Annons

Foto i östergötland !!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian h

Aktiv medlem
Mats Axell kom på den lysande idén att vi kunde samlas med lite ordnad frekvens och ta ett par olika fotoräder på slätten. Jag är öppen för det mesta vad gäller foto och vi har ju både klassiska och ännu icke utforskade objekt att ge våran personliga touch på. Kanske kunde vi ge ut något material från detta, åtminstone i digital version. Finns intresse, idéer och engagemang så är det bara att droppa ett mail till mej så skall jag försöka mej på att oganisera ihop ngt. Jag ser framför mej en inspirationsgivande träff där vi har skoj och något sånär planerat tar oss ann det östgötska ljuset :)

/Kristian
 
Kan en tidig morgon i oktober vid Tåkern vara något? Det stora lyftet brukar vara en upplevelse även om det är jäkligt svårt att plåta p.g.a. lite brist på ljus.
 

Bilagor

  • lyftet.jpg
    lyftet.jpg
    38.8 KB · Visningar: 1,114
Tåkern är ju en given plats, och jag hade nog tänkt föreslå det.
Jag är givetvis med, och likaså Malin.
 
Inte helt främmande...

Hej hopp!
Jorå, en fototräff hade inte varit helt fel... jag vet inte hur mycket tid jag har, men jag gör gärna ett försök! :)
 
Jag är ju ingen fågelfotograf och min utrustning pallar nog inte det men... Det finns väl annat att fånga ljuset på :) Morgonstund brukar funka finfint. Jag kan nog ge min morgontrötthet en utmaning och vara uppe med hönan ;)
 
Jan vdV skrev:
Hur långt är det till Tåkern från Stockholm?

Borde vara sissodär en 22-27 mil ? Tror att det blir bäst med Mantorp - Skänninge vägen eller är jag ute och flummar ? Jag som bor cirkus 1mil från Mantorp kommer iallafall att ta den vägen om vi inte hittar på någon finurlig samåkning via Linköping / Norrköping / Motala / Mjölby ;)

Får fundera ut en plan känner jag...
 
Hovtornet på Tåkerns östra sida är ett bra ställe på morgonen. Man tar av vid Väderstad från E4 och åker mot Vadstena. Sen är det inte långt till tornet som ligger vid vägen.
Man ska vara där INNAN solen går upp. Vid 7-tiden om det är mitten på oktober skulle jag tro. Det kan ju vara ett problem för de som har långt att åka.
 
Är det en helg kan jag kanske vara med. Bor i veckorna nere i Göteborg men har mor och far hemma i Linköping. Tåkern vore mycket roligt har varit där ett par gånger men det är ju alltid roligt att vara flera.

lcf
 
Kristian h skrev:
Borde vara sissodär en 22-27 mil ? Tror att det blir bäst med Mantorp - Skänninge vägen eller är jag ute och flummar ? Jag som bor cirkus 1mil från Mantorp kommer iallafall att ta den vägen om vi inte hittar på någon finurlig samåkning via Linköping / Norrköping / Motala / Mjölby ;)

Får fundera ut en plan känner jag...

Tackar, vi får väl se om jag kommer ner, vore kul men det är ju inte nästgårds precis..
 
Det är motorväg hela vägen från Sthlm till avfarten mot Tåkern så det går fort, särskilt på morgonen.....annars finns det flera trevliga vandrarhem bl a ett uppe på Omberg. Omberg är minsann inte fy skam det heller :)
 
Jag kan rekomendera Röök och Heda kyrkor och sedan Alvastra klosterruin, allt inom bekvämt avstånd från varandra. Vågar man sig sedan över gränsen till Småland så finns även Brhaehus átt föreviga. Gillar den skarpt vid solnedgång.
 
Kristian h skrev:
Jag är ju ingen fågelfotograf och min utrustning pallar nog inte det men... Det finns väl annat att fånga ljuset på :)

Visst finns det det, och har du inget alltför obskyrt system kan du ju alltid låna av någon som har för många telen. Jag kan låna ut ett ruggigt skarpt Tokina AT-X 100-300/4 (manuellt) till Nikon, och en konverter om det behövs.

/Pontus
 
Tåkerns fältstation har en trevlig hemsidan med mycket information och nyheter.
Tåkerns fältstation

Får jag drista mig att komma med ett förslag:
Jag föreslår att vi träffas vid Hovs besöksområde, lördagen den 18/10 kl 07:00.

Jag tror inte vi behöver spika något program. Vi träffas, fotograferar, fikar och snackar lite.

Samåkning från Mjölby för de som är osäkra på vägen, går att ordna.
 
Trevligt

Jag tycker det låter trevligt med fototräff på hemmaplan. Jag kommer den 18 oktober klockan 7.

mvh Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.