska på rundvandring under fyra dagar och det kommer bli en del dokumentärt, då vill man liksom inte se en tulltjänsteman som står och petar sig i näsan på bilderna när man framkallar liksom.... Tack en en gång!! Patrik
 
Som Pontus sa så ta filmen i handbaggaget, det är ingen fara. Det står till och med film-safe på röntgenapparaterna. Har haft med mig minst 100 tals filmer och inte en enda film har varit förstörd. Har haft allt ifrån dia, ISO800 färgneg och svart/vit. Har också gått igenom flera röntgenapparater (flugit mellan flera länder) då med både exponerade och oexponerade film innan jag har kommit hem och framkallat dom utan några problem.

Men litar du ändå inte på att det funkar så kan man köpa en blypåse som finns både på flygplats eller på välsorterad fotobutik.
 
Du behöver heller inte vara rädd för din utrustning. Om det var så att det fanns risk för kameror och film så hade dom gått ut med information annars hade det nog blivit dyrt för bolagen.
 
Tack för ditt inlägg Patrik, efterssom det e första gången jag flyger och har grejorna med så var det just det jag tänkte på, om jag sett någon sån information om att det inte skulle funka alltså, jag lättar kl 0530 från skavsta måndag morgon och då är det lite sent att komma på att det var något som behövdes, ex blypåse eller liknade. Nu kan jag i lugn och ro fokusera på att ha kul och att jag kommer att kunna lägga upp mina bilder här för bedömning.
 
Man ska lägga filmen och kameran i handbagaget.

För övrigt så har inte Arlanda fått dessa nya röntgenapparater för det incheckade bagaget. I Sverige är det endast Landvetter som har det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.