Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto och miljön

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som är insatt i hur fotokemikalier tas om hand när de är förbrukade? Jag känner att jag har väldigt lite koll på det. Fuji hävdar ju att de är bra på miljöfrågor med sitt slutna system osv. Men vad händer sen? Bunkras vätskorna bara upp i stora lager eller återvinns de på något sätt? Skulle vara skönt att få lite klarhet i det hela eftersom det ibland känns lite jobbigt att vara engagerad både i fotografi och miljöfrågor.

Har i england sa kampar jag pa som bara den for att fa dom lite mer miljomedvetna...

Svartvita kemikalier (forutom fixet) gar ratt ner i avloppet som inte alls renas (det gor dock det i London)...

Har i alla fall fatt igenom plast och metallinsamling och sa...
Litet steg men at ratt hall!!!

I sverige kan man lämna in kemikalier till vissa fotobutiker, men fraförallt till vanliga sopstationer. De brukar ha en hörna där man kan ställa ifrån sig kemikalierna. Det kan dock vara bra att tappa över i nån gammal dunk för det är inte alltid som man kan hälla över kemikalierna utan man får ställa ifrån sig hela dunken.

Det brukar inte vara särskilt dyrt heller.

Mvh
Maverick

Som privatperson behöver det väl inte kosta någonting. Åtminstone runt Stockholm har ju bensinmackarna miljöstationer där man kan lämna in allt från uttjänt plutonium till D76.

Jag brukar faktiskt titta i bensinmackarnas soptunna när jag tankar för att få tag i femlitersdunkar till kasserad fotokemi. Speciellt så här i spolarvätsketider är det bra att passa på.

MattiasL skrev:
Jo, så långt är jag med. Jag funderar mest på vad som händer med grejorna sen.

Den fotopapper och kemi som jag förbrukar/kasserar kommer en bil från Stena Scanfoss och hämtar en gång om året. Vad dom gör med det har jag ingen susning, men tror att allt destrueras på lämpligt sätt. Får i alla fall tillbaka en och annan krona för silveret i fixresterna.
Dunkarna på macken, räcker inte. Stena lånar ut 25 liters pannor för den som så vill, men visst det kostar en slant. Men väl värt för miljön
Ilkka

Jag kör med ett riksomfattande dunkretursystem med 20-litersdunkar som ingår i alla Sveriges återvinningsstationers ”sortiment”. Man kvitterar ut två 20-litersdunkar och lämnar in dessa fyllda med RA-4 färgframkallare och blekfix och/eller svartvitkemi. Man får då två nya 20-litersdunkar. Man får betala ca 750:- för dessa två fyllda dunkar. Har inte hört talas om att man skulle få något betalt för silvret. Inte heller har någon affär eller fabrikant haft något som helst intresse av att ta tillbaka några kemikalier.

Tog upp denna fråga i ett Amerikanskt forum och där var regeln att man kör med en ”utspädare” så att koncentrationen i avloppsvattnet kunde ställas in på t ex 1 ppm. Man hällde alltså ihop alla fotovätskor man ville bli av med i ett kärl och från detta kärl rann det sedan ut lagom mycket i samband med att annat avloppsvatten producerades. Den metoden är förbjuden i Sverige. Det är däremot tillåtet att hälla ut sköljvatten, avbrytningsbad och HCA direkt i avloppet.
Ingen destruktionsanläggning som jag kontaktat accepterar att någon ställer 5-litersdunkar med fotokemi i något hörn på området. Gör man det åker man på böter…

/Harald

Har inte hört talas om att man skulle få något betalt för silvret.
/Harald [/B][/QUOTE]

Kanske inte betalt, men senaste fakturan från Stena/Scanfoss fick jag 128:- spänn för återvunnen silver som jag blev krediterad för. ??

Ilkka

Haraldus skrev:
Ingen destruktionsanläggning som jag kontaktat accepterar att någon ställer 5-litersdunkar med fotokemi i något hörn på området.

I vår lilla kommun, Lessebo, med 9000 inv finns det 4 miljöstationer där man som privatperson gratis bl.a kan lämna miljöfarligt avfall, t.ex fotokemikalier. Jag vet inte hur det är i andra kommuner men jag tror att det i samtliga kommuner i Sverige finns denna möjlighet. Kanske att det är organiserat annorlunda på olika ställen däremot. Och några böter tror jag absolut inte att man kan få för att man vill vara miljövänlig och inte spola ut skiten i avloppet (detta tror jag däremot är bötesstraff på).

jimh skrev:
Jag brukar faktiskt titta i bensinmackarnas soptunna när jag tankar för att få tag i femlitersdunkar till kasserad fotokemi. Speciellt så här i spolarvätsketider är det bra att passa på.

Jag hade faktiskt tänkt kolla nästa gång jg får tillfälle.

Har även mailat vår återvinningscentral och frågat om de tar emot fotokemi.

Här i Linköping finns ett gäng med miljöstationer där man kan lämna gratis som privatperson. Inga böter där inte.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar