Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto Kurs

Produkter
(logga in för att koppla)

mickearvid

Aktiv medlem
Hej på er

Jag är väldigt ny på foto, har köpt en systemkamera för ett tag sedan.

Jag och min Sambo är intresserade av att fota, men skulle villja gå på något kurs eller dyligt.

Har ni några bra förslag ?

Bor i sthlm området.

Först går du till biblioteket och lånar läroböcker i foto. De är troligen skrivna på 70- och 80-talet, men det gör inget. Grunderna för fotografering är det samma.

Har ni köpt digitalkamera så kan det vara bra att köpa en bok om digitalt foto också.

Det finns dessutom flera bra artiklar här på Fotosidan.

Sen bör ni kolla med studieförbunden om vilka studiecirklar om foto de kommer ha efter nyåret. Dessa är de vanligaste fotokurserna.

/Erik

mickearvid skrev:
Hej på er

Jag och min Sambo är intresserade av att fota, men skulle villja gå på något kurs eller dyligt.

Bor i sthlm området.

Sök upp någon FOTOKLUBB i din närhet dom brukar köra fotokurser för sina medlemmar och andra som sedan kanske blir medlemmar. Stöd Föreningslivet och delta med kompisar som har samma intressen, det är nog den kortaste vägen till att bli fullärd inom fotografin. Lycka till.

mickearvid skrev:

När du ska lära dig att fotografera kom ihåg att det handlar om både teknik och bildkunskap. Utan bra teknik kan den bästa bild bli onjutbar, men utan tanke på innehållet så är alla bilder ointressanta oavsett hur bra bilden är tekniskt.

Så glöm inte att ta till dig innehållet i en bild. Att öva upp sitt bildseende är viktigare än att ha bra teknik i mitt tycke. Det är något som ofta glöms bort tyvärr.

Det finns böcker i bildkomposition som kan hjälpa en del, men det bästa är om du kan träffa andra liksinnade via en kurs eller så och diskutera bilder. Kolla med dom olika bildningsförbunden eller en lokal fotoklubb om det finns sådana kurser.

mickearvid skrev:
Hej på er

Bor i sthlm området.

Hej Micke!

Studieförbunden som ABF, Medborgarskolan, Vuxenskolan m fl, brukar anordna studiecirklar i fotografering, som du och din sambo skulle kunna deltaga i. Tipset blir att kontakta dessa och den lokala fotoklubben på orten.

Välkommen in in fotografins fantastiska värld-

ANNONS