Annons

foto och lumpen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där var faktiskt en lysande idé!

Jag vill inte på något sätt framstå som någon som förespråkar krig som en lösning på problem i världen.
Men, hur många skulle gå arbetslösa om man lade ner krigsindustrin?
Är det inte vapen, knark å porr som anses vara de största i världen?

(visserligen skulle ju krixnissarna ha att göra en stund med att plocka ner alla vapen, minor mm som finns runt om...men efter det?)

På min tid (-90) så fick man söka ett tillstånd sen var det bara fota på. Fick väl lite instruktioner att följa om jag inte minns fel.
Sen fanns det mörkrum att tillgå...

Se till att söka tillstånd fort för när jag sökte fick bara en person per kompani tillstånd.

Svante

Kodiak skrev:

Se till att söka tillstånd fort för när jag sökte fick bara en person per kompani tillstånd.

Svante

ska försöka kontakta dem och höra efter då, skulle inte vara roligt att bli snuvad platsen av någon annan...

har du inte mönstrat än så kan man ju alltid söka till värnpliktsnytt (om den finns kvar) många journalister och fotografer som börjat där!

pola skrev:
ska försöka kontakta dem och höra efter då,

Det brukar finns någon fotodetalj på varje regemente och det var i alla fall via dem samt adjutanten på kompaniet som jag fick mitt fototillstånd och blev utsedd till plutonsfotograf. Mörkrum fanns det, men jag hade inte tid att utnyttja det så jag fick s/v-film och så framkallade de kontaktkartor och sedan förstoringar till mig.

Lycka till!

/ Nicke

skalmac skrev:
har du inte mönstrat än så kan man ju alltid söka till värnpliktsnytt (om den finns kvar) många journalister och fotografer som börjat där!
har redan mönstrat.
Visst finns värnpliktsnytt kvar men, det var för mycket jobb med att söka ditt, dessutom så anser jag att det finns vissa fördelar med att göra den tjänst jag ska. Ska söka till FN styrkan senare...

Hej!

Jag tror inte det skall vara något större problem.
När det är dags för Dig att börja att fotografera, så tar Du kontakt med din plutonchef.
Det är i första hand han som avgör det hela.
Lägg gärna upp det som att Du vill dokumentera din tid i lumpen och att om det blir bra bilder så ställer Du gärna upp och visar dessa för din "lumparpolare". Om Du orkar så kan det vara rätt kul att sätta ihop ett album med bra bilder under utbildningen och sedan sälja det till polarna. Kan Du sedan skriva lite, så kan Du ev skicka in bilder och text till regemenstblaskan.
Dom uppskattar alltid lite nydanande texter.
En annan idé om Du känner för det och om mölighet finns, är att mot slutet av tiden i lumpen, ställa upp och ta "plutonsfoton" och sälja dessa kort till dom andra. Ger lite extra inkomst, men det måste Du ta upp med plutonchef och kompanichef.

Vill Du ha lite mer tips om detta kan Du höra av Dig till mig. Min mail adress finns i min profil.

Lycka till i lumpen.
Jag förmodar att det är på Ingenjör Bataljonen som Du rycker in.

Hälsningar
Luguber / Sten Moberg

Luguber skrev:

men det måste Du ta upp med plutonchef och kompanichef.

Lycka till i lumpen.
Jag förmodar att det är på Ingenjör Bataljonen som Du rycker in.

Hälsningar
Luguber / Sten Moberg

visst ska prata med dem.
På slutet är jag plutochef så det är kanske jag själv som ska rådfråga mig (inte alvarlig...)

Så rätt som det är sagt, Ibat för mig.

pola skrev:
Är det någon som har någon erfarenhet eller vetskap om hur det är med fotandet i lumpen.
Får man fota där?

I princip är det väl förbjudet. Min erfarenhet är att man inte ens får ha kamera med sig utan tillstånd.(Brukar stå något sådant på de däringa gula skyltarna som sitter på stängslet som inhägnar området.) Om man sen har film eller som dagens minneskort spelar mindre roll. Militärt område är militärt område.
Jag tror heller inte det är omöjligt att få tillstånd till fotografering om man frågar först.

Jag får ofta fota på övningar mm.
I princip alla regementen är skyddsobjekt så man måste få tillstånd men det ska inte vara något problem i de flesta fall.

Jag gör lumpen på P7 och har hand om fotolabbet där. Labbet har utrustning för färgkopiering mm.

Man kan göra lumpen som fotograf på tidningen värnpliktsnytt också.

Mvh/Henrik

polaren

en av mina polare som gjorde lumpen som jägare i arvidsjaur, han fick fota då o då.
bland annat när de sövde ner en gris, sköt den och sen plåstrade om den (han var även sjukvårdare) och han fick ta kort på det som han visat för oss sen

Kul! 15 månader i Boden.

Glöm inte att det heter Ingbat.

Jag vet efter mer än 10år på Ingenjörregemente.
Dock inte i Boden.

Lycka till

Jag låg på Ing1 78-79. Vi hade vinterövning 2 veckor i Boden och på den tiden var befälen i Boden rabiata men jag hoppas och tror att de bytts ut nu. Välkommen till Ingenjörstrupperna. Sveriges verkliga elitförband!

Fk Sundling

Jag var fotobiträde på F4 under 1985-86. En av mitt livs roligaste perioder. Vi var två fotobiträden som hade en civil fotograf som befäl. Uppdragen spände över porträttfoto av nyinryckta till teknisk dokumentation av flygplansdetaljer. Minst ett spännande uppdrag varannan dag. Tillgång till välutrustat labb och tårta varje fredag. Efter muck fortsatte jag som civil fotograf i ytterligare tre månader. Fick in min hittills enda bild i lokaltidningen av ett misslyckat lyft av en gammal J35 Draken som skulle fästas på en pelare, då linorna gick av. En oförglömlig tid. Helt "off topic", men jag blev sentimental när jag läste om att fota i lumpen.

När jag gjorde lumpen behövde vi inget fototillständ.. Det var nån lirare från kanslit som praade om foto när vi ryckte in.. Han sa att saker som alla vet att vi har (kokbilar,pansarvagnar osv) Får ni fotografera om ni vill.. Likasåbyggnader på regementet, varandra osv.. "Men om jag upptäcker att ni fotograferar i bilar eller på utrustning som KAN vara känslig kommer jag personligen strypa er!"

Verkar logiskt.. Varför skulle man inte få fotografera militär aktivitet? Löjligt! Alla vet hur det ser ut på svenska militärområden, även ryssarna

Gör inte som ett pucko i mitt kompani gjorde. Våra befäl var tillräckligt paranoida för att inte ens vilja visa sig offentligt på högvakten. Denna vår hjälte la upp en hemsida om livet i lumpen med en massa fakta om förbandet och foton av befälen... SÄPO hörde av sig och förklarade de potentiella följderna, och han fick snabbt ta ner den igen.

/Pontus

Pongu skrev:
Gör inte som ett pucko i mitt kompani gjorde. Våra befäl var tillräckligt paranoida för att inte ens vilja visa sig offentligt på högvakten. Denna vår hjälte la upp en hemsida om livet i lumpen med en massa fakta om förbandet och foton av befälen... SÄPO hörde av sig och förklarade de potentiella följderna, och han fick snabbt ta ner den igen.

/Pontus
låter som ett riktigt pucko!
SÄPO vill man ju int var i kontakt med alltför ofta....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar